"Daun kari, daun kari... Ya Allah, kau menyorok kat mana pulak ni? Memang menyusahkan aku betol lah beti- Oposyot mami kau hijau!" Serta merta troli yang ditolak gadis itu terhenti apabila terlanggar sesuatu. "Ya Allah, acik!" wanita tua yang terjatuh tadi di bantu berdiri. "Saya mintak maaf, acik! Saya betul-betul lalai tadi, s-s-say"
"Takpe nak, acik pun tak sedar kamu didepan tadi, kusyuk sangat cari sayur sawi tadi... Nama anak ni siapa?" ujar wanita tua itu sambil menayangkan senyumannya yang manis. Belakang tubuh ditepuk sedikit, membuang sisa habuk bekas yang melekat. "Nama saya Hawa Al-Mumtazah, acik... Panggil Hawa je," Tergamam Puan Erda melihat senyuman Hawa Al-Mumtazah. Cantik. Dapat dah jadi menantu ni!
"Err, acik? Acik okay ke?" Soal Hawa sambil melambai lambaikan tangannya di hadapan wajah wanita tua itu. Sedar akan kelalaiannya, Puan Erda menggelengkan kepalanya ke kiri ke kanan, kembali ke realiti.
"Acik okay ke? Nama acik siapa?" Soal Hawa ingin berbasa basi walaupun suasana semakin janggal ketika sedar wanita itu asyik merenungnya daritadi.
"Nama acik Erda Farida, panggil je umi," Hawa terkedu seketika. Jauh nau nama 'umi' ngan 'Erda Farida'. Hanya senyuman kelat mampu dihadiahkan Hawa. Sedar akan kejanggalan itu, Puan Erda hanya ketawa kecil.
"Acik lebih selesa kena panggil umi, tapi kalau Hawa tak selesa, panggil je acik Erda," lembut suara itu memujuk. Hawa hanya mengangguk, menghadiahkan senyuman yang manis.
Lebih kepada 'terpaksa' sebenarnya.
"Ni, Hawa cari apa? Daritadi acik tengok Hawa macam zirafah. Terjenguk-jenguk semacam," soal Puan Erda, cuba membuka perbualan.
"Sebenarnya Hawa nak cari daun kari, tapi Hawa tak jumpa pulak lah, acik..." Kelu lidah Puan Erda mendengar rungutan Hawa. Acane dia boleh tak nampak sedangkan daun kari tu elok je tersusun dekat bakul belakangnya?
"Hawa tak jumpa ke, Hawa tak tahu?" Mulalah siasatan Puan Erda Farida. Mata dikecilkan memandang Hawa. Ini kalau dia cakap dia tak tahu, cancel cancel! Tak nak jadi menantu! Hampa!
"Ish, Hawa tahu lah, acik! Apa acik ingat Hawa ni naif sangat ke?!" Tinggi seoktaf suara Hawa membidas Puan Erda.
Terkelip-kelip mata Puan Erda ditengking di khalayak ramai. Baru nak bergurau sikit, tak boleh. Amboi, kecik-kecik dah pandai tengking orang tua! Hmph, memang cancel, blacklist lah kau nak jadi menantu aku!
"Hawa? Makcik? Kenapa ni, okay ke?" Suara lembut di belakang tubuh Puan Erda membuat fokus dialihkan kearah tuan suara tersebut.
"Entah, acik ni tiba-tiba je langgar aku! Lepastu boleh pulak dia tanya aku ni tahu daun kari ke tidak? Soalan apa tu? Ingat aku ni budak-budak tadika ke?!" gertak Hawa. Puan Erda menayangkan wajah pelik. Sejak bila pulak aku langgar dia ni? Nak kena langgar betul-betul ke apa? Kalau aku langgo dengan kereta kucing anak aku ni, fuhhhh, arwah gamaknya! Pandangan dikalihkan kearah wanita yang berada di sebelah tubuh Hawa itu.
Hm, not bad not bad.
"Err saya Atheela. Saya mintak maaf ye, acik. Sepupu saya memang macamni, datang bulan kan. Ha tu yang adab takde tu hehe," sengih Atheela. Puan Erda mengangguk, menandakan dia tidak ambil hati. Better lah dari Hawa. Cantik, tutup aurat, sopan, tak kuangajo, ideal type sangat. Okay, masuk calon menantu, check!
"Kau ni pun satu, manalah acik tu tanya kau tahu ke idok daun kari tu. Yang terletak kemas kat bakul belakang ni apa, cik adik oi? Kalau ye pun nak marah, usya dulu sekeliling, tak ke malu tu termakan ayat-ayat sendiri?" bebel Atheela sambil membelek-belek daun kari tersebut. Puan Erda hanya tersenyum mendengar bebelan Atheela. Entah buat keberapa kali dia tersenyum harini. Senyuman manisnya mati tatkala pandangan matanya bertemu dengan jelingan Hawa. Hah, ni yang aku taknak ni! Muka dah lawa, nama dah lawa, tapi perangai, hmph!