Suasana harmoni tetapi ramai manusia yang berkunjung di kedai Cinta Rasa , sudah menjadi kebiasaan di kedai itu , kedai popular la katakan.
" Cik Ariel harini pukul 5.00 sampai 7.00 kedai kita dah ada orang book . So pukul 4.00 dah kena kosongkan kedai untuk persediaan oke."
"Oke good ." Jawabnya sambil mengemas kini , fail fail yang masih berselerak di meja .
'Kring Kring' telefon pejabatnya berdering
"Hello my beloved son "
" Ya papa , ada apa ?"
" Sibuk kerja ?"
" Sikit lah kenapa?"
" launch makan rumah boleh , ibu masak sedap harini "
"Ok I will , see you at home bye "
'Tuk tuk'
" Masuk"
" Yo Boss busy nampak "
"Kau nak apa ? kalau nak buat lawak bodoh sekarang sorry aku takda masa "
" Halamak bestfriend kau datang ni layan ah elok sikit "
" Ye cik Afiq nak apa? " Tangannya berhenti melakukan kerja , kepala ditoleh menghadap kawan, bibirnya mengukir senyuman palsu . Geram sungguh banyak lagi kerja tak disiapkan , ada pulak palesit mengganggu .
" Kau ni busy je memanjang, umur dah tua , tak nak kahwin ke . " Keadaan menjadi hening apabila Afiq mengeluarkan soalan yang tidak dijangka.
"25 baru k , tang mana yang tua kau cakap sikit ,lagipun perempuan sekarang ni materialistik , muka sok suci , hati ."
" Tak semua perempuan lagi pun kau tak boleh nak cari yang perfect "
" Aku tau la tak semua , kalau ada pun 20% daripada 100% . Kau ingat nak jadikan bini ni senang ke? Tanggungjawab berat ouh . Kau ni ceramah aku , kau tu , awek pon tak de."
" E'eh kau cakap elok sikit eh , tu sebab aku datang sini ." Muka Afiq kelihatan gembira dek perasaan.
"KAU DAH NAK KAHWIN , SERIOUS ? " Teruja benar apabila mendengarnya, namun Afiq hanya membuat muka seposen apabila melihat keterujaan sahabatnya itu.
" E'eh exited sangat apahal, aku tak cakap pon aku nak kawin aku just dah jumpa someone , dia ni ayu je , sopan , baik , lemah lembut full package la.
"He'eleh pikir dah nak kahwin , tahniah kawanku , dah nak jadi suami orang dah kau ni" Dari wajah yang gembira terus bertukar kecewa hampa.
" Tapi aku ada satu problem "
" Apa lagi ?"
" Macam mana nak pikat dia duh ?"
"HAHAHAHAHA, tak yah risau lah , tu aku handle , suruh dia keluar date dengan aku dulu , nanti baru aku bagi tips nak pikat hari wanita ni ."
" Bla la kau tak membantu langsung "
"Dah la beb aku nak balik , nak makan , nak join tak makan dekat rumah ?"
"G la kau aku dah makan baik aku balik office aku dulu , chau "
_____________________________________
Ariel Luthfi meneruni kereta lamborghini putih miliknya , melangkah terus memasuki rumah agam Dato' Adam , Aroma masakan Datin Lufia menusuki rongga hidungnya, enak sangat enak .
" Ariel dah sampai jom join makan "
'Ok dah kenapa dengan papa siap jemput makan , well mesti ada something ni'
Ariel Luthfi menarik kerusi perlahan , tali lehernya dibuka agar selesa menjamah masakan ibu. Dia menyenduk spagetti yang cukup membuat dirinya terliur .
Sedang selera menjamah , dia merasakan sesuatu yang kurang enak dia mengangkat kepalanya .
" Uish Papa dengan ibu dah kenapa , pandang sambil senyum " Dato' Adam dan Datin Lufia berpandangan mata , tersenyum seperti kerang busuk.
" Ariel , kamu dah ada calon " Tersedak budak itu apabila Datin Lufia menanyakan soalan dengan begitu drastik.
" Mm why? "
" Ibu dengan papa ingat kalau kamu takda pasangan lagi dalam masa ni papa dan mama nak jodohkan kamu dengan Arisya "
' Damn dah agak ,minah tu umpan apa pulak kali ni Ah , no way !'
" Actually Ariel dah ada someone special dah ibu " ' Ah sudah Ariel kau membongak apa pulak ni . Mati la mati la.'
" Good , kalau macam tu minggu depan kita buat makan makan , dekat rumah ni ,ingat Ariel takda perempuan tu , Arisya jadi isteri kamu " Dato' Adam tersenyum sinis .
" Huh ya minggu depan hari apa ?"
" Sabtu malam "
" Ok then "
Telefon keluaran Iphone dicapai Ariel Lutfi , buntu dibuatnya , nak cari isteri drastik ingat senang ke .Ahhh. Afiq , nama afiq ditekan . Call. Dari tadi kehulu ke hilir seperti tiada arah tuju .
" Mana kau bangla cepat lah angkat call "
"Haloo , Afiq Rashid hensem bercakap , hang sapa ?"
" Weh tak de masa nak layan gurauan picisan kau tu . Malam pukul 9.00 , dekat mamak naa "
" Ha ye la , pantang gurau sikit nak sergah je dia ni "
Ariel Luthfi menuruni tangga , terus dia mendapatkan ibu dan papanya.
"Pa Bu I have to go now ada kerja la sekarang . Malam Ariel tak da tau tidur rumah kawan ok . "
" Ye la ingat janji kita minggu depan ok ."
"Yeah I know."
YOU ARE READING
Misi Mencari Aryan
Romance" Saya tak boleh jatuh cinta dekat orang lain selain Aryan , sound weird but I can't " - Lily Aqisha " Saya boleh tolong awak cari Aryan , tapi dengan syarat be my wife and i will find him " - Ariel Luthfi Mencari Aryan , huh mustahil , takkan jumpa...