بعد ليلة جميلة شعرت بعدها بسعادة كيف كانت ستضحي بتلك السعادة من أجل تلك الشريرة اختها
انها تحمد ربها انها أحسنت التصرف و أنقذت زواجها
ثم فكرت قليلا و قامت بالاتصال برقم ما وقالت ( انا مريم بنتك تعالي خدي بنتك من عندي لانها زي ما خطفت خطيبي زمان حاليا راسمة علي جوزي لو مجيتيش خدتيها هطرضها برة بيتي )....................................
فقالت ( براحتك بس اما خلال ٢٤ ساعة لو مجيتيش تاخديها انا هطرضدها علشان بنتك الحرباية بعد ما جوزي لحقها علشان رامز ميبعاش للرجاله كان جاتنا انها هتخرب بيتي و بتشوف علي جوزك )
................................
فقالت ( انا وحشة و متربيتش و ريم هي اللي كويسة انا اسوء ما أنجبت الطبيعية انا اللي خربت حياتكم يا ماما ارتحتي اقولك علي حاجة انا السبب في الحرب العالمية يا ستي ارتاحتي بس تعالي خدي بنتك علشان تعبت منها و خلاص فاض بيا )
صمتت للحظات ثم قالت ( بتقفلي السكة في وشي طبعا ما انا مهما عملت بالنسبالك وحشة لكن ريم مهما تعمل ملاك علشان هي شبهك و انا شبه ستي اللي كانت بتكرهك بس ليها حق والله )
ثن صمتت للحظات وقالت ( احسن كده طالما انا في عينيها وحشة مهمل عملت هبان وحشة ، انا مش هتخسر اللي اشتراني علشان اللي بعوني )
ثم نظرت الي علاء بحب جارف و قبلت وجنته و نهضت و هي تبتسم بخبس و هي تقول في نفسها ( مش انت جيا تكيديني والله يا كيدك انا )
و دخلت الي الحمام حتي تستعد للمعركة الكبري .
بعد لحظات استيقظ علاء علي صوت الهاتف ثم رد و قال ( ايوة يا مازن عايز عايز اية )
فقال مازن ( اية يا بني بتطمن عليك انت كنت متضايق امبارح طول اليوم شكلك متخانق مع مراتك ها الحرب انتهت علي اية )
فنظر علاء الي الغرفة و تبسم ثم قال ببسمة رائعة ( اتصلحنا )
فقال مازن ( بجد سبحان الله اللي يشوفكم امبارح يقول مستحيل ترجعوا ده انا شكيت انك هتطلقها صحيح هو اية السبب )
فقال علاء ( و انت مالك )
فقال مازن ( اية ده يا عم في اية الحق عليا بتطمن عليك برضوا دي كلامك ترضي انا اقولك انت مالك )
فقال علاء ( والله لو هتتدخل في كل خصوصياتي و في حياتي حابب اقولك انت مالك لو هتعتدي علي حرمة بيتي فأنت مالك و مال اهلك كلهم )
فقال مازن ببساطة ( في اية علاء عادي علي فكرة سؤال برئ )
فقال علاء ( لا سؤال غلط لانه ببساطة هيخليك تعرف كل مشاكلنا الكبيرة و الصغيرة هيخليك تعرف مراتي و تفصصها ازاي بيتخانق ازاي بتتصالح هيشوها في نظرك او يحليها و ده غلط ده سر بيتي مراتي حلالي لوحدي مش من حق أي حد يعرف أي حاجة عن خصوصيتها و علشان كده انت مالك لو في مشكلة في شغل هابقي احكيلك غير كده فأنت مالك )