˚˖𓍢ִ໋🌷͙ : Pengganti Paling Sempurna - Bab 4

9 2 0
                                    

"Haz taknak kahwin, walid! Walid tahu kan Haz belum sembuh sepenuhnya dengan masa lalu, Haz?!" rambut yang berwarna hitam keperangan pekat itu dirusap kasar ke belakang. Sebab ni je umi suruh aku balik rumah?!

"Habistu? Tunggu sampai walid dengan umi mati kena tanam kat tanah baru Haz nak kahwin? Haz sedar tak Haz tu dah tua?!" meja kayu yang cantik terletak dihadapan, bergegar sedikit, impak dari hentakan tangan milik Pengiran Hamzah.

"Walid ingat ni drama melayu ke nak paksa-paksa? Walid, Haz boleh hidup sendiri lah, Haz akui, kalau Haz kahwin nanti, nafkah zahir dan batin perempuan tu, Haz takkan mampu tunaikan! Walid nak Haz tanggung dosa ke? Haz belum ready lagi, walid..." ketawa sinis kedengaran milik Pengiran Hamzah.

"You are 27 years old already, Edhraqi Harraz. End of this month, by hook or by crook, I want to see my future daughter in law. Kalau takde jugak, walid sendiri akan suruh umi kamu pilihkan perempuan yang akan kahwin dengan kamu!" tegas bait-bait perkataan itu dinoktahkan.

Harraz buntu. Mata dialihkan kearah umi yang tersenyum simpul disebelah walidnya. "Umi...?" rayu Harraz, cuba meraih simpati si sang ibu.

"Umi tahu, ini yang terbaik untuk Haz... Takde nye mak bapak nak buat keputusan yang nak memudaratkan anak mereka sendiri," ujar Puan Erda sambil mengusap belakang anak teruna nya itu. Harraz hanya mengangguk pasrah, tidak ingin berdebat, lagi-lagi dengan umi nya. Suasana senyap, masing-masing melayan perasaan sendiri

"Tak salah kalau kau cuba, ngah. Like what people said, no try no know,"

"..."

Krik Krik. Tibergh sangat abang ipar kau ni, Haz.

Kepala ditolehkan kearah tangga, kelihatan Irfan Huzaire sedang mendodoikan anak nya sambil turun ke bawah. Langkah terus dibuka menuju kearah adik iparnya, senyuman tidak lekang langsung dibibirnya tatkala terdengar pergelutan dua beranak itu tadi. Pengiran Hamzah dan Puan Erda yang menyedari kehadiran menantu mereka itu hanya tersenyum garis, cuba meminta tolong untuk memujuk Harraz dari 'eye contact' dan kemudian mempamitkan diri, membagi ruang dua beradik itu berbual. Harraz mengerutkan dahinya tatkala melihat anak perempuan yang lena di dakapan ayahnya itu.

"Kau dah kenapa tenung anak aku macamtu? Kau jangan cakap kau nak cekup anak aku jadi bini kau, ha! Aku tahu lah anak aku lawa!" Ujar Irfan sambil memeluk kuat anaknya itu, ingin menghalang Harraz dari terus merenungnya.

"Bukan lah, long! Siapa nama dia eik? Aku lupa lah," ujar Harraz, masih menilik muka anak kecil itu.

"Indah Hunne Vanessa, cantik kan? Macam mama dia. Bini aku kot!" balas Irfan. Harraz mengerutkan dahinya. "Kakak aku kot?" Irfan hanya tersengih, lebar sengihannya kalah kerang busuk. Lagi busuk dari kerang busuk.

"Jangan terlalu fikirkan sangat lah, ngah. Aku tahu, umi pandai cari calon untuk anak-anak dia. Tengoklah kaklong kau, dapat jodoh yang handsome, pandai masak, pandai pulak mengaji, khatam alquran 2 kali setahun, pandai jaga budak, pandai kira bulu kambi-"

"Uhuk! Uhuk! Amboi, abang! Angkat bakul sendiri nampak?" kedua kepala terus menoleh kearah punca suara itu. Irfan tergelak kecil, niatnya hanya ingin menghiburkan adik iparnya itu. Dialah isteri tercinta Irfan Huzaire, Dayangku Endhiya Nur Hanani, kakak Edhraqi Harraz, merangkap anak sulung Tuan Hamzah dan Puan Erda.

Punggung dilabuhkan disebelah suaminya. "Angah kusut ke? Control-control lah muka tu ngah, ni kalau Indah tengok ni, memang di cop pak ngah dia tengah berak kapur!" ejek Endhiya.

Harraz hanya menggaru kepalanya yang tidak gatal, dah kusut kan? Nak control macho, tak mampu ah! Hanya senyuman kelat mampu dihadiahkan Harraz.

"Percaya kepada takdir tuhan, percaya kepada pilihan umi. Umi tu ibu kita, dia tahu, dia ada naluri yang kuat, Haz follow the flow je," pujuk Endhiya, terserlah senyuman nipisnya dikala melihat adiknya sedang kusut dan gusar.

✩‧₊˚ PENGGANTI PALING SEMPURNAWhere stories live. Discover now