Bab 5

27 0 0
                                    

Depan rumah mewah itu riuh dengan suara tiga beradik yang galak bermain badminton di halaman rumah.

"Apa ni along ? Main lah leklok. Main macam orang tak betul aje gayanya." marah Aina. Dahinya berkerut tanda tak puas hati.

"Kau tengok la adik kau tu. Main tipu." dengus Aizuddin.

Amirul menyenget bibir.

"Eleh dia yang tak pandai main nak salahkan orang pula." gumam Amirul sendiri tapi didengari oleh Aizuddin. Lelaki itu menjengil mata pada adik bongsunya.

"Dah meh sini Aina main tapi kalau Aina menang along kena belanja apa saja yang Aina nak. Deal ?" Aina menghulur tangan.

Aizuddin memandang lama huluran Aina. Dia bukan apa tapi dia tahu sangat yang Aina ni atlet segala sukan. Badminton ? Celah gigi je. Dia memandang Amirul pula , adik bongsunya yang ini pula tak boleh dinafikan budak ni pun pandai main. Hm jadi rasanya Amirul kot yang menang sebab Aina mestilah kalah dengan adik lelakinya ini. Kan ? Huluran Aina disambut.

Aina tersenyum puas. Mata dikenyit ke arah Amirul.

Aina memulakan permainan mereka. Seperti biasa mereka bermain dengan penuh semangat.

Entah dimana silapnya , Aina jatuh menyembah tanah bersama bulu tangkis yang mendarat di atas kepalanya.

Dia mendengus melihat muka mengejek Amirul. Kuajaq.

Sudah setengah jam berlalu , kini Aina mendahului Amirul. Amirul bercekak pinggang. Penat betul.

Bulu tangkis yang datang ke arahnya secara tiba-tiba membuatkan dia kalut sendiri ingin memukul kembali bulu tangkis itu namun dia pula selamat menyembah tanah. Dia tercengang. Apa benda ni ?!

Aina menoleh ke arah Amirul. Seketika dia mengetap bibir melihat muka mengejek lelaki itu.

"Sekali lagi kau buat muka macam tu aku ganyang kau dengan cili padi." Amirul mencebik mendengar amaran dari kakaknya.

Mereka menyambung kembali permainan mereka. Kini mata mereka seri.

Aina mengecilkan mata melihat bulu tangkis yang semakin menghampirinya sebelum dia melompat tinggi memukul kembali bulu tangkis tersebut.

Amirul pula juga ingin melompat menyambut bulu tangkis yang datang ke arahnya namun entah bagaimana dia tersepak kakinya sendiri menyebabkan dia pula yang jatuh menyembah tanah.

Aizuddin tercengang. Wajah bangga Aina dipandang dengan pandangan tak puas hati.

"Along cepatlah siap. Kitakan nak keluar." sinis Aina sebelum dia menapak ke arah mama dan papanya yang hanya ralit berbual di pangkin.

Bahu Amirul ditepuk kasar oleh Aizuddin. Pandangan tajam dia hadiahkan buat adik bongsunya itu.

"Apenda kau ni ?" marah Amirul. Dahlah aku baru lepas jatuh ni kena pukul pulak.

Aizuddin mencekak pinggang. "Kau sengaja kan tadi ?" mata dijengilkan.

"Kalau aku sengaja pun apa masalahnya ?"

"Banyak masalah !"

"Jadi ? Masalah kau ke masalah aku ?"

Tergeleng kepala Tengku Ahmad dan Tengku Zarina melihat perbalahan mulut antara dua anak lelaki mereka iu.

Aina hanya tersenyum sinis sambil mengunyah kuih seri muka yang dibuat oleh mamanya tengahari tadi. Padan muka siapa suruh setuju sangat nak deal tadi. Rasakan.

                               ****

Ternganga dia dibuatnya apabila melihat beg-beg kertas yang dibawa oleh Aina dan Amirul.

You're My Soulmate , Forever !Where stories live. Discover now