Di waktu petang
Kelihatan rumah Tok Nah sedang sibuk..Aryan dan Zul sedang memasang khemah..manakala Aisya,Mila,Tok Nah,Nek kiah sedang memasak..."Ah Sya nanti tolong beli kentang 2kg ye....Aisya mengangguk..Semasa Aisya ingin ke luar rumah..dia melihat Mila sedang melihat sesuatu..."Tengok apa tu Mila?"..Mila terkejut.."t..tkde apa"ujar Mila..Aisya melihat apa yang membuat Mila tertarik dan Aisya tersenyum.."Tengok Aryan ke hm?"ujar Aisya.."M..mana ada..emm Aisya dia abang awak ke?"tanya Mila..Aisya tersenyum..."Hmmm nak tahu ke..nanti saya beritahu ye sekarang ni jom teman saya ke kedai runcit....heheh."ujar Aisya
Di luar Rumah...
Kelihatan Aryan dan Zul sedang lelah memasang khemah.."weh..baru 1 khemah..kena pasang 2 lagi"rungut Zul...Aryan tersenyum..ini pertama kalinya dia memasang khemah..dan ini sangat memenatkan.."jangan rungut"ujar Aryan...Aisya dan Mila menuju kearah Aryan...Zul melihat dua gadis sedang berjalan kearah Aryan..dia tertegun..Zul segera menundukkan pandangannya...Uishh..Sejak dia mengenali Aryan..Aryan sangat melindungi kembarnya...Aisya mendekati kembarnya "Yan,saya nak pergi barang sikit dengan Mila"Ujar Aisya.."nak teman tak?"..Aisya menggelengkan kepalanya.."tkpe..Mila ada..Jom"ujar Aisya lalu menarik tangan Mila...Aryan mengeluh..Dia amat merisaukan kembarnya..Zul menepuk bahu Aryan..'Jangan risau,dia okaylah tu"...Aryan tersenyum...
Dalam perjalanan..Aisya bercerita tentang dia dan Aryan kepada Mila..."jadi Aryan tu kembar awak lah"...Aisya mengangguk sambil menikmati pemandangan sawah padi...Mila menatap Aisya...Dia sungguh kagum dengan Aisya...Sejak dia mengenali Aisya,dia banyak belajar erti kehidupan sebenar dari Aisya..Baginya Aisya adalah seorang gadis yang sangat menjaga dirinya..Lihatkah cara berpakaiannya..semua tertutup dengan sempurna...Jika dirinya adalah seorang lelaki..mungkin dirinya sudah jatuh hati terhadap Aisya..."Dah sampai..Jom"Ajak Aisya..
{Setelah 30 minit}
Aisya dan Mila sudah menyelesai membeli barang..Sekarang mereka dalam perjalanan pulang ke rumah...Mereka berborak sambil bercanda...Tiba tiba sebuah bola tergolek di tengah jalan dan kelihatan seorang budak kecil sedang mengambilnya tanpa melihat jalan..Kedengaran bunyi kereta sedang datang ke arah budak itu...Aisya melihat situasi tersebut segera menyelamatkannya...Aisya segera menarik budak kecil itu je dalam pelukannya.. dan melompat kearah semak samun..Mila terkejut..semuanya berlaku secara tiba tiba.."Aisya!!!"Mila segera berlari kearahnya..Kelihatan Aisya sedang menenangkan Budak kecil itu menangis..."Shhh..jangan nangis.."pujuk Aisya..Mila terkejut melihat lengan Aisya berdarah.."Astaghfirullahalzim..Aisya lengan awak"...Aisya meringis...mungkin dia tidak perasan kut..budak perempuan segera hentikan tangisannya.."m..maaf kakak..dijah tak s..sengaja"..Aisya tersenyum.."Tkpe kakak okay je..jom bangun".."Aisya jom duduk kat sana"ujar Mila sambil menunjuk ke arah pokok tersebut...
"nama adik siapa?"tanya Aisya..dia tidak ingin melihat gadis kecil didepannya menangis kerana kesalahannya.."Khadijah".."Sungguh indah nama dijah..Dijah..lain kali hati² ye..kena ada orang teman kan ye..risau kalau ada apa² yang berlaku nanti kalau dijah sorang² kat sini tau"..Khadijah mengangguk..Dia sudah menyesal..
Mila tersenyum setelah selesai membalut luka Aisya.."Rumah dijah mana?..nanti akak hantarkan"Ujar Mila..."Tkpe akak sebab saya kena pergi masjid kerana abang saya ada dekat situ"..Aisya mengangguk dan melirik jam tangannya.."ah dah nak masuk waktu asar..alang² tu kita boleh solat selalu kat situ'Ujar Aisya..Mila mengangguk setuju..Di Masjid..
"Kakak itu tempat perempuan"ujar Khadijah...Dia tahu kerana dia selalu ikut abangnya.."Terima kasih..Mila jom"...Mila menggelengkan kepalanya..Aisya memandangnya pelik..melihat senyuman Mila..Aisya tahu maknanya..."Baiklah kalau macam tu..khadijah jom"....lalu mereka berdua segera menunaikan solat..."Alhamdulillah"ucap Aisya sambil mengusap mukanya...Aisya segera mengambil sebuah Al Quran dan membaca..Khadijah menatap Aisya.."kakak,kakak nak mengaji ke?"..Aisya tersenyum..".haah akak selalu baca surah selepas solat..macam sekarang ni solat asar..so lepas solat tu akak baca surah Ar Rahman"..terang Aisya...Khadijah mengangguk.."emm kak dijah nak kena balik..mesti abang dah tunggu"..Aisya mengangguk.."kalau macam tu hati² ye..."Khadijah mengangguk lalu menyalami Aisya.....Aisya segera memula membaca Surah...
Khadijah berlari ke arah abangnya di depan pagar Masjid..."Abang Alwi!!!"teriak Khadijah..Alwi melihat adiknya berlari segera meghela nafasnya dengan legamm"Khadijah..kamu dari mana hmm..risau abang tau?"tanya Alwi...Khadijah segera menceritakan apa yang berlaku padanya...Alwi terkejut.."Astaghfirullahalazim..Syukur adik okay..tapi macam mana dengan diorang?"..Kakak² okay je..cuma kak Sya cedera di lengannya tapi dah rawat"terang khadijah...Alwi mengangguk..Dia ingin mengucap terima kasih kepada penyelamat adiknya..namun melihat adiknya letih..dia akan tunda...nanti dia akan tanya adiknya siapakah orangnya...."Baiklah kalau macam tu..jom balik.."Ujar Alwi...
Bersambung👋
YOU ARE READING
CINTA DALAM DIAM
Fiksi RemajaTerlahirlah sepasang kembar tidak seiras di dunia.."Hanafia Aisya & Hanafi Aryan"..namun sesuatu kejadian membuatkan mereka harus berpindah di tempat barunya... Pelbagai cabaran yang harus mereka hadapi untuk menjalani kehidupan yang bahagia.. Namun...