Aida & Kumar - Part 1

5.1K 86 11
                                    

(Gambar hiasan semata-mata)

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

(Gambar hiasan semata-mata)

"Abang, saya pergi ke kedai Kumar dulu ya..." ujar Aida kepada suaminya Shafiq.

Suaminya hanya membalas dengan bersahaja sambil tekun menonton tv. Aida sedikit terkilan dengan perangai suaminya yang berubah semenjak beberapa bulan ni. Aida berjalan menuju ke kedai Kumar ditemani cahaya lampu jalan yang menerangi jalan. Dia sebenarnya serba salah untuk melakukan kerjanya ini tetapi demi mengukuhkan kewangannya dia terpaksa.

Semuanya bermula beberapa bulan yang lepas ketika kehidupannya normalnya berubah. Suaminya Shafiq masih menganggur sejak diberhentikan kerja dari pusat serivs kereta akibat bergaduh dengan pelanggan beberapa bulan lalu. Disebabkan itu, mereka kehilangan punca kewangan & terpaksa mengharapkan duit simpanan yang semakin susut. Mujurlah mereka belum dikurniakan anak walaupun sudah berumahtangga hampir 5 tahun. Sekurang-kurangnya dia tidak terkilan anak kecilnya merasai kesempitan hidup ketika ini. Aida terpaksa melakukan kerja sambilan di kedai dobi kecil berdekatan rumahnya walaupun sebagai surirumah & ada membekalkan kuih bagi kedai-kedai makan berdekatan.

Perkara yang membuatnya kusut adalah jumlah hutang - hutang yang ditanggung mereka berdua. Itu termasuklah hutang dengan kedai runcit milik Kumar. India tua itu beberapa kali telah mengingatkannya untuk melangsaikan jumlah hutangnya yang agak besar. Hutangnya bukan sekadar hutang bayaran barangan kedai runcit, malah Aida & suaminya pernah meminjam wang Kumar sebanyak RM5000 untuk melangsaikan hutang - hutang lain. Hinggalah pada suatu hari semasa di kedai runcit ketika Aida merayu pada Kumar untuk melanjutkan tempoh & mengurangkan amaun bayarannya, Kumar memberikannya pilihan...

"Uncle, saya merayu pada Uncle...bagi lah saya masa untuk langsaikan utang tu...sekarang ni saya masih tak mampu nak bayar semua. Baru ni pun saya ade hutang lagi dgn uncle.."

"Bukan Uncle tak mau bagi...tapi suda lama utang, Uncle mau rolling duit pon susah jugak..." balas Kumar. Aida menjadi kusut.

"Ok la ini macam, kalo Uncle mau Aida keje sama Uncle bole? Sampai habis utang saja, tapi takut Aida tak mau la.."

"Kalau saya bole keje lepas abis waktu keje saya kat dobi, saya setuju... Uncle nak saya tolong jaga kedai ke?"

"Bukan...Uncle mau Aida kerja jaga 'adik' Uncle...."

"Adik? Bukan Uncle duduk sorang je kat umah atas kedai kan?"

"Bukan itu punya adik...ini punya 'adik'...." terang Kumar sambil mengisyaratkan tangannya seperti sedang melancap. Aida keliru seketika sebelum menyedari maksud kata-kata itu.

"UNCLE!! Saya taknak buat macam tu. Uncle ingat saya ni apa...." bentak Aida.

"Nanti....kasi dengar dulu. Kalo Aida bikin ini kerja, itu hutang sama Uncle nanti Uncle setel la..Uncle tolak RM500 tiap kali Aida tolong..."

Ku Kandungkan Zuriat India Tua ItuWhere stories live. Discover now