Bab 7

71 6 0
                                    

"Iman semalam kau kenapa?" Amira sudah duduk di depan Iman yang sedang meneguk air. Pagi-pagi lagi dia dah keluar daripada rumah Datuk Azhari dan Puan Aida menuju ke condonya. Risau dia dengan si Iman ni.

"Aku geram ngan si Ammar tu" Iman meletakkan cawan yang berisi air milo itu.

"Kenapa?"

"Dia ada ke cakap yang aku ngan abang kau Amsyar tu ada scandal! Padahal aku baru je kenal abang kau tu. Astu dia kata aku fakgirl! Bodoe er!" Iman marah.

"Oooo, macam itu, aku syak Ammar jealous ni" Amira sudah menggosok-gosok dagunya🤔. Iman sudah buat muka lalu dia bangun basuh cawannya. Tiba-tiba loceng rumah ditekan Amira dan Iman saling berpandangan.

"Kau pergi la bukak. Aku nak g tandas sakit perut." Amira pura-pura sakit perut. Dia masuk ke bilik air dan duduk di atas jamban sementara itu, Iman pergi bukak pintu. Terkejut dia tetiba Ammar datang.

"Buat apa datang?" Tanya Iman kepelikan sambil membetulkan tudung yang baru disarung itu.

"Kot ye pun bagi la saya masuk dulu" jawab Ammar pula. Iman membuka grill dan membenarkan Ammar masuk.

"Duduk la dulu saya buat air" Iman mahu membuat air tapi tangan Ammar menarik hujung baju Iman.

"Oi" sergah Iman.

"Sorry sorry sorry! Saya ada benda nak cakap ngan awak ni" Ammar melepaskan hujung baju Iman. Iman sekarang berada di depan Ammar.

"Saya mintak maaf pasal semalam. Saya tak suka tengok awak mesra sangat ngan abang Amsyar." Luah Ammar.

"Tapi kenapa?" Tanya Iman pula.

"Sebab saya sayang awak. Saya suka awak. Saya nak kawin dengan awak. Will u marry me Iman Sofea?" Ammar mengeluarkan kotak di poket seluarnya. Tercengang Iman mendengar ayat-ayat Ammar. Seriously!!!. Kotak itu dibuka oleh Iman. Sebentuk cincin yang berada dalam kotak itu di ambil oleh Iman.

"Awak ni serious ke?" Tanya Iman pelik.

"Iye" ringkas saja Ammar membalas. Iman terdiam seketika.

"Kira jadi la ni en" Ammar senyum senget. Iman mengangguk perlahan. Amira yang dalam bilik air dah tepuk-tepuk tangan. Ammar dan Iman sudah memandang pintu bilik air yang ada Amira tu.
"Pompuan tu buat apa dalam tu?" Soal Imna dalam hati. Ammar hanya tersenyum.

Sepanjang perjalanan ke pejabat Ammar tenseyum sampailah ke pejabat. Gembira nawwww!

"Ay boss, senyum sampai ke telinga tu" Lamunan Ammar terhenti apabila Syahira PA nya menegurnya.

"Takde apa la" Ammar masih lagi tersenyum.

"Senyum senyum jugak boss petang ni ada meeting tau!" Syahira mengingati bossnya lalu dia keluar dari pejabatnya. Syahira menarik nafas panjang. Sebenarnya sudah 1 tahun dia memendam perasaan pada bossnya itu. Tapi dia tahu dia punya level. Takpela mungkin tiada jodoh antara mereka. Syahira tersenyum dan sambung membuat kerjanya.

**************************
"Abang nak tanya mira ni" Amsyar menyekat lalu Amira yang mahu menuruni anak tangga untuk pergi ke kolej.

"Apa dia?"

"Hm iman tu single and available right?" Tanya Amsyar.

"Eh, iman tu dia hmm..." Amira serba salah nak cakap. Tiba-tiba mummy nya datang.

"Kenapa ni bising ii ni?" Tanya Puan Aida.

