“Semalam sayang demam panas. Nasib baik doktor benarkan abang bawa balik Eton ke rumah. Dayah dah tolong Eton ambil cuti hari ni.”
Merah mata Eton. Kedua tangannya digenggam kemas. Mustahil Dayah benarkan lelaki ini membawa dia ke sini.
Ilyas duduk di tepi katil. Rambut isterinya yang menutup sebahagian wajah itu diselak ke belakang.
“Abang risau sangat semalam. Sayang asyik meracau sepanjang malam.”
Mujurlah dia segera membawa Eton ke klinik. Setelah dimasukkan ubat, barulah suhu badan Eton berkurangan. Tak sampai hati membiarkan isterinya dalam keadaan sakit, dia nekad membawa Eton pulang ke rumahnya. Sepanjang malam, dia hanya memeluk isterinya disebabkan wanita itu asyik meracau.
“Abang buatkan sarapan ya.”
“Saya nak balik. Mana pakaian saya?” soal Eton dengan suara bergetar.
Ilyas tarik nafas panjang. Peluang yang ada sekarang takkan disia-siakan begitu saja. Tujuan dia membawa isterinya ke sini untuk selesaikan masalah mereka. Paling penting, dia perlu tahu punca Eton bencikan dia.
“Abang tak izinkan Eton balik. Mulai hari ni, Eton akan tinggal di sini selagi masalah kita tak selesai.”
“Saya tak nak! Nak pandang muka awak sesaat pun saya tak sanggup!” Bergema suara Eton. Selimut di tangannya dicampak ke muka Ilyas.
“Suka atau tak, keputusan abang muktamad.”
“Arghhh!” Sekuat hati Eton menjerit.
Dia terus meluru ke arah Ilyas. Tubuh itu ditumbuk sekuat hati. Malah wajah itu ditampar berkali-kali. Ilyas hanya membiarkan saja wanita itu melepaskan marah.
“Awak tak ada hak nak kurung saya di sini.” Eton menangis penuh hiba.
“I'm your husband. Dan abang ada hak.”
“Pergi jahanam dengan status kau sebagai suami. Empat tahun aku hidup tak ubah seperti janda. Tak ada bezanya kau wujud atau tak dalam hidup aku sekarang.”
Hilang sudah rasa hormat Eton terhadap lelaki ini. Di bawa ke rumah ini dalam keadaan tak sedar, dia memang tak boleh terima. Sudah tentu lelaki ini sudah mengambil kesempatan terhadap dirinya semalam.
“Ceraikan aku. Aku tak nak hidup dalam keluarga kau lagi. Aku jijik nak mengaku kau sebagai suami aku!”
“Sebab apa? Sebab abang bukan anak kandung mak long? Atau sebab keturunan abang tak jelas?”
Mati esakan Eton. Tubuhnya dijauhkan dari lelaki itu. Jantungnya berdegup laju. Tiba-tiba dia teringat perbualannya bersama arwah emak dulu.
“Abang dah agak. Eton dan Ieda tak ada bezanya. Tak mampu nak terima kekurangan diri abang.”
👉👈
Banyak sangat rahsia si Yas ni. Huhu
Lima hari lagi untuk belian buku ni. Lepas ni semua pembelian melalui Penerbitan RC atau sel ler. Kak terpaksa stop untuk komitmen lain. Tq☺️
YOU ARE READING
Takkan Berganti ( ready Stok)
Romancekisah Eton dan Ilyas dari versi Wattpad ke versi cetak