Part 4

1K 58 2
                                    

"Bukan fea tak nak tapi" fikiran bercelaru, dia sendiri tidak tahu apa yang bermain dikepalanya

"Jadi fea nak" tanya puan azizah

"Bukan jugak,mama fea tak de pengalaman pun jaga baby semua tu, fea ade kerja mama" balas tasnim.

"Takpe kalau fea berhenti kerja tu pun, nanti fea boleh masuk kerja dekat office mama sementara cari kerja lain tu" terang Puan Rozita supaya menyakini anaknya.

" No mama , kalau jadi pape macam mana tiba baby tu sawan ke nanti fea yang kene saman lepastu masuk lokap, tak pun baby tu tercekik susu macam mana, diaorang mesti nak yang ade pengalaman" fikiran Puan Rozita kembali dengan perbualan yang dia bicara dengan Puan Azizah kelmarin.

"Tolong lah zita kau tak kesian ke dekat aku dah tua pun aku masih menjaga baby, tak pe aku bayar mahal untuk pengasuh tu, asal ade pengalaman yang baik sudah" pinta Puan Azizah.

Berkerut kening puan rozita, bibir bawahnya di ketip " macam mana aku nak tolong kau tak pun aku suruh anak aku tu, kalau kau nak lah ?" Balas puan rozita .

"Boleh jugak senang aku nak percaya sebab kau kan kawan aku, tapi dia kan kerja tak mengangu dia ke ?" Tanya Puan Azizah lagi.

"Aku memang nak dia berhenti dari tempat kerja dia sekarang tu, kesian aku tengok dia siang malam ade je kerja dia, kalau Dia berhenti dia jadi babysitter sementara sampai menantu kau sedar lepastu dia boleh je kerja dekat office aku apa susah" panjang lebar penjelasan dan cadangan puan rozita pada Puan Azizah membuatkan wanita itu semakin yakin untuk mengambil fea tasnim menjadi babysitter sementara. Ia hanya menbalas dengan anggukan dan senyuman manis.

Lamunan puan rozita terhenti dan keningnya terangkat setelah dicuit halus lengannya oleh tasnim.

"Haa ye, macam mana nak ?" Tanya puan rozita.

"Tengok lah dulu mama" kepala semakin runsing memikirkan hal yang baru menimpa dirinya.

"Kalau tak nak cakap awal awal, pandai pandai lah nanti mama pujuk kawan mama tu, salah mama bagi dia harapan tinggi sangat" keluh puan rozita sambil bangun dan pergi meninggalkan ruangan itu. Sayup pandangan tasnim melihat mamanya yang semakin hilang dari pandangannya.

Kornea mata terbuka perlahan lahan sehingga cahaya matahari pagi menembusi kelopak mata, kepala terasa berat entah apa yang berfikir dikepala sehingga dia sendiri merasa pening, bukan sekadar pening malah memberi kesan pada seluruh badanya. Tuala yang tersangkut disisi katil digapai, kaki perlahan lahan melangkah masuk kedalam toilet untuk membersihkan diri sebelum memulakan hari.

Kepala yang tertunduk segera diangkat setelah mendengar tapak kaki yang semakin dekat mengahala kearahnya. "Morning sayang" sapa puan rozita.

"Morning mama" jawab dhea sambil menarik kerusi didapur. "Mana kakak mama ?" Tanya dhea lagi.

"Entah lah dari tadi tak turun tu, cuti kot harini" jawab puan rozita yang juga kebingungan dengan anaknya yang sorang itu sejak awal pagi
Lagi tidak turun sehingga sekarang jam sudah menunjukkan 10 pagi.

"Mungkin"

"Makan lah sayang, harini mama buat breakfast simple je tak cukup bahan, mama belum sempat pergi belanja" kata puan rozita.

Tanpa menjawab apa pun dhea lantas mengambil sekeping roti dihadapanya.

"Morning" empat pasang mata terus tertoleh setelah ade suara yang melintas ditelingga, puan rozita berkerut kening seketika.

"Fea nak ke mana ?" Tanya puan rozita "kerja ke ?" Sambungnya lagi.

"Tak lah mama fea tak kerja harini, fea ambik cuti, ni fea nak pergi klinik kejap" jawab tasnim.

Rayyan Ezrashah  ||OGWhere stories live. Discover now