"Banyaknya bawak baju nak pindah sana terus ke ?" Tanya puan rozita, tanganya masih lagi sedia menyapu jem diatas roti. "Kate seminggu je" sambungnya lagi.
"Sikit lah ni mama, seminggu tu lama lah jugak" jawab tasnim, sesudah meletakkan bag dipintu masuk, kakinya terus melangkah kearah dapur dan mendekati puan rozita.
"Mama fea pergi dulu, nanti kalau fea ada apa apa fea call je mama ok" kata tasnim.
"Ye sayang," tangan menyambut jari jemari anaknya yang sudah siap dihulur untuk menyalam. Dahi kucup lembut.
"Bye mama fea pergi dulu, kirim salam dekat adek kalau dah bangun," kata tasnim yang semakin hilang dari pandagan puan rozita.
"Ye," jerit halus puan rozita.
🅡🅐🅨🅨🅐🅝 🅔🅩🅡🅐🅢🅗🅐🅗
Tangan tergapai gapai dikabenet meja, mata masih tertutup rapat, kerana barang yang dituju belum tercapai hati memaksa mata untuk terbuka.
"Mana phone ni?" Kata rayyan. Masih berusaha mencari, hampir tergelak kerana dia melihat phone yang diacari ada disebelah bantalnya. Tanpa memikir panjang dia terus mengambil phone dan menghungi seseorang.
"Hello micka, aku cuti harini kau tolong tundakan meeting aku, pastu apa yang patut kau buat lah," pinta rayyan sebelum mendengar jawapan mickael rayyan menamatkan panggilan tersebut dan kembali tidur.
"Ish mana dia ni, aku dah macam orang gila bagi salam, nanti irnag ingat aku pencuri macam mana?" Berkata sendiri tasnim dihalaman rumah agam milik rayyan, hampir berapa minit tasnim menekan loceng dan memberi salam tetapi tiada seorang pun yang keluar dari rumah ini. Sudah lah dia tiada nombor rayyan untuk dihubungi terpaksa lah dia menghubungi puan azizah terlebih dahulu, menyusahkan betul lah mamat ni, nanti kata aku datang lambat padahal dia yang pekak.
Telefon digapai didalamm bag, nama puan azizah dicari.
Ringging
"Assalamualaikum aunty, sorry ganggu" sapa tasnim.
"Waalaikumsalam tasnim, Ada apa tasnim call aunty pagi pagi ni?" Tanya puan azizah. Naik terkejut dia bila tasnim call pagi pagi begini nak berhenti ke oh jangan.
"Tak aunty tasnim dah sampai rumah rayyan tapi tak ada orang keluar pun, dah terjerit bagi salam
Tekan loceng bagai, macam orang gila dah ni,rayyan keluar ke ?" Terang tasnim diselitkan dengan pertanyaan."Dia tidur mati lah tu, ni aunty bagi nombor dia, tasnim call ye" jawab puan azizah.
"Ok aunty" lantas tasnim menamatkan panggilan tersebut.
Keadaan sepi seketika.
Sepi telah dinganggu dengan bunyi mesej telefon milik tasnim.
Nombor didail.
"Apa lagi kau nak, aku dah cakap hari ni aku cuti, kau buat jelah kerja dekat office tu!" tengking rayyan.
Berkerut hebat dahi tasnim. "Awakk saya tak kerja office, saya kerja jaga ayden," jawab tasnim ragu ragu.
Screen telefon dilihat, membulat matanya seketika. "Ni sapa?" Tanyanya.
"Saya tasnim lah. Babysitter ayden." Jawab tasnim
"Mana kau dapat nombor aku ?" Tanya nya lagi.
"Encik rayyan yang terhormat, saya dah berjam jam tercegat dekat depan pintu besar ni, macam orang gila saya bagi salam, jadi saya call lah mommy encik rayyan, tapi mommy encik rayyan bagi nombor encik rayyan untuk kejut encik yang tidur mati, upsss bukan saya cakap tapi mommy encik yang cakap," terang tasnim. "Cepat lah bukak pintu ni kalau tak saya tak nak jaga ayden" sambungnya lagi.
"Yelah, yelah kejap" terkehel kehel rayyan bangun dari baringanya dan menuju kebawah untuk membuka pintu.
Daun pintu dibuka, sepasang mata saling mematap.
