Syidah merasa lega bila Rahim memaklumkan urusan pendaftaran dan dokumentasi yang di perlukan telah di hantar kepada agent dan hanya menunggu tarikh yang di tetapkan oleh pihak berkuasa di sana. Rahim juga memaklumkan agar Syidah dan Zali pergi melihat dan memeriksa apartment yang telah di sewa untuk mereka oleh Rahim dan dia telah pun membuat temu janji dengan agent perumahan tersebut. Dia segera menghubungi Zali untuk datang bersama pada temu janji tersebut .Dua hari kemudian mereka pun tiba ke apartment yang baru di buka untuk di diami dan terletak di pusat bandar agak berdekatan dengan ofis Syidah dan agak jauh dengan ofis Zali.
Unit yang disewa oleh Rahim itu memang masih baru dan mereka merupakan penyewa pertama.Unit itu mempunyai satu bilik tidur dan punya balkoni kecil serta'fully furnish 'dengan keahlian untuk gym dan kolam renang dan fasiliti yang lain.Mereka agak gembir akerana unit itu berada di aras yang tinggi dan punya pemandangan yang indah dan luas. Selepas selesai lawatan mereka di kehendaki mengisi borang untuk mendapat kan kad kebenaran masuk danakandi serahkan bersama kunci kediaman kelak.Menurut agent tersebut rumah itu telah di bayar pendahuluan sewa untuk tempuh tiga bulan oleh Rahim. Syaidah dan Zali berpandangan sesama sendiri mengenai tempuh penyewaan yang di bayar oleh Rahim.'Adakah itu tempoh yang Rahim jangka atau harapkan mengenai perkahwinan mereka ?' bisik hati Syaidah.
Malam itu juga Syaidah menghubungi Zali mengenai tempuh sewaan berkenaan." Apasal dia bayar untuk 3 bulan ajer? Adakah itu tanda dia nak kita break off after that?"ujar Syaidah agak keras bunyi nya bila mengetahui RAhim telah membayar untuk 3 bulan sahaja" Relak lah darling ,itu mungkin dia punya estimation atau pun pembayaran yang dia mampu buat pada waktu ini,ialah kalau kira dengan deposit ,mahu juga dia belanja hampir 10K,kita tunggu dan lihat" balas Zali cuba mententeramkan Syaidah .
" Kalau tak sesuai kita boleh keluar dari rumah tu sebelum 3 bulan kan? "tanya Syaidah lagi."rasanya kontrak tu untuk se tahun,tak ada siapa nak nagi sewa untuk short term kecuali hotel" balas Zali.Dia pulak yang merasa belas kepada Rahim yang terpaksa menanggung beban itu sedangkan 'bekas isteri nya' di miliki dan di nikmati oleh orang lain. bagi nya ini pengajaran yang mahal bagi seorang lelaki yang bergelar suami agar tidak mudah menjatuhkan talak sesuka hati.
Sebaik sahaja mereka di maklumkan mengenai tarikh majlis di sana,Syaidah segera meminta Zali untuk membuat tempahan tiket tren ke Utara sehala kerana meereka belum memuktamadkan tarikh untuk pulang .Zali ada mencadangkan pada Syaidah agar mereka tinggal di bandar tersebut 2 atau 3 hari dan pergi 'honeymoon' dipuasat peranginan yang berdekatan. Debaran makin terasa bagi mereka berdua atas alasan yang juga berbeza.
Pagi itu Zaali tiba di steseyn keretapi jam 7,30 pagi walau pun tren hanya akan berlepas jam 8.30 pagi. Dia mula meninjau mencari kelibat Syuhaidah tapi dia tidak kelihatan.Zali menghantar mesej dan di balas oleh Syaidah yang mengatakan dia masih duduk di dalam kereta parents nya untuk mengelak dari bertemu atau di lihat oleh orang yang di kenali atau mana mana paparazi upahan Rahim dan di akan muncul 'just in time'.
10minit sebelum berlepas baru lah ZAli memasuki koc tren yang di tetapkan setelah membeli stock air dan makanan.Seat mereka berada di baris hadapan dan dia melihat seorang wanita telah duduk di tempat duduknya .Wanita itu memakai skarf berwarna kelabu dan baju labuh coklat ala kurta dan beseluar hitam serta memakai 'subglass'. " Excuse me,betul ke you punya seat ni"tegur Zali dari belakang .Wanita tersebut memalingkan muka dan tersenyum sambil berkata "Betul lah Seat I" jawab nya ringkas membuat Zali terkejut kerana tidak mengecam Syaidah yang mengubah gaya penampilan nya." Pergh...ingatkan makcik mana yang sesat tadi"ujar Zali sambil meletakan bagasi nya di ruang atas.Begitu juga dengan bagasi Syaidah yang turut di angkat ke atas." Berat nya beg u,macam nak lari dari rumah,"usik Zali sambil mengambil tempat duduknya.
"betul lah sebab ada mamat tu yang nak bawa I lari sampai luar sempadan lagi" jawab Syaidah mengusik." Are u Okay ke ni,sampai pakai sunglass nak cover mata u yang bengkak tu" ujar Zali lagi." u ni tahu ajer ,tak lah bengkak sangat,malu kalau orang tenguk,nampak sangat macam kena kahwin paksakan" balas Syaidah." Alamak sedih I dengar,next station nanti I turub lah" balas Zali pula." Hai ,tadi bukan main nampak seronok tak menyempat nak naik koc,sekarang dah nak koyak pulak" usik Syaidah. " Tadi tu mood nak holiday ,sekali duduk sebelah makcik ni,alamak ini kena tukar cerita pulak" balas Zali.
' Bila masa u masuk,puaslah i perhati orang lalu lalang" tanya Zali." Itu lah suka skodeng awek ,makcik sendiri pun tak di camkan nya lagi"balas Syaidah.
YOU ARE READING
B 17: Projek 'Cina Buta'-Syidah#
Storie d'amoreSharidah (Syidah) senior aku setahun di U berkahwin dengan rakan sekuliahnya ( Rahim) yang aku kenal semasa di U walau berlainan kursus tetapi kami sama sama aktif dalam sukan dan sering bertemu. Kami bekerja d pejabat kerajaan walau pun berlainan...