part 5

21 2 1
                                    

Khamis

Harini liya mula pakai baju pengawas yg berwarna biru dan akan menjadi penolong a.k.a headprefect poyo tu.

"Wahh cantiknye anak mama pakai baju pengawas...."puji mama liya. Liya hanya tersenyum kesat.

"Mama.. mana papa?" Tanya liya sambil mencedok nasi. "Papa dh pergi office tadi..." balas mama liya dan berlalu ke dapur. Liya hanya mengangguk faham.

"Mama liya pergi sekolah dulu" kata liya sambil mencium tangan mamanya. "Pergi sekolah tu belajar rajin rajin...jangan nak main je.." pesan mama sambil mengusap kepala liya yg berlapik dengan tudung.

Liya mengangguk dan masuk kedalam perut kereta.

Setelah sampai di sekolah liya terus meletakkan beg di dalam kelas. Liya terus menuju kedalam bilik pengawas dan mengambil buku pengawas.

Bukk!

Liya menyedari yg dia terlanggar dada seseorang. "Aku langgar ape ni...keras macam simen" omel liya sambil menggosok hidungnya.

"Aku dengarlah"

Liya terpolong dan terus memandang keatas. Ekal merenung liya dengan perasaan bengang.

"where are your eyes?" Liya memecah kesunyian. "I don't have eyes or you don't have eyes?" Soalan liya ditanya dengan soalan.

Liya merengus melihat perangai ekal yg dingin cam ais kutub utara tu.

"Kau kenapa ada kat sini?" Tanya liya tak puas hati.

"Harini kau dan aku bertugas kat pagar" balas ekal sambil buat muka tegang.

"Aku tahulah aku bertugas.. sebok je die ni" omel liya perlahan.

"Aku dengarlah" kata ekal yg sedang mencari buku pengawasnya dan keluar dari bilik pengawas. Liya mencebik dan mengikut jejak langkah ekal. Dan bertugas seperti pengawas biasa.

" wee lina...wee zara.." liya meleretkan suaranya. "Ha kenapa... muka kau tu asal cam cuka?." Zara menyedut air meylor dengan selamber.

Lah kawan....mulut takde insured langsung. Nasib sayang kalau tak dah lama liya campak kat sungai.

"Ade org lamar aku... tapi aku tak tahu nak setuju ke tak" liya menundukkan kepalanya. Lina dan zara terus tersedak.

"Serius la...begitu awal.." ujar lina tak percaya. Liya hanya menganggukkan kepalanya.

"Mama ngan papa kau cammana? Okey?" Tanya zara sambil menyuap makanan kemulutnya.

"Mama ngan papa aku okey tersangat...siap berharap untuk aku terima lamaran tu" fikiran liya dh serabut.

"Okey...ni pendapat aku je la kan... selalunya.. pilihan mama dan papa adalah yg sangat terbaik untuk kita" kata lina sambil memandang liya yg menunduk.

"Jadi korang rasa aku perlu terima" tanya liya sambil melihat kearah kawan baiknya. "I think so." Liya hanya mengangguk.

"Mama!" Sergah liya dari belakang. "Opocot mak kau pink!" Mama liya melatah. Liya ketawa besar melihat latah mamanya.

"Haih kamu ni dh tak de kerja lain nak sergah ii orang" marah mama liya yg sedang mencuci pinggan.

"Mama.. liya nak cakap sesuatu" liya merapatkan badannya ke mamanya. "Pasal ape liya?" Mamanya hairan.

"Pasal lamaran tu" liya menundukkan kepalanya. " hah? Ape keputusan kamu?" Tanya mama tergesa gesa sambil melihat puteri kesayangannya.

"Liya setuju"

"Alhamdulillahhh" mama liya gembira. Liya turut gembira melihat mamanya. "Pasal tunang dan kawin biar mama selesaikan" liya hanya mengangguk.

Setelah berbicara dengan mamanya liya terus merebahkan badan dan terus mengeluh lega. 'Siapa ek tunang aku nanti?' Omel liya sendiri.

'Malaslah nak fikir.. baik aku stalk orang kat ig' getus hati liya.


Saja buat part pendek ii.. sebab ade org malas baca panjang ii... so tuje lah🌚









Headprefect itu jodohkuWhere stories live. Discover now