bab 16

21 2 6
                                    

seminggu sudah berlalu, Iman Sofea dan Ammar Zafran menjalani kehidupan mereka seperti biasa. Mereka kurang meluangkan masa bersama kerana akhir semester Iman Sofea semakin dekat. Iman banyak meluangkan masanya bersama rakan dan lecturer nya di kolej.

"kenapa you tinggalkan i" kata Ammar kepada cinta hatinya , Syarifah Hanny.

"i ada reason i sendiri why i tinggalkan you, Am... im sorry" sayu suara Syerry menjelaskan kepada Ammar.

"ok now explain!, i nak dengar you punya reason lah kononnya tu" kata Ammar sambil membuat muka tak puas hatinya.

"i terpaksa tinggalkan you, you tak tau ke i ada sakit, i sakit am i sakit, i sorok semua sakit i sebab i nak together dengan you... sebab tu i mintak you masa, i nak pergi berubat, i sayangkan you sangat - sangat.... then bila i datang Malaysia balik, dengar cerita you dah married, hancur hati i , am.... i ingatkan you sanggup tunggu i , ni tak, dah kawin rupanya!" jelas Syerry sambil air matanya mengalir mungkin kerana terlalu mencintai Ammar Zafran.

mendengar segala kata kata yang keluar dari mulut Syarifah Hanny membuatkan Ammar tergamam, benarkan apa yang didengari sebentar tadi. Ammar ingatkan si syerry ni ada lelaki lain , sebab tu Ammar ambil langkah untuk berkahwin dengan Iman Sofea.

"are you serious?" tanya Ammar

"yes, i sayang you Am, i nak buat apa lagi nak tunjuk dekat you, yang i betul ii sayangkan you!" suara Syerry sedikit meninggi. geram pada Ammar kerana tidak mempercayainya.

"tapi i dah kawin , sorry... you pergila cari orang lain" kata Ammar sambil menyedut minumannya.

"i tau you dah kawin, but you still sayangkan i kan ?" kata Syerry

"wah yakinnya" Ammar tersenyum sinis. tidak dapat dinafikan, hatinya masih mencintai kekasih hatinya itu, Syarifah Hanny.

"yes for sure la, kan , mengaku jela Ammar zafran , i kenal you la sayang" nada Syerry semakin berubah kepada manja.

ammar hanya mampu terdiam seribu bahasa. Dia seolah mati kata untuk membalas percakapan Syerry itu.

10:30 malam
ammar tiba dirumahnya, kelihatan Iman Sofea sedang masak didapur. Ammar terus masuk ke biliknya untuk mandi. Iman yang khusyuk masak terdengar kehadiran suami tercintanya.

"awak, awak nak makan tak.... saya dah masak nii" kata iman yang berada di luar bilik air sambil mengetuk pintu bilik air itu.

"tanak, saya dah kenyang" kata ammar ringkas.

"hm... okey" mukanya yang ceria kini berubah menjadi muram. Mana tak nya, dia bukan main kelamkabut tadi beli barang nak masak, sanggup tinggalkan extra kelas tadi nak balik awal sebab nak masak.

Ammar sudah selesai mandi dan solat. dia keluar dari bilik mencari isterinya. langkahnya terhenti apabila terdengar perbualan Iman yang mesra ditelefon itu. iman yang berada di beranda sedang menelefon orang kelihatan sangat mesra membuatkan ammar penuh dengan tanda tanya.

"okey i promise, kita keluar esok eh" kata Iman dengan si dia yang berada dihujung talian.

Ammar yang mula hajatnya untuk makan bersama isteri, kini dibatalkan, langkahnya terus menuju ke bilik tidurnya. Penat.

"awak, awak dah tido ke?" iman menggerakkan tubuh ammar perlahan. Ammar yang sengaja pura pura tidur itu mengeraskan badannya. mengingatkan betapa mesranya si isteri dihujung talian tadi.

keesokkan harinya

"aku tak keluar lunch tau, aku ada kerja jap" kata Ammar kepada kawan baiknya. Ammar mahu ke tempat belajar Iman. dia mahu tahu dengan siapa iman mahu keluar bersama.

