مروه... انا موافقه يا بابا.
حسن... ا اي موافقه! لا حد يضربني يا جدعااان.. هي القيامه هتقوم ولا اي ولا انا موت وبحلم!
مروه... لا مش بتحلم يا حسن.... انا فعلا موافقه
خليفه... انا اه يا بنتي كان نفسي تتجوزي بس مش كدا انا مش موافق.
صباح... اصبر بس يا خليفه... مروه انتي متأكده من قرارك دا.
خليفه..... انتي هتسمعي كلامها ولا اي انا مش هجبر بنتي تعيش مع واحد معاق ولاسم اني عايز اجوزها..... مروه انا عارف انك موافقه علشان نفسك تفرحينه بس مش علي حساب نفسك يا بنتي.
مروه... والله يا بابا انا موافقه علشان ارتحتله وهيريحني وبعدين هو بيتعالج يعني اكيد هيرجع احسن من الاول انا فهمه في المةضوع دا وهو مشبكدب عليا.
حسن... والله هو شكله طيب وزوق.
خليفه... وعرفت ازاااي يا فاالح.
حسن.... من اختياره للعربيه لونها جامد ختي بالك يا مروه... الحمد الله في امل اني اركبها.
خليفه ضربه علي افاه... انت بتفكر قي اي يا زفت.
حسن.... مش لازم ادرس البيئه المحيطه بأختي ونأمن الموقع الاستراتيجي.
مروه... انا هدخل اغير هدومي وهنام علشان عندي كاام مريص بيحولوا يهربوا وعيزين صحه تصبحوا علي خير.
مروه دخلت اوضتها....
خليفه.... يااربي يعني البت تصوم تصوم وتفتر علي بصله!
حسن.... بس مش اي بصله بصله القشره بتعتها دهب حظها حلو طول عمرها وسهمها طاالع لفوووق وهتخدنا معاها.
صباح... طلعت روحك يا بعيد.
حسن... هووو في اي انتوا كلكم علياااا حسبي الله ونعم الوكيل انا سايبلكم البيت وطافش.
حسن خرج....
صباح... يوه الواد دا راح فين!
خليفه... رايح يجيب فينوا من علي اول الشارع سيبك منه دا مخه لاسع.
صباح.... طيب ما تعملنا كدا كبايه شاي عبال ما الحق اخد ودي بكلمتين مع مروه.
خليفه... حاضر.
صباح خبت علي اوضه مروه.... يا عروسه.
مروه... خشي يا خلتي من غير محلسه.
صباح دخلت وقفلت الباب كويس..... فهميني بقي ازاي موافقه وانتي كنتي عمله اضراب عن الجواز!
مروه... مش عرفه والله يا خالتي يمكن علشان حلو وغني ولو في مشكله في الخلفه ممكن اتعالج ويقدر يصرف عليا.
صباح... من امتي العقل دا.
مروه... اممم قولي بقيت احسبها صح مثلا بس اوعي حد يعرف ان انا موافقه في المستشفه قوللهم اني فركشت تمام.
أنت تقرأ
مريض اصاب قلبي 💘
Mystère / Thrillerتزوج طبيبه دون ان يخبرها بمرضه النفسي وتغير شخصياته فكيف ستكون نهايه العلاقه؟! بقلم.... Asmaa Habib.