BAB 14

19 1 0
                                    

TERBANGUN agak lambat Aleesa hari ni. Jam ditelefon dilihat, jam sudah lapan pagi. Aleesa pun kelam-kelabut bersiap-siap untuk ke kerja. Sesudah siapkan diri terus Aleesa ke biliknya.

Sejurus pintu bilik dibuka, melihat si Leeyana yang masih dibuai mimpi. Tak sanggup nak mengejutnya, Aleesa pun menutup pintu kembali.

Aleesa makan Nasi Lemak yang baru dihantar oleh staf hotel itu. Dan sesudah habis makan Aleesa pun berlalu pergi.
Dan laju kereta dibawa, akhirnya sampai di hadapan kafe yang dikerjanya. Aleesa turun dari kereta terus masuk ke dalam kafe yang baru nak dibuka itu.

Sejurus itu pantas ditegur Syafia apabila Syafia yang didapur nak ke kaunter ternampak Aleesa yang baru masuk itu.

"Aleesa! Ya Allah...rindunya akak dekat kamu. Mana kamu pergi? Kenapa lama tak datang kerja? Leesa sakit ke? Ada benda buruk terjadi ke?" begitu banyak soalan yang dilempar oleh Syafia sambil memeluknya.

Seketika pelukan di leraikan dan kedua tangan Syafia dipegang Aleesa. Lembut saja mata menatap Syafia. Entah apa yang dikatakan oleh Aleesa.

"Kenapa ni?" soal Syafia lagi.

"Kak Syaf. Leesa pun rindukan akak. Banyak betul soalan akak ya. Tak ada apa pun terjadi. Leesa okey aje. Leesa tak ada sakit apa-apa pun. See me," jawab gembira Aleesa, masih ada juga yang risaukannya.

"Syukur akak dengar. Oh ya by the way, Leesa anak Dato Yazeed kan?" tangan yang dipegang Aleesa kini dilepaskan perlahan.

"Akak dah tahu eh? Iya, Leesa anak Dato Yazeed. Leesa kerja sini sebab Leesa duduk dengan mak ngah Leesa. Dah lama keluar dari rumah papa. Jadi Leesa nak cari duit sendiri." Aleesa menceritakan.

"Oh. Okey, akak tak kan tanya apa sebab Aleesa keluar dari rumah tu. Maybe ada sebab tersendiri kan? Also I think...privacy." Syafia hanya tersenyum berkata.

"Bukan sebab yang berat pun tapi cuma sakit hati sikit lah. Kalau akak nak tahu pun Leesa boleh aje ceritakan. Tapi time free lah," beritahu Aleesa ringkas.

"Kak, sorry Leesa lambat sikit hari ni. Tapi kan kak kenapa pintu tak dibuka habis lagi? Kafe tak buka ke hari ni? Tapi kalau cuti kenapa akak kat sini?" sambung Aleesa.

"Oh. Sejak semalam sebenarnya kafe dibuka dari pukul sepuluh pagi sampai sepuluh malam. Kita staf semua kerja ikut masa ni. Jadi satu shift aje sekarang," terangkan Syafia kepada Aleesa.

"Oh patutlah. Kenapa akak tak bagitahu Leesa pun? Bos Nafiy pun tak ada bagitahu apa-apa. Ingatkan Leesa dah lambat lah tadi. Kelam kelabut Leesa," mencebik Aleesa berkata.

"Akak ingatkan nak bagitahu Leesa lah hari ni. Lepas tu Leesa datang kerja pula hari ni. Bos pula mungkin busy. Ataupun tidur sebab malam tadi dia jaga kafe, katanya banyak pesanan," beritahu Syafia lagi.

Kemudian tiba-tiba Qayyed dan yang lain yang baru sampai menegur mereka berdua yang fokus berbual sampai tak perasan agaknya dah nak dekat jam sepuluh sudah.

"Bergosip aje tahu. Apa yang digosipkan tak tahu lah. Dengan pintu tak dibuka. Tak baik tau bergosip berdua sebab tak ajak aku sekali," membebel Qayyed sambil berjalan ke arah mereka berdua.

Eh ingatkan betul-betul tak baik bergosip rupanya suruh ajaknya sekali. Bertuah punya Qayyed. Suka gosip juga.

"Aleesa. Kita orang rindukan kau. Mana pergi? Nasib aku lelaki. Kalau tak, aku dah peluk kau, Aleesa. Lama gila menghilang. Ingatkan dah berhenti kerja," bersuara Qayyed. Yang lain juga mengangguk saja setuju.

"Maafla, bukan sengaja tak nak datang. Ada lah hal sikit yang tak boleh dihalang terjadi. Sorry tau. Susahkan korang aje sebab Leesa tak datang banyak hari." Menunduk bersalah Aleesa berkata.

ALEESA QISTINA | OGWhere stories live. Discover now