BAB 2

4.1K 27 2
                                    

Rahim nampak syugul dan termenung memandang ke arah luar Cafe ketika menanti ketibaan Razali (Zali). Ketibaan Zali pun tidak disedari hingga salam yang di beri pun lewat di jawab." Thanks for coming Zali " ujar Rahim sambil bangun dan bersalam,nampak macam perjumpaan formal."Order lah apa apa dulu"ujar Rahim lagi. " betul ke apa yang Abg cakap pagi tadi tu? Saya masih tak yakin such thing can happen and the decision you made" Ujar ZAli sambil membuat tempahan untuk minum." Well benda dah terjadi ,and it is all my own mistake for making such decision " jawab Rahim sambil memandang Zali.

Zali memamg sedia maklum Rahim senior semasa di U dahulu seorang yang 'serious' ,agak pendiam dan bagi mereka yang belum mengenali nya akan menganggap dia seorang yang sombong.Mereka berdua walau pun kenal lama dan sering berjumpa tapi mereka jarang bergurau.Oleh itu Zali akur jika apa yang di beritahu oleh Rahim pagi tadi ada lah sesuatu yang benar. " U boleh tanya lah apa apa lagi,tapi jalan keluar semua dah tertutup,Syahida pun tahu dan memanglah pada mulanya dia pun tak bersetuju,tapi bila parents kami pun tak membantah dia pun akur " ujar Rahim lagi. 

Bagi Zali keputusan dan alasan untuk bercerai bukan lah isu yang dia mahu fikirkan,tetapi rancangan untuk penyelesaian yang membuat dia agak keliru kerana ia bukan lah perkara yang selalu berlaku dan ia melibatkan soal hukum walau pun ada kelonggaran di segi teknikal,dan itulahyang di pegang oleh rahim sebagai peluang untuk dia membetulkan keadaan. Kebiasaan kahwin secara 'Cina buta'adalah jalan pintas untuk pasangan yang bercerai secara talak 3 unuk kembali bersama dan biasa nya calun suami baru akan di upah dengan syarat mereka hanya tidur atau bersama semalam sebelum menceraikan ist Mlihat eri sementara itu.

Ini lah persoalan teknikal yang Rahim cuba elakan dengan cara dia tidak akan menetapkan tempuh masa bagi bekas isteri nya melangsungkan perkahwinan denga mengambil risiko mungkin tidak berlaku perceraian yang di harapkan. Dia juga tidak akan mengupah bakal pengantin lelaki itu tetapi dia akan menanggung perbelanjaan di segi proses pernikahan dan membayar /menyediakan tempat tinggal bagi bekas isteri dan bakal suami di penginapan yang di persetujui bersama sementara rahim akan tinggal di rumah mereka sekarang.

Rahim juga mengambil risiko sekiranya bekas isteri nya itu memunyai anak dengan bakal suaminya ,dia bersedia untuk menanggung anak tersebut sebagai anak angkat atau melepaskan kepada suami bekas isterinya nya nanti. Bagi Zali yang masih bujang,tiba tiba di bebeani dengan segala persoalan yang nampak kecil dan remeh tapi ada implikasi nya tersendiri.Tanpa mahu merumitkan dan memberi tekanan kepada Rahim,Zali minta di beri sedikit masa dan minta kebenaran untuk bercakap dan 'berbincang 'dengan Syahida ,dan Rahim memberi kan nombor telefon unyuk nya bertanya apa jua soalan kepada Syahida sebelum dia membuat keputusan.Olehkerana Zali mengenali kedua dua mereka lah yang membuat dia 'agak berat 'samada untuk menerima atau menolak cadangan tersebut .bagi nya ini persoalan atau dilemma yang tidak di jangka dan di sangka walau pun tidak sepatut nya wujud dalam kehidupan nya di saat itu. 

Pada malam itu juga Zali menghubungi Syahida dan Zali dapat mengesahkan apa yang dikatakan  oleh Rahim padanya.NAmun apa yang menarik pada Zali ialah isu isu yang di bangkit kan oleh Syahida yang Rahim samada sengaja atau tidak telah 'menyimpan 'perkara tersebut,antara nya;

" Dia punya masaalah di segi psikektrik yang telah dan sepatutnya masih menjalani rawatan.Dia boleh swing dalam masa sekejap baik dari segi percakapan,perbuatan dan juga keputusan dalam sesuatu perkara.ini lah yang paling I bimbangkan" ujar Syahaidah.
" Cuba you bayangkan walau pun dia tak tetap kan tempuh perkahwinan I nanti,tapi tetiba dia buat keputusan samada dia tak mahu teruskan dengan plan itu atau pun dia minta di segerakan untuk I bercerai ,tak ke huru hara di buat nya" sambung nya lagi.

" For me perkahwinan sementara ini lebih kepada membantu untuk mengubati'penyakit jiwa'nya yang kronik tapi kerana ego di tak mahu mengakui secara terbuka dan bila berlaku hal seperti ini dia akan tersedar dan kecewa yang membuatkan pihak pihak merana terutama myself and ur parents. I sendiri pun agak pesimistik dengan rancangan ini,cuma I wajar beri dia peluang seperti juga yang di cadangkan oleh parents kita orang"

" U kata mungkin sebab tak ada anak yang mungkin beri tekanan pada dia,tapi for your info,both of us dan check dengan doktor dan confirm tiada masaalah dengan kami,tapi let me tell u macam mana nak jadi baby kalau kita orang bersama pun dah macam yo- yo,ada masa dia boleh jadi romantik tahap dewa dalam keadaan i yang tak subur tapi boleh berubah jadi macam singa gila walau pun dalam keadaan subur ,bila dia pancut di luar samada dia sedar atau tidak,kadang kadang kita jadi gaduh kerana itu"jelas Syahida yang buat Zali macama nak ketawa mendengarnya.

" Tak pe lah Zali,I appreciate you sudi mendengar cerita dari pihak I dan whatever your decision i will respect you as a friend and hope you keep all this in your mind when u make the decision,kalau Ok with you at least you are coming as well informed person dan kalau you decline pun at least u have a basis in making decision ,Iand I hope  you will delete all the info and story from your heart and mind and plese tutu aib kami semua" itulah parting notes dari Syhaida yang benar benar mengusik hati dan perasaan ku.                

B 17: Projek 'Cina Buta'-Syidah#Where stories live. Discover now