selasa
Harini liya bangun awal sebab tak sabar nk jumpa bff dia...sapa lagi kalau bukan lina and zara. Lepas liya membersihkan diri... liya turun ke tingkat bawah untuk sarapan.
"Awalnye liya bangun harini" kata mama liya. "Haah ma...liya tak sabar nak jumpa bff liya" kata liya sambil sengih macam kerang wangi.*aku tengk ramai tulis kerang busuk...so aku tulislah kerang wangi*
"Eh awl kau bangun harini... salunye time ni kau cam tapak sulaiman kat atas katil tu" ejek nish. Liya hanya memberi jelingan maut kepada nish.
"haaa dah ii jom makan" ajak mama kepada liya, nish , dan encik ahmad.
"Harini aku yg hantar kau gi sekolah" kata nish. "lah nape plk" tanya liya.
"Eh kau... cam tak biasa plk aku hantar kau" kata nish sambil minum air minumannya. "Ye tak ye jugakkan" kata liya sambil sengih ii.
"Ma.. liya pergi sekolah dulu..." kata liya sambil menyalami mamanya.
"pergi sekolah tu elok ii.... nish...kamu jangan race plk...kamu tu nk hantar adik kamu tu pergi sekolah.." kata puan dayana kepada anak terunanya.
Nish hanya tersengih macam anak biri ii. Liya dan nish pun masuk keperut kereta dan mulakan perjalanan.
"ni sekolah kau kan...aku hantar depan pagar terus lah" kata nish . Liya hanya mengangguk tanda faham.
'lahh kenapa mamat ni jaga pagar lagiih' getus hati liya sambil melihat kearah ekal yg sedang membaca buku.
"k lah aku masuk dulu" kata liya sambil keluar dari perut kereta.
"Sapa yg hantar kau tadi?" Tanya ekal sambil menutup bukunya. "abang aku"
Kata liya dingin sambil buat muka berukk."kau takyah la buat muka centu. Takut aku tengok" ejek ekal dingin. Liya hanya pandang ekal dengan pandangan yg tajam.
"liya!!! Awalnye kau datang sekolah !!" Jerit zara."ehh slow la cakap tuu kau tu pompan" tegur liya sambil membetulkan awning tudung.
"Jom la masuk class" ajak lina. "Jom!!" Kata Lina ngan zara serentak.
"Ekal!!!!!! Jangan la tarik tuduk akuuuuuuuuu" marah liya sambil menahan rasa nak menangis.
"ehhh Dont cry...." pujuk ekal sambil membetulkan awning liya."guys nampaknya kawan kita dh jatuh hatiii " kata nik sambil ketawa besar. "haah laaa sweet dowwwh" sambung denial. Lina and zana hanya tergelak besar.
"daripada Korang gelak... Baik korang pujuk si liya ni" Ekal dingin. Lina ngan zara cepat ii kearah liya yg menangis teresak esak.
"Lolololo sayang..... jangan nangis... Ekal tak sengaja tuu...." Pujuk lina.
"haah .... ekal tk pernah tarik tudung pompan.... jangan nangis...dia tak sengaja" pujuk zara. "jom masuk kelas" ajak lina. Zara hanya mengangguk.
"Kau memang nak kena !!!" kata liya lalu menarik rambut ekal dan lari meninggalkan iceboy.
Nik dan denial yg dari tadi mendiamkan diri akhirnya meletus dengan ketawa sampai bergegar sekolah. Ekal hanya menjeling kepada 2 sahabatnya itu.
"Weh liya... tengok tu ekal pandang ii kau" kata zara. "Lantak dia lah... dh la tarik tudung orang" rungut liya. Lina and zara hanya ketawa kecil.
"Ishhh lamanya nish ni nk sampai" rungut liya sambil menunggu nish. And then sebuah kereta dtg menghampiri liya.
"Liya!!" Panggil ekal. "Ha" jawan liya pendek.
"nish tak dapat amik kau harini...so dia suruh aku bawak kau balik" ekal memakai spek hitamnya. Ingat lawaw.
"Taknak" jawab liya sambil membetulkan awning yg senget. "Kau tahu tk..... kat jalan ni kan....adeeee" tak sempat ekal menghabiskan ayat nya liya dah menyampuk.
"okey ii aku naik" sambil berlari kearah kereta ekal.
Liya mula rasa selesa dan selamat dengan ekal walaupun disekolah ekal seorang yg dingin.
"Ni dh sampai" ekal memberhentikan keretanya dihadapan rumah liya. "Ouh thanks hantar aku balik... btw rumah kau jauh kutt kenapa ko nk hantar aku and macam mana kau tahu rumah aku?" Tanya liya dengan perasaan pelik.
"Kau tak sedar lagi ke pendek.... akukan jiran sebelah rumah kau." Liya melihat kearah rumah sebelahnya.
'suka hati je panggil org pendek...memang nak makan buku 5 aku' omel liya tapi didengari ekal. Ekal hanya menggelengkan kepala.
"Aku masuk dulu lah bye mamat ice" liya berlari kearah pintu utama rumahnya. Ekal hannya tersenyum. 'Nampaknya kau dh tak marah aku' getus hati ekal.
"shadowwww liya dah balik!!!" Jerit liya sambil memeluk shadow. "Ko takyah jerit ii kat telinga shadow tu...dia tak pekak lagi" kata nish yg sedang menonton televisyen.
"Ei biarla...kucing aku.."liya meletakkan shadow semula. Nish hanya buat bodow.
Vote ekk😌