"He kissed you, lisa." Pertanyaan pertama yang keluar dari mulut Aqil selepas mereka berdua melabuhkan duduk di atas kerusi.
Melissa diam bersama sepasang chopstick di tangannya. Chopstick kayu. Dia hadapan mereka berdua sekarang terhidang dua mangkuk plastik ramen. Shin ramyun. Makanan sementara mereka berdua untuk berjaga malam ini.
"Coffee or tea?" tanya Melissa bagi mengelak untuk menjawab soalan Aqil.
"You don't get to push me aside." Malah Aqil tidak mengalah. Melissa yang tengah berpeluk tubuh sambil menunggu ramen masak, mula menjatuhkan tangan ke sisi. Dia bangun dari kerusi mahu berlalu pergi. Tapi Aqil turut bangun dan menyekat dia pula.
"Answer my question. He kissed you, lisa." Tanya Aqil lagi.
Melissa ke kiri, aqil turut ke kiri. Melissa ke kanan aqil turut ke kanan.
Dan Aqil sambung bertanya soalan.
"Unless, you are someone dear to him." Betul tapi tidak tepat.
Melisaa kemudian berhenti. Di hadapan Aqil, dia angkat mukanya mahu memandang lelaki itu.
"Yes, I am his wife." Lalu dia memberi jawapan kepada Aqil. Dan Aqil, terdiam di situ. Berdiri pegun di situ. Blown by Melissa.Mereka berdua berlalu ke meja yang tersedia di luar kafe. Melissa dengan ramen dan air cokenya. Aqil dengan ramen dan air coke juga. Makanan sama.
"Macam mana white guy boleh jadi suami kau?" pertanyaan pertama Aqil selepas mereka mengenakan suapan pertama mereka.
"White guy? dari mana pula muncul frasa ini?" balas Melissa. Sambil menghirup shin ramyun.Sekejap. Melissa dah dapat agak. Dia minum air cokenya. Kemudian dia pandang Aqil balik dan angguk.
"So, you are saying that the one that you save is red guy?"
Lalu Aqil angguk.
"That's my concern." Tambah Aqil.
"Nak risau apa?" pelik juga Melissa.
"Aku tanya kau macam itu tadi sebab aku nak clarify something."
"And you get it clarify?" duga Melissa?
Kemudian Aqil angguk lagi.
"Apa benda?" tanya Melissa. Yang nak sangat tahu.
"you said you are his wife." Fakta pertama.
"I am." Melissa angguk.
"And red guy on the other hand said that he is fighting for the white guy's woman. I mean the white guy's girlfriend." Kali ini, Melissa tak boleh nak angguk.
Malah dia diam dan cuba menganalisis. Tapi apa yang Melissa balas hanya
"Hah? Tak faham?"
"Is that you? The woman that they are fighting for?" Aqil sambung soalan dia.Kemudian Melissa tersenyum. Eh tak lama tergelak pula. Macam selepas dengar orang buat lawak? Macam selepas dengar Aqil buat lawak.
"My husband fighting over me?"
Aqil mengiyakan jawapan Melissa.
"lambat lagi aqil." Balas gadis itu.
"But...." Aqil nak menokok tambah tapi,
"can we not talk about this? Aku tak ada mood." Tiba-tiba mood Melissa bertukar angin. Dia tak nak cakap lagi pasal Aliff dengan Aqil.
"Because it will be a long discussion. And it's not enough for just one night. Hospital need us." Terang Melissa panjang lebar.
"Well that's okay because sooner or later you will tell me right? It just the timing." Balas Aqil. Nak senangkan hati Melissa?
"You just need to know that I am only his one day bride. That's it. Before I run and come over here. This hospital."
Dan mereka teruskan makan malam mereka bersama shin ramyun.
YOU ARE READING
Harga Sebuah Kemaafan
RomantizmBila kita rasa apa yang jadi dekat orang tak akan jadi dekat kita? Percayalah tuhan mendengar apa yang kita monolog dalam hati. Sebab doa tiada batasan. Lagilah doa oleh orang yang teraniayai. Melissa. Atau lebih dikenali dengan panggilan lisa. Pel...