Bab 6

10 1 0
                                    

Tiba ke destinasinya, dia berdiri di depan pintu itu. Ada terdapat papan tanda yang bergantung pada pintu itu tertulis,

Bilik Administrator

Hafizah mengetuknya lalu membuka pintu itu. "Assalamualaikum, Cikgu Sara?"

"Waalaikumussalam, eh Hafizah. Kamu belum balik lagi?"

"Belum cikgu. Saya ke sini nak tanya, surat ni cikgu ke yang bagi?"

Hafizah menghulurkan surat borang itu lalu Cikgu Sara pun mengambilnya dan membaca.

"Oh ini. Ya, cikgu yang bagi."

Hafizah yang masih kebingungan itu terus Cikgu Sara menyambungnya, "Cikgu ada buat announcement waktu rehat tadi tentang penuntut yang ingin mengikut bas. Mungkin kamu sibuk, so mesti ada satu pelajar mengambilnya terlebih awal dahulu untuk kamu."

Hafizah mengangguk-angguk kepala tetapi dia masih tertanya-tanya, "Cikgu tahu siapa ke?"

"Hmm tak."

"Tapi macam mana boleh cikgu tahu pasal tu?"

Cikgu Sara diam dalam beberapa saat sebelum menjawabnya. "Cikgu teka je."

Hafizah yang masih berasa tidak puas hati itu terus memadam niatnya yang ingin melanjutkan soalan lain. Mungkin bila ditanyanya nanti, dia masih akan mendapat jawapan yang sama dikatakan oleh cikgunya itu.

***

Pada malamnya itu, Hafizah meletakkan kertas borang itu di atas meja ayahnya. Ayahnya sibuk menaip sesuatu pada komputer ribanya itu dan mengambil borang itu.

"Apa ni?" Ayahnya membaca dengan sekali imbas. Dia kembali melihat skrin komputer riba.

"Borang mengikut bas sekolah."

"Ohhhhh. Lepas tu? Kau nak aku apa?" Kata ayahnya yang masih lagi melihat skrin itu.

"Sign. Surat ni minta kebenaran dari ibubapa."

"Begitu ya?"

"Ya. Lagipun senang ayah kerja tak payah ambil Hafizah sekolah balik," kata hafizah dengan nada yang menahan geram.

"Betul juga cakap kau tu. Bagi sini pen tu." Ayahnya pun mengambil pen itu dan menyainnya.

Tanpa berkata apa-apa, Hafizah terus mengambil kertas itu dan masuk ke dalam bilik.

"Sama-sama," jawab ayahnya kepada tiada sesiapa pun.

Di dalam bilik, Hafizah menghempaskan badannya ke katil. Dia memang tidak suka dengan sikap ayahnya yang tidak prihatin itu. Walaupun ayahnya itu telah menyain borang bagi mengikut bas, sekurang-kurang dia bersyukur tentang itu. 

Dia mengambil telefonnya dan mula membaca mesej satu persatu. Tidak ada apa-apa. Hanya satu mesej menarik perhatiannya.

Jejaka

Message deleted.

Jejaka. Dia menyimpan nomber itu dengan memberinya nama 'jejaka' disebabkan lelaki itu hanya memperkenalkan dirinya sebagai lelaki. Dia menekan mesej itu lalu menaip pada papan kunci.

___

Jejaka
Online

Maaf
Lambat membaca message
Apa yang kamu ingin katakan?


Tidak ada apa2
Kamu dh mendapat surat itu?

Surat?
Surat apa?

A Little Hope Grew In Me (HIATUS)Where stories live. Discover now