part 4

7 2 0
                                    

Rabu

"Assalamualaikum"

Semua murid terpolong mendengar suara garau yg berada di pintu kelas. "ha ye ekal nak ape?" Tanya cikgu nisa.

"Sy nak panggil tengku dhaliya"

" liya bangon!!!" Jerit zara. "Ha?" Liya yg meletakkan kepala diatas meja terus berdiri.

Semua murid tergelak besar melihat gelagat liya.

"Liya...ekal panggil" ujar cikgu nisa sambil menggeleng melihat perangai liya.

Liya hanya akur dan terus mengikut jejak sehingga ke bilik guru besar.

"Cikgu ni liya" kata ekal sambil senyum sinis

"Ha liya..kamu akan dilantik sebagai penolong headprefect kita"

Liya terpolong "tapi kenapa cikgu?" tanya liya sambil menjeling ekal yg buat muka 'kosong'.

"Cikgu tengok rekod sekolah lama kamu...kamu seorang yg sangat bertanggung jawab...jadi kamu akan menjadi penolong headprefect mulai sekarang tanpa bantahan" ujar guru besar dengan nada serius.

'Kesian kena paksa~' getus hati ekal.

"Baik cikgu" kata liya sambil mengeluh perlahan. Guru besar hanya tersenyum.

"Ok kamu berdua boleh masuk kelas"

"Baik cikgu" ekal yg mendiamkan diri dari tadi tiba tiba bersuara.

"We liya kenapa cikgu panggil kau?" Tanya liya prihatin.

"Aku dilantik jadi penolong headprefect poyo tu" liya meletakkan kepala diatas meja dan tidak menghiraukan org sekeliling. Lina dan zara hanya ketawa kecil.

Skip rehat

"Liya uniform kau ape?" Tanya zara.

"Pengakap" balas liya sambil menyuap sarapan pagi ke dalam mulutnya.

"Lah ye keee....bosan lah macam tu...kiteorang puteri islam.....tak besttt" rungut lina.

Liya tersedak apa bila mendengar yg zara and lina puteri islam. "Alaaaaaaa korangggg.....nak ngan koranggg" Rungut liya meleret.

Lina ngan zara hanya buat muka sedih. "Habis aku uniform ngan sapa?" Tanya liya. Zara dan lina berpandangan. "Sapa lagi kalau bukan iceboyyy...habis lah kau" sindir lina.

"What!!" Lina san zara hanya ketawa kecil.

"Bye liyaaa..kiteorang nk pergi kat perjumpaan puteri islam ni" sambil zara buat muka sedih.

"Bye.." jawab liya sambil mengelap air mata yg kering.

"Okey murid ii harini kita akan mula kan pelantikan pengerusi dan n. Pengerusi. Ada sapa ii nak cadangkan siapa pengerusi kita?" Tanya cikgu amir.

"Cikgu saya cadangkan headprefect kita sapa lagi kalau bukan tengku ekal" nik bersuara riang.

"Ada bantahan?" Tanya cikgu amir. Semua mengangguk tanda setuju. "Ekal sila ke depan" ekal hanya akur.

"Okey sekarang siapa nak cadangkan siapa naik pengerusi kita... kalau boleh tahun ni kita nak perempuan pulak."

Semua perempuan berbisik bisik. Tiba tiba ekal mengankat tangan. "Haa ekal... kamu nak cadangkan siapa?" Tanya cikgu amir.

Semua perempuan membetulkan tudung..ada jugak yg pakai bedak. Ingat dorang terpilih la tu.

"Sy cadangkan tengku dhaliya" kata ekal dingin. Liya terpolong dan seakan akan mulutnya terkunci.

"Ok dhaliya sila kedepan" liya dengan tangan mengeletar perlahan lahan menuju kehadapan iaitu sebelah ekal yg tersenyum sinis. Liya sempat menghadiahkan jelingan kepada ekal.

"Ok sekarang kita tidak perlu ada bantahan kerana ini keputusan headprefect kita." Semua perempuan mengeluh.

Nik dilantik sebagai setiausaha dan danial dilantik sebagai p. Setiausaha. Liya hanya membuat muka dingin sehingga perjumpaan tamat.

Sampai je dirumah mama ngan papa suruh berkumpul diruang tamu."kenapa ni...macam hal penting je" tanya liya pelik.

"Mama dan papa dah setuju untuk satukan kamu dengan anak kawan papa" ujar encik Ahmad. Liya terkejut dan nish hanya buat muka selamba.

"Tapi kenapa....liya baru umur 17...spm pun tak lepas" ujar liya tak puas hati.

"Mama ngan papa harap sangat liya terima" kata mama. Liya taknak jadi anak yg derhaka pada mama dan papa dan liya tahu yg pilihan mama dan papa adalah yg terbaik. Liya berfikir sejenak.

"Tapi... mama ngan papa kena bagi liya masa untuk berfikir dulu" sambung liya kerana tidak mahu menyakiti hati mama and papa.

"Okey...liya boleh ambil masa untuk berfikir untuk terima semua ni" ujar mama dengan penuh berharap yg liya boleh terima pilihan mereka.

Selepas selesai berbicara liya terus menaiki anak tangga merebahkan badan di atas katil.

'Kenapa harini banyak sangat dugaann...dah la dilantik jadi penolong headprefect...astu jadi naik pengerusi pengakap...pastu kena fikir nak terima ke tak lamaran anak kawan papa, tapi siapa ehh aku kenal ke? Kenapa mama papa setuju? Sapa yg lamar aku?' Omel liya sendiri.

"Arrggh serabut la fikir banyak kali...baik aku mandi and terus tidur" omel liya terus mencapai tuala dan membersihkan diri.

Maaf guys lambat update😌

Headprefect itu jodohkuWhere stories live. Discover now