R 08

252 22 0
                                    

AYDEN berjalan masuk ke sebuah kelab yang sudah menjadi tempat biasa mereka kunjungi setiap malam. Dia berjalan melepasi barisan pengawal keselamatan yang menunduk ke arahnya saat dia melangkah masuk ke dalam kelab tersebut.

Dari bilik di tingkat dua, Zildan melihat Ayden yang sedang mendaki anak tangga ke tingkat dua.

Pintu bilik dibuka oleh Ayden. Fillian dan Harith memandang ke arah Ayden yang mengambil tempat duduk di hadapan mereka.

"I thought you wouldn't come tonight" tegur Zildan lalu mengambil tempat duduknya. Gelas diletakkan di atas meja.

"Better late than never" balas Ayden lalu menuangkan minuman pilihannya ke dalam gelas kaca. Matanya jatuh ke arah beg tangan dan jaket yang terletak di sebelah Harith saat dia mahu meneguk minumannya.

"You brought a partner tonight?" soal Ayden memandang Harith. Harith tergelak.

"It's Elvira" ujar Harith membetulkan tanggapan Ayden.

Pergerakan Ayden terhenti sebaik sahaja mendengar nama itu.

"She's here? I thought she would never come here again after that day" balas Ayden.

"We'll never know what happened to her until she changes like this. She's not the Elvira that we used to know anymore. Perubahan dia terlalu ketara, Ayden" celah Zildan. Suasana di ruangan itu sedikit sebanyak mula berubah.

"That's her problem. She's not a kid anymore. Sampai bila kita nak kena jaga dia? Sampai dia mati?" soal Ayden.

"Are you forgetting that you are her fiancé?" soal Harith.

"Yes! How I wish I could erase that title from my life. I don't love her, so why should I clean up her mess?" luah Ayden melepaskan apa yang dipendam selama ini.

Zildan berdecit.

"Apa la sangat setakat mess yang kau dah buat setiap kali tu kau cari dia. Pernah kau fikir pasal tu Ayden? Apa yang Elvira kena hadap setiap kali kau fucked up yourself?" Zildan mula mencabar Ayden.

"If you want her, just take her!" marah Ayden. Kenapa mereka perlu bergaduh hanya disebabkan seorang perempuan?

"Easy for you to say. Malangnya orang yang dia nak bukan aku tetapi kau" balas Zildan lalu berdiri berjalan mengambil barang-barang Elvira.

"Kau tak tengok betapa hancurnya dia masa kau bagitahu hubungan kau dengan Trisha dulu. She almost gave up her world" tutur Zildan lalu meninggalkan ruangan itu tanpa meneruskan kata-katanya.

"Bro, kita tak patut gaduh sebab benda ni" ujar Fillian. Fillian memandang Ayden.

"Kau tahu yang dia akan bagi kad dekat Laura?" soal Ayden mendatar.

"Tak. I just busy over Lucas" balas Fillian.

"Kenapa kau tolong dia?" soal Harith setelah lama memerhati. Ayden menyandarkan badannya ke belakang.

"I don't know. My instincts told me I had to save her. I also don't know what is wrong with me every time I hear her name" balas Ayden.

"Do you like her?" tebak Fillian.

Ayden terdiam. Apa yang diteka oleh Fillian bagaikan sesuai dengan keadaannya namun dia hanya mendiamkan diri sahaja.

Fillian dan Harith bertukar pandangan antara mereka. Sejak hubungan Ayden dan Trisha berakhir, Ayden tidak pernah memulakan hubungan atau jatuh cinta pada mana-mana perempuan. Perempuan-perempuan yang mendampinginya selama ini hanya dijadikan sebagai tempat dia untuk bersuka dan bermain sahaja. Manakala daripada Trisha juga mereka tidak pernah lihat gadis itu lagi. Hilang bagaikan angin.

RESET | EBOOKWhere stories live. Discover now