"iman keluar lunch tak" tanya Ammar sebelum drive ke tempat belajar iman. dia mahu tengok adakah iman jujur atau pun tidak.

"iman tak keluar la, iman busy. sorry abang sayangg" nada memujuk iman .

itu yang dikatakan oleh iman tadi. setiba Ammar ditempat belajar Iman, Ammar hanya memerhati dari jauh saja kemesraan isterinya dengan seorang lelaki di kedai makan yang berdekatan dengan tempat belajarnya. Ammar hanya mampu mencebik.

"ooo gitu" ammar bermonolog dalam hati. terus keretanya dipandu meninggalkan kawasan itu. petang itu ammar pulang awal. tiada mood dia mahu menerukan pekerjaannya.

"eh awal awak balik, dah makan ?" kata iman sambil tangannya dihulur untuk bersalaman dengan ammar. Ammar sedang duduk menonton cerita di ruang tamu . ammar segera bangun, malas menyabut salam yang dihulur oleh isterinya itu.

"awak kenapa ni, macam takde mood je" tanya iman sambil mengekori ammar yang mula bergerak menuju ke bilik tidur mereka.

"awak kenapa ni!" suara iman makin meninggi apabila suaminya tidak menghiraukan dirinya.

"habis dah soalan?" ringkas saja pertanyaan ammar.

"tak awak ni kenapa , saya ada buat salah ke?" tanya Iman

"tah" ammar membalas.

"kalau saya ada buat salah, bgtau.... bukannya buat kepala macam ni" cakap iman lagi.

ammar masih mendiam.

"Ammar Zafran, i'm talking to you!" hilang sudah kesabaran iman apabila Ammar yang mula mengambil bantalnya dan mahu tidur dibilik lain.

"apa kau nak lagi hah"

terdiam seribu bahasa iman apabila ammar berkata begitu.

"kau buat hal kau, aku buat hal aku. faham" Ammar mendekatkan wajahnya dengan Iman sambil merenung mata iman yang mula berkaca itu.

"wah sekarang dah pandai eh, tau la cinta hati dah datang balik"

"apa kena mengena dengan kau?" soal ammar. geram sungguh iman dibuatnya.

"apa kena mengena awak cakap? who am i !" suara iman sudah bertukar. geram dengan soalan ammar itu tadi.

"kalau aku masih sayang dia sekali pun, itu bukan masalah kau" ammar menjeling.

"what? ooo maksudnya masih sayang la ni , ooo patutla perangai semakin berubah sekarang ni, nak balik dengan ex rupanya. haha cantik game awak ni Ammar Zafran." kata iman sambil menepuk kedua belah tangannya tanda gembira. tersakiti betul ko ni man. haish....

ammar menghiraukan kata kata iman. dia menuju ke bilik tidur yang ke2 . dia tidak mahu tidur bersama iman malam ni. namun langkahnya terhenti apabila iman menghalang laluan ammar.

"nak apa lagi iman sofea, pergi tido lah, esok kang busy nak layan jantan!" marah ammar.

"jantan apanya" tanya iman.

"halah buat buat taktau, kau tak payah la eh, kau ingat aku nk bodo ke, senang senang je nak gula gula kan. kalau nak menipu tu lain kali tanya ye budak," cakap ammaf lagi. iman sudah terpinga ii . alamak. kantoi

"itu kawan iman lah, kitorg study tadi sama sama, jangan la salah sangka pulak" terang iman.

"aku tak kesah lah dengan siapa pun kau nak belajar, tapi kenapa kena menipu? cakap busy lah apa lah!" marah ammar. matanya sudah terbeliak keluar. pantang betul dia dengan orang penipu ni.

"hm, sorry abang" iman sudah menunduk.

"ikut kau lah" ringkas saja balas ammar sambil menolak badan iman ke tepi, dia mahu masuk ke bilik itu dan tidur. pintu di tutup dengan kuat menyebabkan iman tersentuh hatinya dengan kata kata ammar tadi.

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Feb 20, 2023 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

Di hujung bumiWhere stories live. Discover now