#5

24 0 0
                                    

Jadi, bermulalah sesi on-call untuk malam ini. Aqil dekat emergency department. Manakala Melissa di ward surgery. Mencari orang untuk dijahit. Tengah malam buta macam ni? Pukul 1 hingga 2 pagi biasanya ada pesakit MVC ( motor vehicle accident) tak pun, emergency appendicitis pun boleh ada. Tapi, pesakit yang memerlukan surgery macam mereka bukan skop kerja Melissa. Skop dia cuma menjahit luka minor saja. Macam laceration.

"Mana pesakitnya?"
Tanya Melissa bila ada seorang nurse menghampiri dia dengan sebuah file. File milik pesakit.
"Dekat katil number 2." File di dalam genggaman. Dia tak sempat nak baca.
Kemudian Melissa berlalu ke arah katil tersebut. Yang ditutupi oleh langsir.

Dia mara mendekat kemudian langsir diselak dari luar.
"Baiklah, mana satu luka yang encik nak saya jahit?"
Kemudian lelaki yang tengah duduk di atas katil yang membelakangi Melissa pun berpaling.
"Not you."
Selesai mengamati wajah pesakit lelaki tersebut, Melissa tutup balik langsir dan mahu berlalu pergi.

Boleh tak tuhan jauhkan dia daripada insan yang bergelar Aliff Iskandar?
Not here. Not here. Bukan di wad surgery, bukan di emergency department dan bukan di hadapan bilik bedah.

"Wait!"
Melissa dah agak. Aliff sekarang berada di belakang dia. tengah menarik lengan dia supaya dia berhenti daripada berjalan.
"Nobody won't get near me." Oh. Nak merayu? Sejak bila aliff Iskandar pandai merayu dan meminta tolong? Bukan dekat emergency tadi dia macam singa? Nak telan orang?
Kemudian Melissa berpaling menghadap lelaki itu. Depan-depan. Dengan baju kemeja putih yang penuh dengan darah. Luka di siku. Luka di bibir, atas kening dan tak lupa dahi.
"You look like a moroon alif." Melissa tersenyum manis.
"I know. You had be glad to say it to my face." Melissa diam. Tiada lagi jerkahan macam tadi? Biar betul ni?
"You wont shout at me like earlier?" tanya Melissa.
"You want me to?" cabar Aliff.
"And you won't yell also? Saying that you are disgusted with my existence?" kali ini panjang sikit soalan Melissa.
"Do you want me to?" kening Aliff terangkat. Mahu menduga gadis itu.
Kemudian Melissa geleng perlahan.
"I heard you." Balas Aliff. Bagaikan dapat membaca bahasa badan Melissa.

Balik kepada soalan Aliff tadi,
"So, when people won't go near you, is that included the staff and nurses?"
Dia tahu yang Aliff nak meminta tolong sebenarnya. Jadi kalau boleh, dia tak nak tolong Aliff. Dia tak nak ada apa-apa dengan aliff. Tapi still kalau boleh dengar perkataan tolong keluar dari mukut dia, bukankah itu satu kemenangan bagi Melissa?

"The doctors also."
"Then why me? I am a person who you hate the most on this world. Why called me? Why choose me?" duga Melissa. Mahu melihat reaksi lelaki itu.
Melissa diam. Menunggu reaksi lelaki itu. Dia tak tahu macam mana perangai sebenar aliff Iskandar atau dalam maksud kata lain, dia memang tak kenal aliff, luaran atau dalaman. Sebab dia hanya kenal lelaki ini hanya untuk 2 hari. Hari pertama dia mana kejadian tragik itu berlaku. Dia nampak side the reckless aliff. Kemudian hari kedua, hari perkahwinan. Masa akad nikah. Dia nampak side of a savage aliff.

Tapi kali ini, alif yang di hadapan dia nampak lain. Sisi lain. Dan! Aliff tak boleh nampak sedikit pun baik di mata Melissa. Kerana Aliff Iskandar is not less kind and less evil.
"Because you are a doctor." Masih tak ada perkataan tolong dari mulut Aliff. Baiklah Melissa sabar menunggu.
"That's not mean that I am not one of them?" balas Melissa balik.
"People run away from you, is it because of the kiss?" duga Melissa. Mahu meneliti raut wajah Aliff.
"That's why people won't go near you." Jadi betul. Diam Aliff tandanya ya.

"Aku tak boleh pergi jumpa lia dalam keadaan macam ini. Dia baru sedar dari pembedahan. the one that you operated on."
Oh. Jadi, Aliff is yang lemah lembut dan tanpa teriak-teriak ni adalah kerana lia haris? Jadi Melissa rasa kalau dia hanya lah Melissa, dia yakin Aliff is yang garang akan keluar. Tapi disebabkan lia harris lalu aliff nakkan dia sebagai doktor? jadi Aliff adalah orang lain di hadapan dia sekarang. Orang asing.
"So, you need somebody to dress you? So, you will look pretty cool in front of her huh?"
"Melissa."
"Because you fight for her. with the red guy." Melissa tersenyum manis.
Jelaslah di sini, selepas ini dia undur diri dari kes lia harris. So, no more Aliff Iskandar after that.
"Then, dress your own wound. I am not a slave."

Harga Sebuah KemaafanWhere stories live. Discover now