Ruumisranta

15 1 0
                                    


"Huolettaako sua joku muu?" Anya kysyy oltuani hiljaa jonkin aikaa. "Ei oikeastaa, vain tämä koko juttu" vastaan. "Kaikki järjestyy. Keinolla tai toisella" Anya vakuuttaa ja nojaa pyörätuoliinsa. "Niinpä kai" sanon vähän epäuskoisena. "Mitäs sitten?" Anya kysyy huokaisten tylsistyneenä. "Mitä haluaisit tehdä?" Kysyn. "Hmm..jotain" Anya vastaa kohauttaen jälleen olkapäitään. "Mennäänkö vaikka jätskille? Niinkuin pienenpinä" ehdotan. Tuo oli yksiä ainoita muistoja joita minulla oli jäljellä lapsuudestani, muutaman muun lisäksi. Anya siristää silmiään miettivän näköisenä ja ravistaa sitten päätänsä "Toki! Mansikkajäätelö on paras maku" Anya sitten sanoo. Lähdemme jäätelökioskia kohti "Oreo on parempiii" Sanon Anyalla samalla. Hetken asiasta riideltyämme päädymme kioskille. Otan oreo ja suklaa jäätelö pallot ja Anya ottaa mansikkaa ja lakritsia. "Siitä on aikaa kun olemme viimeeksi käyneet täällä" sanon samalla syöden jäätelöäni. "Niin... niin tosiaan on", Anya sanoo ja huokaisee hiljaa.
"Peräti viimeksi silloin lapsina..." "jep.. Ja yksiä ainoita muistojani" totean. "Muistatko sä Sandran? Mun isosiskon", Anya kysyy hiljaisella äänellä.
"Se pakotettiin aina vahtimaan meitä ku lähettiin ostaa jäätelöö". "En?" ihmettelen vähän miksei Anya ollut aikaisemmin puhunut siskostaan. "Niin.. Niin mä arvelinkin" Anya sanoo ja naurahtaa hieman "mutta ei siitä sen enempää". "kunpa muistaisin enemmän asioita" sanon, sillä se on alkanut jo pikkuhiljaa ärsyttämään kun ei muista mitään eikä asialle voi tehdä mitään. "Okei. No sano, jos tulee jotain nii mä kerron" Anya sanoo. "Juu, sanon" vastaan. "Parempi ois" Anya sanoo ja taputtaa sitten päätäni vaikka hän tietää että se on minusta välillä hieman ärsyttävää. Katson Anyaa "Kyllä varmaan jossain kohtaa" vastaan. Uppoudun taas ajatuksiini ja katson tyhjyyteen. Hetken päästä havahdun ja huomaan että Anyan silmät ovat kiinni "Onko kaikki hyvin?" varmistan. Anya avaa silmät, katsoo minua ja nyökkää "kaikki hyvin". "Okei, hyvä" vastaan. "Onko sulla kaikki okei?" Anya kysyy hymyillen. "Niin hyvin kai kun tässä tilanteessa voi olla" vastaan. "no se on hyvä" Anya sanoo "Ootko valmis?" hän kysyy juuri kun saan jäätelöni syötyä.