"Lain kali esok je encik je bukak pintu." Sindir tasnim.
"Nanti aku tak bagi masuk baru tahu." Jawab rayyan sedikit geram.
"Lagi saya suka, tak payah lah saya jaga ayden kan biar awak susah lahi jaga ayden." Dia ingat aku nak sangat jaga anak dia tu, ni kalau bukan sebab mama tak adalah dia dok merempat dekat sini.
"Fea , erhmm ayden dekat bilik aku tadi malam dia merenggek, kau ambik dia dulu," pinta rayyan.
Tanpa menjawab apa pun tasnim mendekekati pintu bilik rayyan.
"Fea" terhenti langkah tasnim tepat dihadapan pintu bilik itu.
"Ye ?"
"Kau tak bawak baju ke ? Bukan aku suruh kau pindah sini ke ?" Tanya rayyan tanpa beragak agak.
"Ouh, bawak dalam kereta lagi nanti saya ambik." Kenapa dia ni tak sabar sangat ke nak aku pindah sini, nak buli aku ke, sudah lah berubah tiba tiba, ada satu hal yang tasnim masih tertanya tanya dan tiada jawapan sehingga kini.
Pantas ayden diambil dari bilik rayyan. Dibawa keluar bayi yang sudah sedia bangun itu. Kaki tidak terhenti dah terus melangkah masuk kedalam bilik ayden untuk menyiapkan bayi itu.
Rayyan sudah memesan kepada tasnim untuk menemani dia ke satu tempat jadi dia pun juga turut bersiap untuk menemani Rayyan. Bukan teman bapak dia, aku kan babysitter ayden.
"Kita buat apa dekat hospital ?" Tanya tasnim tanpa melihat wajah rayyan dia hanya melihat kawasan yang terpangpang dihadapan matanya.
"Ikut jelah jom" ajak rayyan, mereka pun keluar dari kereta bersama sama.
"Aku masuk dulu dengan ayden kau tunggu dekat luar dulu, jangan nak merayau, faham ?" Pinta rayyan.
"Ye encik rayyan," jawab tasnim datar.
Rayyan mengambil ayden yang berada dipundak tasnim, nyenyak bayi itu tidur didalam pelukan tasnim tiba tiba tersedar akibat diangkat Rayyan.
Kaki melangkah masuk dengan perlahan, tasnim dengan polosnya dia hanya duduk di bangku yang betul betul berada ditepi pintu itu."Assalamulaikum sayangg, abang datang ni tapi sayang harini abang datang dengan ayden anak kita" air mata mula bergenang tanpa dipinta. "Ayden rindu mama dia sangat sangat, abang pun rindu. sampai bila sayang nak duduk sini, sayang kene kuat untuk diri sayang sendiri , sayang tak teringin ke jalan sama sama macam dulu, kesian ayden dia perlukan mama." nafas berat dihembuskan setitik air mata mula jatuh membasahi pipi. Perlahan rayyan bangun meletakkan ayden disebelah Natasya.
Tersenyum manis rayyan melihat dua oranh tercinta dihadapan matanya.Tersentuh hati melihat keluarga ini, tanpa sedar air matanya juga bergenang, dikelip berulang kali matanya. Apa aku buat ni kenapa aku intai diaorang. Tanpa sedar pintu sudah terbuka. Terbeliak mata tasnim melihat rayyan dihadapannya.
"Kau buat apa dekat sini ?" Tanya rayyan sedikit tegas.
"Ha-a ouh-h ni, apa dia-a tak saya ingat nak pergi toilet nak bagitahu awak tadi." Gugup tasnim menjawab pertanyaan rayyan.
"Ni bukan sekolah nak mintak izin pergi tandas" sindir rayyan. "Aku nak pergi rumah mommy. Jom"
Sambungnya lagi."Rayyan bagilah saya bawak ayden." Tanpa berkata apa apa rayyan menyerahkan ayden pada tasnim.
Mereka berjalan sama sama kearah pintu keluar.
"Siapa perempuan tu ?" Tanyanya dari jauh.
YOU ARE READING
Rayyan Ezrashah ||OG
Romance"Kau nak sangat kawin dengan aku, Aku ni suami orang, isteri aku hidup lagi" -rayyan "Adik aku lebih menarik ke?" -rayyan "Cepatlah keluar nanti tasya nampak" -tasnim