AY BİTİĞİ

184 7 18
                                    

Dağların üstü sislenmiş önceden gözüken arkarlar* şuan sadece gölgeden ibaretti . Sabah saatlerine pek birşey kalmamış iki gündür sönmesin diye sakçının* uğraştığı odun* hafif hafif eski hırçın alevi azalmıştı.

Sakçılar kam tarafından azarlanmış eğer od sönerse kurban olarak onları albastıya vereceğini söyleyince sak tutan alplar korkudan iki gündür uyumadan od başında beklemişler, alevler azaldıkça odunla tekrar canlandırmışlardı. Kam iki üç saatte bir geliyor ateşi kontrol edip gidiyordu. Ama yağmur gelmekteydi. Gelecek ve ateşi söndürecekti. Sakçılar bunu farketmiş ve ne yapacaklarını bilmeden birbirlerine bakıyorlardı.

Kam tepenin aşağısından göründü. Yavaş yavaş geliyor arada gökyüzüne bakıp havaya bakıyordu . Oda farkındaydı yağmur yağacağının ama erkendi . Tengriler sabır göstermeyerek kurbanı da isteğini de bı an önce istiyordu . Biliyorlardı istediği şeyi ondandı bu sabırsızlıkları. Bize tartığ* ettiklerine bakamamış neredeyse ölümüyle yüz yüze gelmişlerdi. Tenriler geri vermek istemiyor onu kendileri koruyorlardı.

Elinde tüngürüyle* ateşin yanına gelmişti. ateşin kuzeyine dönüp tüngürünü kaldırdı ve vurmaya başladı. Sakçılar sanki işareti almışcasına tepeden az aşağı inip arkalarını ateşe döndüler . Kam özellikle ben tüngürümle geldiğimde sizin göreviniz biter demişti erken bitmesine sevinselerde ne yaptığını merak ediyorlar ama geri dönmeye de cesaret edemiyorlardı.

Onlar da farkındaydı son zamanlardaki değişik olayları. Yaz gelmiş geçmiş ama yağmur yağmamıştı . İmdi adak odu yakıldığı andan sonra hava bozmuş Tengri sesini duyup korkmalarını istiyor olacak ki gök gürültültüsü iki kündür* durmuyordu.

Otlaklar kurumuş hayvanlar için su bulmak çok zordu artık selenga nehri bile o eski torug* heyecanını kaybetmiş ve suyu çekilmeye başlamıştı. Bı zamanlarin körklug* Ötükeninin eski durumundan uzuru* yoktu.

Kağan biraz daha böyle devam ederse göç etmeyi bile düşünmüştü. Son umutları kamdı ve oda olmazsa durum ne olur kimse bilmiyordu.

Kamın yaptığı adak odu ise kesinlikle bu kuraklıkla alakalı değildi. Kam aylardır garip düşler görüyordu. Gördüğü şey gerçek olamayacak birşeydi tabi ama tengriler sanki onlara gelmesini ister gibi bu düşleri artık sadece uykuda değil her an yaşatıyorlardı . Oyleki sanki gözleri açık düş görür olmuştu.

Eğer doğruysa bu o kadar büyük birşey olurdu ki yıllar sonra efsaneye dönen hikaye destan olur ulu Göktürk halkı bir kez daha bir destana otağ* olurdu

Kam tüngüre vuruyor od etrafında dolanıyor tengiye alkıslar* ediyordu

__

Odhan bize acısın odumuzu harlasın
Merküt bana yol versin
Benim isteğimi dinlesin

Yarlıg ana kesti cezayı
Albastı gideli çok oldu
Buralar sırsız çöl oldu

Izıh han ruhları çok bekletti
Urun ata bize bollug kesti
Kamlar sıgtamaktan* böktü*
Mergen ata etti boşgurunu
Umay ana aldı egiçini
Geri vermez mi imdi

Kayra han
Ak anaya közettin bedenini
Ayızıt bile sukunur görklülüğünü
Kut soyundan geleni
Ruhuna sak tutan su iyeleri
Geri vermez mi imdi

Alaz han yardım etsin
Ülgen geri verene dek aldığını
Söndürmesin adaklı odu

Od etrafında dolanarak söylemeye devam ediyordu. Gök çakının ışığıyla aydınlandı. Öyle bir aydınlandı ki akşam karanlığı kendini bı an gündüz ışığına bıraktı. Ardından göğü yararcasina sesi inletti dağı taşı çakının ardından yağmur başladı. Yavaş yavaş başlayan yağmur hızlandı . Başyel kuvvetli şekilde esmeye başladı. Od ateşi sönmek üzereyken kamı korkutacak büyüklükte harlanıp söndü.

Kam elbet biliyordu bunun anlamını korktuğu da buydu ya zaten . Gökyüzüne baktı yağmur yüzüne vururken . Ay kapalı havaya , yağmura , cakına rağmen gökyüzünde en parlak halindeydi.

Tengriler bunca yıl göndermeyip kendi büyüttükleri ruhu şimdi bize baş olsun , yol olsun, otağ olsun ,il olsun deyu gönderirdi.

Efsane odur ya doğuşları hep bir asenanın varlığıyla başlardi

Bir dişi kurt gelir Türkleri tekrar bir araya getirirdi .

İmdi bir destan daha yazılıyordu.... Ay bitiğindeki tek kadın Türklere baş düşmana çakın olacaktı....

___

Ayyyy nasıl pilot bölümü beğendiniz
mi?

Benim Göktürk devletine zaafım var öz Türkçe kelimeler kullanmayı tercih ettim onun için merak etmeyin hepsinin anlamı mutlaka bölüm sonunda yazıyor olacak....

Bu kitabı daha önce yayınladım sonra da aklıma gelen değişik şeylerle düzenlemeye aldım şimdi yavaş yavaş yayınlayacağım umarım beğenirsiniz 🙈

Kelimeler

Od: ateş 🔥

Sakçı: nöbet tutan kişi , nöbetçi

Arkar: zirve ,doruk noktası

Alp: eski Türklerde oba ve devletin güvenliğini sağlayan askerler ( o zamanlarda erkek , kadın farketmez asker olabilirlermiş)( kadınlara Alp denmiyor ama...)

Tutuz: hediye, bağış, lütuf

Tüngür : tefe benzer çevresine çeşitli renkli kumaşlar bağlanmış davul ( kam dua ederken adak adarken kullanır genelde)

Kün: gün

Görklug: güzel, muhteşem

Çakın: şimşek

Tündür: kamların ayin sırasında kullandığı çevresine uzun ince renk kumaşların bağlandığı tef şeklinde tokmaklı davul

Torug: büyük ,görkemli

Otağ: eski Türklerde keçe ve benzeri şeylerle kaplanmış evdir.

Alkıs: dua anlamına gelen bir kelime

Sıktamak: ağlamak , feryat etmek

Bökmek: bıkmak, usanmak

Boşgur :Öğütlemek

Egiç :Kız çocuğu için sevgi sözcüğü

Sukun: sakınmak


Tengri'nin Tamgası Hikayelerin yaşadığı yer. Şimdi keşfedin