Istun sohvalla täysin omissa ajatuksissani kunnes havahdun siihen että telkkarista alkaa uutiset. Uutisissa kerrotaan että rannalle oli huuhtoutunut ruumis viime yönä, ranta oli sama josta minun ruumiini oltiin löydetty. "Anya, tule äkkiä tänne!" huudan Anyan huoneen suuntaan. Anya tulee äkkiä huoneestaan "Mitä kävi?" hän kysyy. "Katso näitä uutisia" sanon ja osoitan telkkaria. "Mitä helvettiä.." Anya sanoo hetken ajan päästä tuijottaen telkkarin ruutua. "Niinpä" sanon. "Ehkä se on ajan vääristymä..." Anya mutisee. "Outoa.." vastaan.
"Varsin kummaa" Anya sanoo ja kohauttaa olkapäitään. Yhtäkkiä ovelta kuuluu koputus. Anya menee avaamaan oven "Hei, mä tulin vaan koska oli tylsää" kuuluu tuttu ääni oven luota. "Hyvää päivää" Anya vastaa hänelle. "Öö joo, mut näit sä muuten niitä uutisia missä kerrottiin et joku oli huuhtounut siihe yhdelle rannalle? Aika mystistä mun mielestä" kuuluu oven takaa. "Elämä on mystistä, kuolema vielä mystisempää" Anya sanoo. "joo Ihan totta" vastaa ääni ovelta. "mystistä tosiaan.." sanon itsekseni yhä sohvalla. "Tuu sisään" Anya sanoo ja tulee sitten Elijahin kanssa olohuoneeseen. "Päivää" sanon Elijahille. "hei" hän vastaa. "Ootteko te vielkää kertonu omia nimiänne toisillenne" Anya kysyy meiltä. "En kai, olen Victoria" vastaan. "En mä ainakaan oo" Elijah sanoo Anyalle ja katsoo sitten minua ja nyökkää "Ja mä oon Elijah". "kiva tavata" sanon täysin ilmeettömänä kuten aina, eihän minulla ole ilmeitä. "Noni, hyvä hyvä. Esittelykierros ohi. Eli pätkä ja skidi, skidi ja pätkä" Anya sanoo meille. "Miks mä oon skidi?" Elijah kysyy vähän naurahtaen. "Oot pikkuinen" Anya vastaa. "Jaa" Elijah sitten sanoo. "Ei sun sitä lempinimee enää pitkää tarvii kestää" Anya sanoo ja naurahtaa. "Siis miten niin sitä ei tarvii kestää enää pitkää?" Elijah ihmettelee. Hiljenen täysin ja katson omia jalkojani. "Ainii, unohin kertoo lol" Anya sanoo ja nauraa. "Mitä sä unohit kertoo?" Elijah kysyy hämmentyneenä. "Ehkä mä jossain kohtaa kerron" Anya sanoo iloisen oloisena.

Jatkan uutisten katsomista "Victoria.." Anya sanoo vähän paniikinomaisesti ja katsoo minua. "Mitä? Kaikki hyvin?" kysyn huolestuneena. "Mulla on vähän huono olo..." Anya mutisee ja katsoo kelloa. " Millä tavalla huono-olo? niinkuin oksettaa vai millä tavalla?" kysyn häneltä. "Mun sydän hakkaa tosi lujaa" Anya vastaa ja hengittää syvään. "Pitääkö soittaa apua vai pärjäätkö?" varmistan vielä. "Venataan hetki" Anya vastaa ja hengittelee hiukan. "Okei, ota vaan rauhallisesti" sanon yhä hieman huolestuneena Anyasta. Anya vetää syvään henkeä ja hetken päästä sanoo "Kaikki hyvin". "Varma?" kysyn ja Anya nyökkää. "Hyvä" vastaan. "Musta tuntuu että- mulla ei oo enää paljoo aikaa jäljellä" Anya sanoo rauhallisesti. "Eikä... Ei voi olla totta.." sanon surullisena."Koita oppia hyväksymään se. Mäkin opin", Anya sanoo ja huokaisee. "Mutta sä kyllä tiedät sitten, mitä tehä, kun se aika tulee". "Tiedän.." vastaan ja katson jalkojani. "joo.." Anya sanoo ja taputtaa päätäni, katson yhä lattiaa ja jalkojani. "Älä oo nyt hei ihan masis. Sitten ku mä kuolen, en haluu, että oot. Ja uskon että sä haluut kunnioittaa mun toiveita viimeistään sillon?" Anya sanoo ja naurahtaa hiljaa. "Joo tottakai haluan kunnioittaa toiveitasi, se on vain... Vaikeaa" vastaan katsoen Anyaa silmiin. "Mä ymmärrän..." Anya sanoo hiljaa ja nyökkää."Mutta sitte musta tulee muisto. Mä säilyn, vaikket näkiskää mua..."
"Niinpä. jäät aina luokseni muistona" vastaan. "Niin. Siks sä et jää yksin, ku mä siirryn rajan yli..." Anya vakuuttaa hymyillen. "Niinpä" vastaan. "Onko kaikki okei?" Anya varmistaa minulta. "On joo" valehtelen hänelle sillä en halua huolestuttaa häntä enempää. Olemme jonkin aikaa molemmat hiljaa mutta avaan sitten suuni "onko sinulla jotain tiettyä asiaa jonka haluaisit tehdä ennenkuin.. No sinä tiedät?". "hmm..En tiedä. Asiat, mitä tahdon eivät ole käden ulottuvilla" Anya sanoo huokaisten. "Mutta jos me tehtäis jotain yhessä, oisin ilonen". "Mitä haluaisit tehdä?" kysyn. "Mikä vain sopisi" Anya sanoo. "Mennäänkö leffaan?" ehdotan. "Toki", Anya nyökkää "Sopii. Ei vaa niitä sun tylsiä enkeliporno leffoja taas". "No joo joo" vastaan.

Kahdesti kuollutWhere stories live. Discover now