Bab 7

2.8K 24 0
                                    

Keesokan hari  nya tepat jam 0800 pagi ZALI dan SYIDAH telah sedia di lobby hotel untuk berangkat ke majlis pernikahan .Syidah memakai jubah berwarna  recream dan bertudung putih sementara  Zali pula  memakai khurta berwarna cream dan berseluar putih. Tidak lama kemudian Hj Aziz dan Hajah Azizah pun turun dan mereka bertolak dengan diiringi oleh dua orang tempatan yang akan menjadi saksi pernikahan tersebut  dengan menaiki sebuah kenderaan MPV.

Majlis bermula jam 0900 pagi dan mereka menjadi pasangan pertama mengikut senarai yang di pamirkan sebab itu lah tidak ramai orang yang ada di dewan di mana majlis berlangsung. Zali di apit oleh Hj Azizsementar Syidah di apit oleh Hajah Azizah. Sebelum akad di mulakan pihak jurunikah bertanya  apakah bentuk 'maskahwin 'yang mahu diberi oleh pengantin lelaki dan Zali terus menghulurkan kotak kecil melalui Hj Aziz untuk disampaikan kepada jurunikah.Syudah begitu terperanjat bila melihat sebentuk cincin berlian bertatah batu permata sebaik sahaja kotak nya dibuka oleh juruni kah dan di pertontonkan kepada pengantin perempuan dan saksi.

Dengan sekali lafaz sahaja Zali menyebut akadnya dan sah menjadi suami Syidah . Syidah agak sebak dan sempat mengesat airmatanya. Selepas selesai ,mereka pun bergambar di luar dewan dan menyaksikan makin ramai pasangan dan tetamu lain yang datang .Zali agak gugup bila di minta bergambar berdua dengan Syidah oleh Hj Aziz sebelum dia dan isteri mengapit pasangan pengantin unyuk bergambar.

Jam 12 tengahari mereka mendapatkan sijil nikah dan salinan nya dan terus beredar kembali ke hotel.Tanpa pengetahuan Zali dan Syidah,sebagai sebahagian dari pakej ,majlis makan tengahari telah di sediakan oleh pihak hotel dan mereka bersama Hj Aziz dan isteri serta dua orang saksi menikmati juadah istimewa masakan tempatan bagi pasangan mempelai. perkahwinan. Mereka sempat lagi mengambil gambar dalam pelbagai posing dan termasuk posing istimewa untuk di frame dan di hadiah kan oleh pihak hotel.Zali melihat baru lah Syidah   menunjuk kan wajah yang ceria dan lega.

Majlis selesai hampir jam 3 petang dengan Abg Aziz dan Hjh Azizah mengucapkan selamat tinggal kepada mempelai kerana mereka akan pulang ke Padang Besar.Walaupun sekejap namun kemesraan yang ditunjukkan oleh kedua mereka termasuk segala urusan amat menggembirakan dan kedua mempelai memuji dan mengucapkan terimakasih. Kini kedua mempelai naik untuk ke bilik yang telah di upgrade ke double deluxe room oleh pihak hotel untuk satu malam yang mengejutkan mereka.

Sebaik sahaja masuk ke bilik Syidah terus memeluk ZAli sambil menanaggis teresak esak kerana bersyukur dan gembira atas pernikahan itu.Dia terus mencium dan mengucup bibir Zali sebelum sempat Zali memberi reaksi ." Kenapa sayang belikan maskahwin yang mahal tu"bisik Syidah sambil mempamir kan cincin itu.It is really a surprise for me and also  for my parent. I nak hantar gambar  ini sekarang juga "ujar Syidah sambil mengambil gambar cincin di jari nya itu y ang di letak di dada Zali sebagai backdrop nya.

Syidah menghantar gambar tersebut bersama beberapa gambar yang lain kepada ibunya dengan caption,"Alhamdulilah Majlis dah selamat dan selesai,dapat maskahwin special lagi" yang do kongsikan kepada Zali.Tidak lama kemudian ibu nya membalas " Tahniah kepada kalian berdua,salam kami kepada Zali dan cantik nya cincin tu,Moga berkekalan"Kini barulah moment untuk Zali melepas kan kegembiraan dengan memeluk Syidah dan mengucup dahi serta pipi dan akhirnya bibir mereka bertautan.

" Thank You sayang , I love you ,now I will call you Abang "ujar Syidah dengan sebak dan  mata nya sekali lagi berkaca . "I love you too Syidah dan will call you Sayang"balas Zali sambil mengusap air mata Syidah.

"Jangan lah bersedih lagi,hari ini hari bahagia kita,simpan lah air mata u Sayang" ujar Zali." Ini airmata gembira abang,bersyukur dapat bernikah dengan abang hari ini,rasa lega yang amat sangat,moga kita bahagia dan kekal ya Abang"balas Syidah dan disambut "Aamin"oleh Zali.Mereka berselfie dalam beberapa posing di dalam bilik yang dihias cantik bertema kan bulan madu . "jom kita posing sambil baring pulak"ujar Zali sambil memeluk Syidah .Dari bersandar mereka berbaring dan Zali sempat berbisik " tak nak ke ambil shot untuk upacara pecah tanah ke?" "what do you meant my dear?"soal Syidah .

"just to complete the fotografi session ,capture lah moment you serahkan mahkota you dan I serahkan teruna I " jawab Zali. " Hei I malu lah, I bukannya anak dara lagi,takut gambar tu tercampur dengan gambar gambar tadi ," ujar Syidah ." Untuk tu sayang kita buat shoot yang lain khas moment yang u nak ,maklumlah seorang teruna "usik Syidah." Okey ,kesian kan I,dah lah datang sebatang kara ,hilang pulak teruna nya" balas Zali membuat mereka ketawa.             

B 17: Projek 'Cina Buta'-Syidah#Where stories live. Discover now