Bab 12

3.4K 25 4
                                    

PAGI esoknya Zali dan Syaidah bangun awal untuk menyertai pakej 'bermain air'menaiki boat ke pulau pulau di sekitar pantai peranginan itu dan mereka telah bersedai dengan pakaian untk berenang dan snorkling .Mereka sempat bersarapan di hotel sebelum van travel agent datang menjemput.jam 8.30 pagi mereka telah menaiki boat untuk menyisir di tepaian pantai hingga ke tempat tunpuan orang bersnorkling .Syaidah cukup seronok dan teruja walau pun air nya agak dingin.Sebelum memulakan snorkling ,mereka sempat berselfie dan menghantar nya ke ibu Syaidah dengan caption,'jangan jealous ' atas gambar dia memeluk ZAli. Ibu nya segera membalas dengan caption' sempat ke buat baby dalam air' yang membuat mereka ketawa.

Mereka terus berenang di kawasan sekitar hingga jam 11 pagi sebelum bertolak ke pulau pulau kecil yang menjadi tumpuan dan lokasi penggambaran filem filem antarabangsa.Jam 12.30 mereka di hidangkan makanan di atas boat sambil mengeringkan pakaian .Jam 2 petang mereka berangkat menuju pusat pemulihan dan pembiakan harimau sebagai progrem penjagaan hidupan liar sebelu mengakhiri progrem ke pusat kraftangan untuk membeli cenderahati yang pelbagai pilihan .Jam 5 petang mereka tiba di hotel dan berehat sambil menyemak status penerbangan balik ke KL esok petang.

Malam itu mereka makan ala kadar kerana Syaidah selesema dek kesejukan main air dan tidur awal dengan merengkok berselimut dalam pelukan Zali. Sempat juga dia menghantar selfie dalam keadaan begitu kepada ibunya dengan caption 'tewas juga akhirnya' lalu di jawab segera oleh ibu nya ' pembawaan baby yer,take care'. Malam itu mereka tidur awal dan buat pertama kali nya mereka tidak bersetubuh sejak bernikah kerana keletihan dan Syaidah yang kurag sihat.

Keesokan harinya mereka check out jam 11 pagi dan terus menuju ke airport walau pun flight mereka pada jam 4 petang . " Malas nya nak balik ,kalau boleh nak sambung lagi lah sayang"rengek Syaidah."Biasalah kalau dah lama bercuti memang liat lah nak mula kerja"balas Zali. " Ini bukan cuti biasa biasa,ini honey moon,patut mahu sebulan penuh 'moon'nya"ujar Syaidah ."Itu kena tanya penaja lah,kenapa tak negotiate itu hari"usik Zali." Please dont talk on that yer" balas Syaidah mengingatkan Zali jangan cakap apa apa yang berkaitan dengan Malik sepanjang mereka disini."Sorry," ujar Zali.

Penerbangan yang hampir dua jam itu tidak di rasakan oleh mereka kerana masing masing sudah fokus kepada aktiviti harian seperti biasa dengan ada kelainan yang penuh pantang larang sebagai pasangan suami isteri bersyarat.Selain keletihan 'mood'masing masing pun tidak lah seceria seperti mana mereka tiba dan menjankan upacara pernikahan dan seterus nya berbulan madu yang pendek tempuhnya.  

Mereka tiba di apartment yang baru itu pada jam 7.30 malam seperti yang di rancang agar tidak kelihatan oleh sesiapa yang di kenali .SAmbil bergegas memasuki kawasan mata merka jug ameninjau kawasan sekitar sebelum memasuki lift ke unit kediaman mereka.Suasana dalaman unit itu menyamai suasana seperti hotel di segi saiz dan kekemasan yang sesuai untuk pasangan muda untuk tinggal .Olehkerana esok adalah hari minggu,masing masing punya urusan sendiri ,Syaidah akan mengunjungi rumah keluarga sementara Zali akan pulang sebentar ke rumah sewa nya .

Minggu permulaan mereka bekerja seperti biasa sama seperti sebelum bernikah denga masing masing pergi dan balik bekerja secara berasingan demi menjaga 'kerahsiaan'perhubungan mereka.Bila di pejabat masing masing rasa tidak sabar untuk segera pulang dan bila di rumah masing masing cukup berat untuk pergi bekerja .Di kediaman itu mereka mula menggunkan kemudahan rekreasi terutama gym pada waktu malam agartidak bertembung dengan penduduk lain. Begitu lah 'kekangan 'hidup mereka sebagai suami isteri yang tidak sama seperti pasangan yang lain.

Beberpa hari kemudian,Syaidah menerima mesej dari bekas kakak ipar nya yang mahu berjumpa selepas waktu kerja di sebuah restoren makanan segera berhampiran pejabat nya. Syaidah terus memaklumkan pada Zali dan ibunya yang membenarkan untuk dia pergi berjumpa bekas ipar nya itu. Setibanya di sana Syaidah di kejutkan dengan perkhabaran bahawa bekas suami nya Rahim sedang di rawat di Hospital Tanjung Rambutan kerana kemurungan dan gangguan mental sejak seminggu lalu . Syaidah menahan sebak hingga lah dia pulang dan memaklumkanpada Zali dan ibu nya.

Fikiran dan perasaan nya berkecamuk antara duka,suka dan belas kasihan dan apakah hala tuju perancangan mereka yang baru sebulan  berlalu.Apakah doa dia dan suami serta ibubapanya telah dimakbulkan untuk dia meneruskan perkahwinan dengan Zali ? atau masih menunggu keputusan doktor perubatan si Rahim atau keputusan dari rahim sendiri? Bagi Syaidah dia kini di uji sekali lagi ,namun kali ini 'suami'baru nya sentiasa ada di sisi memberi sokongan .  

Bersambung,Next Exchange 




B 17: Projek 'Cina Buta'-Syidah#Where stories live. Discover now