P31: POV TASYA - Hajat Part3

8.3K 88 4
                                    

Sebelum mama meninggalkan aku untuk menghadiri kursusnya di Negeri Sembilan, dia sempat berpesan.

"Tasya.." mama memanggil namaku.

"Ya mama.." balasku memaling ke arahnya.

"Tasya okey dak mama nak tinggai ni?" mama bertanya.

"Tasya okey jaa.. Kan papa ada." balasku.

"Mama bukan apa, cuma risaukan Tasya ja.. Nanti pagi nak pi sekolah lagi.. balik sekolah tu mama tak risau sangat.." sambung mama.

"Betul laa mama, Tasya okey ja.. nanti Tasya bangun sendiri.. kejutkan papa. Breakfast nanti Tasya makan ja apa yang ada kat dapur tu." balasku menyakinkan mama.

"Tasya nak dak stay kat rumah Auntie Yana. Kalau nak, nanti mama bagitau dia." sambung mama lagi.

"Ikut mama la.. Tasya ikut jaa" balasku

Aku rasa cukup teruja bila mendengar cadangan mama itu. Namun, aku terpaksa menyembunyikan kegembiraanku dari pengetahuan mama. Takut pula apa yang akan difikirkannya nanti.

........................................

Malam sebelum mama berangkat ke Negeri Sembilan, aku terdengar perbualan antara mama dan papa. Pada saat itu, aku terjaga kerana berasa dahaga. Semasa hendak menuju ke dapur, aku terhenti di hadapan pintu bilik mama apabila terdengar perbualan mereka.

Papa sedang memujuk mama untuk bersetubuh, tetapi mama menolak dengan alasan dia akan memandu sendirian ke Negeri Sembilan. Jadi dia perlukan rehat yang cukup agar boleh mengelak sesuatu yang tidak diingini terjadi.

Oleh kerana aku tidak berminat dengan bicara mereka selanjutnya, aku terus beredar ke dapur untuk menghilangkan dahagaku.

........................................

Pagi ahad yang masih lagi sunyi, ibu memasukkan segala keperluannya ke dalam kereta. Papa turut membantu meringankan beban Mama. Maklumlah, nanti mama akan memandu sendirian tanpa teman.

Semasa hendak keluar dari rumah, mana bersalaman dengan papa. Sempat lagi mereka berciuman di hadapanku. Sempat juga papa meramas-ramas tetek dan punggung mama, sebagai bekal katanya.

"Niza tahu.. Abang ada plan dengan Datin kan?" walaupun mama berbisik ke telinga papa sebaik sahaja ciuman bibir mereka terpisah, namun telingaku sempat menangkapnya.

"Eh!.. Mana ada" balas papa pantas mungkin tidak mahu berbicara berkenaan isu itu.

Daripada perbincangan mama dan papa, aku dapat rasakan pertemuan mereka dengan Dato' tempohari bukanlah satu pertemuan biasa. Pasti telah terjadi sesuatu yang menjadi rahsia mereka.

"Kalau betul, nanti kirim salam kat dia tau.. dan bagitau yang Ayang pun rindukan Dato'." balas mama sambil tersenyum menggoda dan meramas-ramas butuh papa dari luar seluar.

Selepas selesai drama mereka, aku pula bergerak ke arah mana untuk bersalaman dan berpelukan dengannya. Terasa ingin sahaja aku menceritakan kepada mama tentang apa yang telah terjadi ke atas diriku sejak kebelakangan ini. Namun, semuanya terbantut kerana aku merasakan masanya tidak sesuai.

"Tasya jangan nakal-nakal tau masa mama tak dak ni.. Tengok-tengokkan sama papa tu." pesan mama padaku.

Mama masuk ke dalam kereta dan melambaikan tangannya lalu bergerak meninggalkan kami. Aku kembali ke dalam rumah terus menuju ke ruang tamu lalu menghalakan remote ke arah televisyen. Muncul logo Netflix di layar. Aku terus memilih K-Drama kegemaranku.

SEMPADAN NAFSUWhere stories live. Discover now