Kävelin koulun taakse. Huomasin kuinka Kovu oltiin hakattu maahan ja tekijät lähtivät pois. Juoksin Kovun luokse ja nostin hänet pystyyn. "Miksi he noin tekivä-" Kunnes tajusin ja huokaisin. "Olet veloissa eikö?" Laskin Kovun istumaan ja otin savukkeen taskusta ja ojensin sen Kovulle.
Olimme hiljaa kunnes Kovu katsahti minua kohti ja sanoi: " Etkö itse muka ole ollut veloissa koskaan?" Naksautin sormeni. " Olen mutta ne eivät ole minun velkojani vaan isäni joka ei osannut hoitaa ongelmiaan"Kovu: " Aivan.." Pidin isästäni huolta kun olin yhdeksän vuotias. Isäni joi ja käytti huumeita.. tarjosi jopa niitä minulle. Kun täytin 13-rupesin käyttämään myös huumeita ja rupesin dokaamaan. Laihduin ja paljon. Äidistä ei ole hajuakaan missä se on eikä kyllä myöskään kiinnosta. Mutta elämä on joskus julma.
Nousimme Kovun kanssa pidin Kovulle tukea. Samalla pössyttelimme kun lähdimme kotiin. Paikkasin Kovun haavat. Ai miksi emme lähteneet sairaalaan? Kuka siitä maksaa pienistä vammoista? Emme me ainakaan. Kannattais opetella selviämään itse eikö?
Olemme olleet aina Kovun kanssa kahdestaan.. paitsi noh.. tänä vuonna se ei enään niin ollut. Meitä on nyt kolme. Ai kuka se kolmas on vai?
Ei kuulu sulle.
-
-
-
-
Äh... selvä jos sua nyt noin vitusti kiinnostaa niin se on Ivan. Ai kuka tää Ivan sit on? Miks sua noin paljon kiinnostaa? Ooks ihastunut vai mitä ihmettä? Jos maksat kerron sulle. Ai et maksa? Fine, mä kerron sulle mut jos lupaat olla kertomatta muille. Okei? Hyvä sitä mäki.Ivan on 17-vuotias se pitää bileitä, asuu hyvässä perheessä. No onks Ivanilla sit mitään ongelmia kun hänellä on hyvä perhe ja muuta? No ei hitossa.. Ivanin veli on vähän eri luokkaa.. ja kukapa ei nyt olis ottanut isommalta sisarukseltaan mallia? Ivanin veli on kova juhlimaan. Myös harrastaa nyrkkeilyä. Ivan taas ei harrasta nyrkkeilyä mutta juo silloin tällöin kun on juhlia. Ei huvikseen. No pössyteleekö se? Silloin tällöin. Mut hei Ivan on hyvä tyyppi. No miltä Ivan näyttää? No sä saat sen keksiä itse.
Nousin sohvalta ja kävelin jääkaapille otin ruokaa. " Otatko sinä Kovu?" Kovu vastasi: " Voisinhan minä hieman ottaa."
Katsahdin Kovua ja repesin nauruun. Kovu: " Mikä sua noin naurattaa?" Ei hätää mä autan sua noissa sun veloissa.. mutta en kestä miltä näytät.
Repesimme Kovun kanssa molemmat nauruun. Varmaan mietit että " Tälläisellä asialla ei saa vitsailla" Hei vinkkinä sullekkin. Elämästäsi tulee hauskempaa ja rennompaa jos osaat tehdä vakavista asioista hauskoja ja nauratte niille yhdessä. Tietenkin siinä on rajansa, siinä olet oikeassa.Lähdimme Kovun kanssa rannalle.. ei tosiaan mikään kunnollinen uimaranta.. tätä on kutsuttu jo 80-luvulta nistirannaksi. Ei miksi? No kato ympärillesi taneli! Aivan et voi.. no ajattele! Käytä mielkuvitustas!
Rannalla oli muita nuoria. Keskellä rantaa oli nuotio. Nuoriso on sen ympärillä ja juovat ja pitävät hauskaa. Musiikki pauhaa ja naapurit suuttuvat.
Menimme Kovun kanssa etsimään Ivania.
Noh yllätys hän löytyi uimasta. Huusin hänelle: " Hei Ivan! Olemme täällä!" Ivan vilkutti ja juoksi rannalle luoksemme.
Ivan: " Kas tulitte silti!"
YOU ARE READING
Oman tiensä kulkija
ActionTämä kertoo 16-vuotiaasta tytöstä kenellä on ollut rankka tausta.. mutta eipä ole epäonni mihinkään jäänyt.. - Lukeminen omalla vastuulla. Tarinassa käsitellään päihteistä, mielenterveydestä, seksistä ja rahasta ja myös on rajua kielenkäyttöä! Myö...