"Jaga diri kamu.. tengok-tengokkan sama Tasya anak Auntie tu" pesanku kepada Shah.
"Ya mama.. I Will." balas Shah.
"Mama? Ada apa-apa yang Abang terlepas ka ni?" sampuk suami sahabatku.
Aku, Razak dan Liyana menghantar anak kami di sekolah untuk mengikuti Perkhemahan Kadet Polis selama 4 hari 3 malam. Bererti.. Shah dan Tasya akan kembali menemui kami pada hari Isnin minggu hadapan. Dan aku, Haikal, Liyana dan Razak pula akan bercuti selama 3 hari 2 malam dan akan pulang pada hari yang sama.
"Biar laa dia nak panggil Niza macam tu.. terasa lebih mesra dan dekat. Mana tahu satu hari nanti kita akan berbesan.. siapa tahu. Hang ok kan Yana?" balasku sambil mengenyit mata pada sahabatku.
"Ya laa bang.. Abang tak suka ka kalau Tasya tu jadi menantu kita?" balas Liyana.
"Boleh lah kita selalu bersama Razak.." bisik hatiku.
"Ooooooo macam tu ka? Korang dah buat mutual agreement dah ka?" balas Razak seperti dapat menghidu perancangan kami.
"Ish! Abang ni.. depa tu baghu 15 tahun kut.. agak-agak laa." balas Liyana cuba berselindung.
"Ikut hangpa laa.. Abang nak jumpa kawan sat." balas Razak sambil berjalan ke arah beberapa pegawai polis yang akan turut serta.
"Hang ada bagitau kat laki hang ka Yana?" tanyaku bimbang dengan soalan Razak tadi.
"Mana ada!" balas Liyana.
"Ibu.. Mama.. Sarjan dah panggil tu" kata Shah selepas terdengar tiupan wisel.
"Sini! Salam dengan ibu dan Auntie Niza dulu." arah Liyana.
Shah dan Tasya datang bersalaman dan memeluk kami. Aku dapat rasakan perasaan gembira bercampur sedih di raut kedua-dua anak kami.
"Nanti lepas ni kita plan lain untuk cuti bersama ok.. dah! tak payah nak dok sedih sangat laa. Enjoy masa camping nanti." pesanku sambil memeluk erat Shah.
Terpaku Liyana dan Tasya melihat aku menempelkan tetekki di muka Shah semasa memeluknya.
"Hang pun.. jangan laa dok peluk anak aku macam tu? Sat gi adik dia bangun dah susah!" tegur Liyana sambil kulihat Tasya tertawa.
"Entah mama ni.. kesian Shah" sampuk Tasya.
"Saja aku nak bagi bekal kat dia. Hahahahahaha.." balasku turut ketawa.
Shah dan Tasya terus bergerak ke arah kumpulan mereka yang mula masuk baris. Shah dan Tasya melambai-lambai ke arah kami berdua.
"Hang ni saja ja dok bagi budak tu stim.. dah terbonjol aku tengok kat celah kangkang dia tadi." tegur Liyana padaku yang hanya ketawa.
........................................
9.00 am..
Pin. Piinn..
Liyana dan Razak tiba seperti yang telah dijanjikan. Aku dan suamiku bergegas mengambil beg dan keluar dari rumah. Kelihatan kereta SUV Putih milik Razak telah sedia menanti kami di luar.
Aku melihat Yana keluar dan masuk semula ke bahagian penumpang belakang. Razak pula keluar membuka boot keretanya untuk kami masukkan beg- beg pakaian kami. Aku masuk ke belakang dan duduk bersama Liyana, manakala Haikal duduk di hadapan bersebelahan dengan Razak.
Perbualan kami seperti biasa.. seperti tiada apa yang telah berlaku. Walaupun aku tahu akan Projek Balas Dendam Yana, tetapi aku buat seperti aku tidak mengetahuinya. Pasti terdetik dalam fikiran masing-masing tentang hubungan kami berempat. Hubungan antara aku dan Razak, begitu juga hubungan Liyana dengan suamiku Haikal.