PAK !
Terangkat bahu Naqib menandakan dia terkejut akibat satu objek yang selamat mendarat di atas meja kerjanya. Sebuah kotak berwarna hitam terpapar perkataan 'RALPH LAUREN' menyapa kornea matanya.
" Apa ni. " dicapai kotak hitam itu
" Aww, Rasy. Untuk aku ke ? Tapi, birthday aku lambat... " Naqib mengangkatkan kepalanya. Wajah masam mencuka bak buah hempedu milik Faqih membuatkan Naqib mengemam bibir.
" Memang khas untuk kau. Bukalah. " ujar Faqih sebelum tangannya naik memeluk tubuh. Riak wajahnya masam mencuka. Tanpa banyak soal Naqib menurut arahan Faqih.
" Faqih. " seru Naqib sebaik kotak hitam itu dibuka.
" Asal ? " kening kiri diangkat tatkala mereka berdua berbalas pandangan. Faqih masih setia berdiri berhadapan meja kerja Naqib.
" Mana dapat ni ? "
" Kertas apa tu ? " soalan dibalas soalan. Dahi Faqih berkerut sebaik melihat sehelai kertas sederhana kecil dibawa keluar dari kotak oleh Naqib.
Naqib menjongketkan kedua-kedua belah bahunya sebelum matanya jatuh membaca tulisan. Perlahan-lahan, bibirnya menyimpul satu senyuman. Faqih yang melihat reaksi Naqib mulai curiga.
" Ke hadapan doktor pakarku. Maafkan salah-silapku yang kelmarin. Terimalah hadiah kecil ini. Semoga Allah merahmati kita berdu— " ujar Naqib penuh puitis sebelum sticky notes itu dirampas kasar oleh Faqih.
" Sini tiga patah perkataan je. Asal sampai dekat kau, macam nak berpidato bagai. " Faqih geleng kepala. Silap besar dia campak kotak ni dekat Naqib.
" Aku cuma baca isi tersurat je. Betullah kan ? " Naqib bantai gelak.
" Sikit-sikit dah lah. Lebih-lebih siapa nak layan. Tersurat, tersirat pulak. Member ambik course medic bukan sastera pun. " kutuk Faqih lalu menjeling padu.
" Kaulah layan aku. " Naqib mulai rangkul lengan Faqih. Dikedip-kedipkan matanya biar tampak lebih 'comel dan manjah'.
" Geli. Tak ada masa. Busy. " Faqih menepis kasar rangkulan Naqib. Dari berdiri di sisi Naqib, dia membawa langkah berdiri berhadapan Naqib.
Naqib gelak buat kali kedua.
" Siapa bagi ni ? " tawa masih tersisa.
" Entah. " Faqih jongket bahu sebelum kedua-kedua tangan masuk menyeluk saku poket seluarnya.
" Baru second week, Rasy. " usik Naqib bersama senyuman sinis.
" Itulah. Penat juga. " Faqih mengeluh.
" Penat kenapa ? " kening kanan Naqib ternaik sedikit. Perkataan 'penat' yang keluar dari mulut Faqih selama mereka menjadi pasangan kerja boleh dikira menggunakan jari sahaja.
Pelik bin ajaib.
" Penat jadi encem boy. "
Jeda.
Naqib bingung.
Faqih masih mengeluh tentang kekacakannya.
Satu saat.
Dua saat.
" Ini bukan encem boy, ini masham boy. " Naqib gelak kekok.
" Dah boleh keluar kut. Ambik kotak ni balik. Simpan elok-elok. Nah. " sambungnya sebelum kotak hitam tadi Naqib kemas lalu dihulur kepada Faqih.
Ayat angkuh dari Faqih sebentar tadi membuatkan Naqib loya. Sungguh ! Speechless ! Dibuatnya !
Kali ini Faqih bantai gelak. Ingat dia seorang sahaja boleh angkat bakul sendiri ? Ini Faqih Rasydan lah ! Doktor nombor satu, paling bijak, paling hensem, paling....
YOU ARE READING
Bahagia Ku Curi [SU]
Romance" Right person, wrong time ? But I lost her and she will never comeback to me even if the right time has come. " Walau sejauh mana Faqih berlari, di penghujung garisan tetap adanya Afrina. Walau selancang apa pun bidasan kata dari Faqih, Afrina teta...