Hela morgonen hade de pirrat i magen och till slut kunde hon inte sitta still längra. Hon bara måste få träffa honom. På lunchrasten hade hon sökt upp sin klassföreståndare och bett om att få gå hem tidigare. Huvudvärk, hade hon skyllt på. Det var inte alldes osant, hon brukar få ont i huvudet, särskilt långa skoldagar när hon slutade sent. men den här dagen var det inte huvudvärken som störde hennes koncentration utan tankarna på honom. De hade bedtämmt en träff i Svartåskogen vid bron. Hon hade ringt honom från skolsköterskan och han hade lovat att komma och hämta henne. Pirrandet hade övergått i ett varmt, härligt brusande. De hade bara träffats 2 gånger och hon var redan kär. Första gången hade hon stått och väntat på bussen vid järntorget. Han hade kommit körande på sin motorcyckel. Kompisen hade suttit bakpå. Först hade hon blivit rädd när motorcyckeln bromsade in vid hållplatsen. Han som körde hade fällt upp visiret på hjälmen och frågat vad hon hette och andra saker som han inte hade ett dugg med att göra. Även om han hade långt, ljust hår och klarblå ögon var hon ingen idiot. Och hon tyckte inte om hans vän som bara satt där, tyst och inbunden med blicken fastnaglad i marken, som om han var livrädd för henne. Enstavigt hade hon svarat på den snygges frågor och hoppats att han snart skulle tröttna och sticka. Ett leende hade dragit över hans ansikte. Vi ses igen, hade han sagt och fällt ner glaset på hjälmen. Tror jag inte, hade hon svarat, men få var han redan långt borta. När hon satt på bussen kom hon på sig själv med att tänka på honom hela vägen hem.
Andra gången hade han väntat på henne utanför skolan. Han hade varit ensam. På något sätt hade han tagit reda på vilken skola hon gick i. Ville hon följa med? Först hade hon tvekat. Om hennes mamma eller pappa fick reda på att hon träffade en sådan som han skulle de spärra in henne och inte släppa ut henne förrän hon blev myndig. Kanske var det därför som hon ändå följde med den där gången. Kanske det var därför som det kändes så spännande att sätta sig bakom honom på motorcyckeln och slå armarna kring hans midja. Hon hade fått låna hand hjälm. Tänk om han hennes mamma kunde se henne nu. Hennes fina flicka som dansade balett och sjöng i kyrkokören. De hade åkt ut ur stranden ända bort till Enkvista där de stannat vid en liten insjö som omgavs av höga klippor. De hade varit så gott som ensamma. Ha ville bada men hon hade ingen baddräkt med sig. Bada näck hade hon ingen lust med. Okej, hade han sagt ich tänt en cigarett. Röker du? Nej, hon hade inte ens testat. Jag ska visa dig. En smula nyfiken var hon förstås, det var hon tvungen att medge. Ett bloss kunde ju inte skada. Då kunde hon säga stt hon åtminstone visste hur det smakade. Hon var bara fjorton men såg äldre ut.
YOU ARE READING
Stalker
AdventureÄnda sedan han fick syn på henne på konfirmations porträtter har han följt henne som en skugga. Han vet nästan allt om henne. Vilken musik hon gillar. Vilken tid hon kommer hem från skolan. Vilka kvällar hon brukar träffa pojkvännen. Till och med vi...