"What the hell?!"
"I am really sorry, sir! I did'nt mean to bump onto you!" Ujar Rebecca membongkok hormat lalu kemudiannya melutut, mengutip serpihan cawan yang pecah dilantai akibat terlepas genggaman dari dulangnya semasa terlanggar tadi.
"Sir, your coat!" ujar seorang pelanggan wanita yang duduk berdekatan dengan kejadian tersebut.
"Sorry won't fix anything, lady! Then, who's gonna wash my coat now?!" gertak jejaka yang melanggarnya tadi. Rebecca yang tadinya melutut, mula mendongak keatas, ingin melihat gerangan lelaki yang poyo nak mampus itu!
Dah cacat ke bang sampai takde tangan nak basuh sendiri?
Badan mula ditegakkan sambil meletakkan dulang yang berisi serpihan kaca itu ke meja pelanggan berdekatan yang kosong.
"I'm sorry, are you deaf or what? Saya dah mintak maaf tadi kan!" Balas Rebecca kegeraman.
Poyo-poyo macamni tak boleh dibawak bincang secara baik sebenarnya. Ni kalau nak bincang ngan spesis dorang ni, gamaknya nak bincang ngan tangan kaki sekali hinggap kat muka diorang. Package sekali ngan pimpinan dua kalimah syahadah dari non-muslim, hah kau hade?
"Oh, pandai cakap melayu minah saleh ni! Ha kau, what you mean sorry-sorry? You think your sorry can fix this goddamn coat ha? I belacan your mouth later, baru you know sky is high or low!" bidas lelaki dihadapannya itu.
Rebecca memandang jejaka dihadapannya pelik.
"Eee, mulut kau macam mulut ahli-ahli neraka lah? tak takut ke kena azab sebab tak memaafkan orang?" ejek Rebecca dengan muka sinis. Mata dilirikkan atas bawah. Helok, tapi perangai macam berok.
"Lah, islam ke nyah?" Rebecca yang tadinya tenang mula tercengang. Benda tu common sense kut?
Muka dah hensem, dah macam Ahn Hyo Seop, coat uniform doktor, dengan stetoscope gantung-gantung kat leher, tapi bahasa fuhhh, kuajo ein? Ni betul ke doktor? ke lepasan wad anak-anak syurga ni? Uish, sewramm nya pesakit zaman sekarang, hensem-hensem pun dah boleh gila! Ni kalau jodoh aku ni, fix! Aku lah orang paling unlucky seka-
"Hello? dah habis dah tatap muka aku yang sangat handsome ni? Ya aku tau aku handsome, dah memang fakta dan termaktub didalam google tapi sorry ya, tapi tatapan kau tak dapat menyelesaikan masalah sekarang ni!" Ujarnya sambil memetik-metik jarinya dihadapan muka Rebecca.
"Jijik!" balas Rebecca dengan suara yang sedikit tinggi, berang dengan kata-kata yang dilontarkan oleh jejaka sebentar tadi. Dulang yang berisi serpihan kaca tadi diangkat, tubuh dipusingkan, ingin mengorak langkah ke dapur.
"Eh, eh, eh, nak kemana nyah?" ujarnya sambil menarik ponytail yang terletak kemas dikepala milik Rebecca.
"Agh! Lepas lah syaitan! Sakit!"
"Siapa yang syaitan ni hah?!"
"Lepas lah bodoh! Kau ni doktor ke pyscho?!"
"Oh, tak cukup kata aku syaitan, nak cakap aku psycho pulak? Ha ni, kalau aku bagitau mak aku ni, memang confirm kena ganyang ngan dynamo ni!"
"Tu urusan kau ngan mak kau lah, rambut aku ni takde menganggu kebahagiaan korang anak beranak ein?! Lepas lah, sakit bodo!"
"Nyenyenyenyenye, sekarang ni memang aku tak puas hati ngan kau minah celup! Duit aku dahlah cukup-cukup makan bulan ni, kau kotor kan coat kerja aku lagi, aku nak cuci ke lobi pakai duit siapa nyahh?!"
"Dobi lah sial!"
"Lantak ah!"
"Lepas lah, doktor gila! Pandai-pandai lah kau hidup, kau tu bukan budak hingusan lagi! Lepas lah!"
"Mak aku tak suka aw peremp-""Astaghfirullahalazim, Aisy!" pergelutan dua ekor babi tadi pun terhenti tatkala jejaka yang menarik rambut Rebecca mulai melepaskan genggaman dari rambutnya. Dengan kesempatan itu, Rebecca cuba untuk melarikan diri, namun gagal setelah jejaka yang memberhentikan pergelutannya tadi menyuruhnya berhenti. Rebecca menarik nafas sedalam-dalamnya setelah menyedari, semua mata di dalam cafe tertumpu kearahnya. Tidak ingin memanjangkan isu, Rebecca pun mengalah dan melangkah kearah mereka. Dua orang jejaka dihadapannya dipandang bersilih ganti. Yang sorang ngan muka masam, tersarung dengan kot putih yang bertompok keperangan, akibat adegan terlanggar sebentar tadi manakala yang sorang pulak, kemas berpakaian serba hitam dari atas hingga ke bawah. Pelitup muka yang menutup mulut & hidungnya diturunkan, memaparkan wajah yang tampan tanpa sebarang cela.