Jumaat
Ekal dan liya perlu membuat rondaan maklumlah penolong ketua pengawas kan....mesti kena berkepit dengan headprefect 24 jam.
mereka berjalan melewati block from 1. From 1 ni banyak pompan gedik ii padahal bukan jodoh dia pun. "Wehhh ekal laaa" jerit seorang perempuan junior sambil melompat ii.
Liya mengerling sekilas kearah ekal dan ekal hanya buat bodow je. Muka cam pokok tua.
Kalau korang perasan liya cam friendly je kan dalam story ni. Sebenarnye liya cam ekal tapi kurang sikit. Haaa centu... hanya cakap lebih ii dengan orang dekat je...
Ha nak jadikan ceritanya begituuu
Selepas selesai membuat rondaan liya terus berlari masuk kedalam kelas. Malas nak hadap pokok tua tu dah.
"Fuhhh nasib harini hari jumaat..takdelah aku hadap mamat tu hari ii" cahaya nur mula terpancar di wajah liya. Eh tiber.
"Kau ni liya...orang lain sebok nak cuci mata tengok si ekal tu...kau plk nak main elak ii plk" kata zara yg sedang merenung tajam kearah liya.
"Kalau kau suka dia kau amiklah..aku taknak," liya cuba untuk elakkan diri. Sesekali liya menjeling ekal yg dari tadi merenungnya dari belakang.
"Eh taknak aku...aku dh ada daniel" zara mengerutkan dahi.
"Weh korang...esokkan hari sabtu, jum jalan ii" sambil lina.
"Wowwwww... aku on" laju je mulut zara bercakap. Liya berfikir sejenak.
"Ermmm..boleh lah...aku on" selepas mendengar pesetujuan liya, zara dan lina bersorak gembira.
"Ha ape bising ii ni?" Sampuk suara yg garau. Denial. Ekal. Nik. Wajah liya bertukar mendung.
"Haaa esok kiteorang nak keluar...nak join kiteorang?" Terbuntang mata liya mendengar pertanyaan lina.
"Esok?" Tanya denial untuk kepastian.
Zara pulak merenung denial untuk menunggu jawapan crush nyerr."Ermmmm kiteorang on" sampuk nik.
"Ermmm pukul 10 pagi jumpa kau mall" zara memberi cadangan. "Boleh jugak...liya kata dia nak beli novel untuk tambah koleksi novel dia" kata lina sambil mengerling sekilas kearah liya yg hanya menjeling ekal dan ekal hanya riak 'nak gado ke?'Liya dan ekal menyedari yg suasana tiba ii senyap. Mereka berdua berpaling kearah nik..denial..zara..lina yg hanya melihat meraka beselisih ganti.
"Kiteorang on" jawab liya dan ekal serentak dalam nada bosan. Liya dan ekal berpandangan.
Okey oksigen liya dah mengurang. Liya terus perpaling ke papan putih untuk menyiapkan tugasan yg cikgu beri. Sempat liya menjeling sekilas kepada ekal yg riak selamba.
"Okey semua...minggu depan ahli pengakap akan mengadakan aktiviti perkhemahan..semua wajib hadir..borang plk sila ambil dekat atas meja saya.. okey itu saja untuk harini suli padam papan putih bila cikgu keluar" pesan cikgu lisa.
Semua mengangguk tanda faham.
Belum zara melontarkan soalan kepada liya, liya laju menyampuk."Mama.. kenapa nak jumpa liya" liya duduk bertentangan dengan mamanya. "Liya, kamu akan bernikah 4 bulan lagi tau...jangan nak lari plk" pesan mama liya.
" ma-" belum sempat liya bertanya siapa yg jadi bakal suaminya itu mama liya laju mengangkat langkah kedapur. Liya hanya mengangguk lemah.
Siapa yg meminang dia? Siapa dia? Kenapa begitu cepat?
Pelbagai persoalan yg berlegar dikepala liya. Liya terus menyembamkan mukanya ke bantal tidurnya.
Macam biasa, story ni kita buat pendek ii je...sebab ade yg malas nak baca panjang ii.