"Ni ha abang nak try Iman" Amira menjawab pertanyaan maknya.

"Eh biarla abang nak kat iman tu. Tak boleh ke ?" Puan Aida sudah pelik. Apa salahnya kan.

"Tak bole mii" Amira masih dengan jawapannya.

"Tapi kenapa?" Puan Aida dan Amsyar berkata serentak.

"Iman Ammar punya. Ammar nak kawin dengan dia mi." Tiba-tiba Ammar datang menyampuk. Dari tadi dia dengar iman iman iman. Tu terus dia cakap tu.

"Seriously!" Puan Aida terkejut dan tersenyum. Ammar mengangguk kepalanya dan bersalam dengan maknya lalu pergi ke pejabat. Amsyar masih lagi tercengang. Putuih harapan ceq!

"Takpela Amsyar, bunga bukan sekuntum" Puan Aida menepuk perlahan bahu si anak. Amira dan Ammar sudah meninggalkan rumah.

*************************
"Hai iman sofea" Ammar menelefon Iman. Kelamkabut Iman keluar dari bilik kuliah.

"Haish, awak ni saya buzy ni!" Marah Iman.

"Alah sekejap je. Rindu ni"

"Mengada lah! Balik nanti kita jumpa kat cafe bye!" Iman mematikan hp nya.

"WOI! Biadapnya tak habis cakap lagi dah letak eyyyyyyy!" Geram sungguh dia dengan manusia yang tak reti nak bagi dia cakap habis dulu baru letak. Dia menyambung buat kerja. Petang itu Amira mengajak Iman pulang tapi Iman memberitahunya yang Ammar mahu berjumpa. Si amira apa lagi tak banyak cakap dia balik terus. Nak bagi si Abang dan bakal kakak ipar nya ini green light! Iman sudah geleng kepala. Dia ni kalau tak kenakan aku tak sah!

"Assalamualaikum encik Ammar." Tegur Iman melihat Ammar yang sedang melihat hp nya.

"Wasalam" ringkas saja. Iman mencebik.

"Merajuk aa tu" Iman senyum senget. Ammar menjelingnya. Tiba-tiba Zarif datang ke Iman dia menegur iman.

"Eh hai iman!" Sapa Zarif. Ammar hanya memerhati.

"Eh sayang u ni takdi tinggal kan i kan!" Iman dah berpeluk tubuh. Zarif sudah tercengang "sayang? Sejak bila?" Ammar pula dah panas dah!

"Eh i tinggalkan u bila ?" Tanya Zarif sambil menggaru kepalanya yang tidak gatal itu. Tanpa membuang masa Ammar bangun dari tempat duduknya menuju ke tempat letak kereta meninggalkan Zarif dan Iman di cafe. Iman hanya senyum.

"Bye Zarif kita jumpa esok eh! Bye!" Iman meninggalkan Zarif pula dia mengejar Ammar dari belakang. Zarif sudah pelik.

"Ammar!" Panggil Iman. Ammar berdiri di depan keretanya. Iman tercungap-cungap dan sudah ketawa kecil.

"Panasnya telinga kita dengar. Haish!" Marah Ammar. Iman sudah mengekek ketawa. Panas pulak hati tengok iman ni. Orang tengah marah dia boleh pulak gelak.

"Saya nak cepatkan tarikh kawin. Tanak bertunang kawin terus!" Laju saja Ammar masuk ke dalam kereta. Dia meninggalkan iman. Iman ketawa kuat. Dah penat gelak iman memesan grab . Balik naik grab la dia, dah kena tinggal en tadi. Iman sambung gelak. Apabila sampai di condo, dia menceritakan semua pada Amira. Dorang dua bantai gelak. Gila agaknya HAHA!

"Kau ni tak baik buat Ammar mcm tu" pesan Amira.

"Eleh dia tinggalkan aku bole pulak!" Iman sambung ketawa. Amira sudah geleng kepala. Ikot kau la Iman asalkan kau happy!

Di hujung bumiWhere stories live. Discover now