part 16

64 1 0
                                    

"Seronok tak datang sini?" Tanya dia sambil memandang aku.

"Tipulah kalau kata tak" kata ku dengan teruja. Aku paling suka pantai suasana dia begitu nyaman. Kemudian aku sedar sesuatu...

"Kenapa dekat sini tak ramai orang?" Tanya ku dengan wajah terpinga.

"Awak tadi kata nak pergi perpustakaan, perpustakaan senyap macam duduk dengan hantu. Kalau awak duduk sini bukan duduk dengan hantu tetapi duduk dekat tepi pantai" katanya sambil tersenyum.

Ya itu ayat aku waktu sebelum dia jadi dia yang sekarang. Rasa nak tergelak pula bila ingat waktu tu. Waktu tu nak pandang muka dia pun tak sanggup. Tapi sekarang entahlah tiba-tiba rasa macam tiap hari nak tengok muka dia.

"Jangan renung saya macam tu, saya naik malu ni" tegur Fasih sambil menggosok leher belakangnya. Nampak muka dia merah. Aku terus memandang ke tempat lain. Ya allah kenapa dengan mata aku ni!

Dia meninggalkan aku kemudian dia pergi ke arah bonet belakang kereta dan mengeluarkan dua tikar besar. Aku mengerutkan dahi aku.

"Sampai dua tikar, buat apa?" Tanya ku tanpa kalihkan pandangan pada dua tikar besar itu.

"Satu untuk awak satu untuk saya" katanya lalu dia membentang tikar di atas pasir. Lalu dia menyuruh aku membuka selipar kemudian duduk di atas tikar itu. Aku dengan teragak-agak mengaturkan langkah mengikut kehendak dia.

Kemudian dia membentang tikar untuk dirinya dan dia membuka selipar dan duduk di atas tikar itu. Aku hanya memandang dia tanpa kalihkan pandangan ke mana-mana pun.

"Saya buat sebab senang awak nak study lagi pun tak manis kalau orang pandang kita berdua-duaan sebenarnya" katanya tanpa memandang aku. Aku tersenyum malu kemudian aku mengangguk.

Lalu aku mengeluarkan segala benda untuk aku ulang kaji. Nyaman. Itu yang aku boleh gambarkan sekarang ini. Tiada orang, kedengaran ombak pantai, angin yang mendamaikan. Sungguh tenang waktu sekarang ini.

Aku lihat pantai ini pun bersih walaupun tiada orang. Kemudian aku lihat air pantai pun warna biru. Pasir berwarna putih dan lembut.

"Haq, awak selalu datang sini ke?" Tanya ku. Aku lihat dia sedang baring sambil tangan sebelahnya di bawah kepala lagi sebelah di atas mukanya bagi menutup cahaya matahari.

Secara jujurnya walaupun ada cahaya matahari tetapi pasir disini tidak rasa panas langsung dan boleh pijak walaupun tidak memakai selipar.

"Awak ingat tak dulu saya pernah cakap dekat awak yang tempat ni macam rumah kedua saya?" Dia bangun dari pembaringan lalu dia memandang aku dengan mata redupnya. Aku hanya mengangguk. Tipu kalau tak ingat HAHAHA.

"Jadi ya... Saya selalu datang sini bila saya balik sini" balik sini? Family dia duduk sini ke?

"Family saya bukan duduk sini, tapi sepupu saya duduk sini. Dan disebabkan itu la saya tahu selok-belok Australia" sambungnya. Aku hanya mengangguk kemudian sambung membuat ulang kaji aku.

hilangnya sayap Where stories live. Discover now