MALAM tu agak sukar untuk Zali melelapkan mata ,segala butiran kata yang di cakapkanoleh Syaidah bermain di benak fikiran nya satu persatu dan perasaan nya pun bercampur gaur ,sedih,marah,keliru dan kecewa pun ada. 'Apa pasal lah aku nak pening pening sangat ni,kalau aku setuju pun aku cuma dapat 'balun' sekejap , ada sponsor ,boleh buat pengalaman menjadi seorang suami,tiba masa just thank you and goodbye' Itu satu versi yang mudah bagi nya. Versi yang lain pulak, 'nasib kamu lah Rahim, ada bini buat sukahati kamu,bila dah jadi macam ini,apa perasaan dan mana nak campak ego kamu?' bunyi agak keras ,bisik hati Zali.
Bagi nya apa keputusan nya lebih kepada mahu 'membela ,dan menjaga kepentingan Syaidah,bukan sahaja kerana dia wanita,tapi kerana dia jadi 'mangsa' kepada kesilapan atau kejahatan seorang lelaki dan terus di jadikan 'mangsa 'lagi untuk membetulkan keadaan dengan dia sendiri tidak punya banyak pilihan dan terpaksa berkorban untuk menjaga kepentingan pihak pihak lain selain Rahim .' Take it easy Bro'bisek hati kecil memujuk dirinya hingga terlena .
Se panjang keesokan harinya,Zali mendiamkan diri di dalam pejabat pejabat memfokuskan kepada isu tersebut dan dia menggunakan kaedah pengurusan 'Problem Solving' dan membuat analisa dengan mengambil kira apa apa kemungkinan yang membawa dia kepada situasi yang hampir sama' What the hell all those thing in your thinking,she is not yours permanently, '. buat lah mana yang kamu fikir baik,akhirnya serah kepada Ilahi yang lebih mengetahui' bisik hati kecil nya.
Petang tu juga dia menggariskan syarat syarat yang di kehendaki kepada kedua dua pihak,Rahim dan Syaidah ,untuk dia bersetuju dengan rancangan mereka iaitu;
. Tempoh masa minima sekurang kurang nya 3 bulan dan tiada tempoh maksima agar tidak di sabitkan dengan mana mana tanggapan dan andaian ini satu konspirasi atau eksploitasi pada hukum and peraturan.
. Kediaman yang disediakan yang perlu mengambil kira persekitaran masyarakat agar tidak timbul syak wasangka dan fitnah kepada dia dan Syaidah.
. Mereka tidak terikat untuk membuat perancangan keluarga dan bebas untuk menentukan jikalau mendapat zuriat,ia nya di serahkan kepada siapa atau di jaga sendiri.
.Mereka berhak dan bebas untuk bergerak dan berpergian secara berseorangan dengan persetujuan masing masing dengan tujuan dan sebab yang manasabah.
Dia kemudian menghantar 'syarat syarat tersebut kepada Rahim dan Syaidah. Tidak sampai sejam Rahim membalas dan memberi salinan kepada Syaidah .Dia bersetuju dengan syarat itu danmenambah 'kediaman berupa kondominium dengan kemudahan standard dis ediakan dan terletak berhampiran dengan tempat bekerja (dia memberi cadangan lokasi dan nama kediaman itu).
Syaidah pula membalas dengan menyatakan dia tiada halangan cuma mahu notis sekurang kurang nya satu bulan di beri kepada nya sekiranya 'perkahwinan' itu mahu di tamatkan.Menitis air mata jantan Zali membaca ayat dari Syaidah itu.Dia terus menhantar pesanan pada Syaidah untuk membuat temu janji secepat yang mungkin danSyaidah bersetuju untuk berjumpa pada petang esok selepas waktu bekerja.
Keesokan harinya ialah hari Jumaat ,bagi Zali itu hari yang baik untuk dia membuat keputusan dan 'melamar' Syaidah yang masih ada seminggu lagi baki tempuh edahnya dan bagi Zali itu tempuh yang cukup untuk membuat persiapan. Zali tiba awal di tempat yang di janjikan,entah apa sebab dia merasa 'agak excited 'pula. Zali melihat Syaidah berjalan dari escalator dengan memakai jubah(kebiasaan pada hari Jumaat) dan berseluar sedondon warna biru laut. "Sorry ye lewat sikit" ujar Syaidah sebaik sahaja dia duduk berdepan dengan Zali. Setelah minuman dan makanan yang dipesan sampai,Zali pun duduk merenung wajah Syaidah yang nampak gementar." Kenapa pandang saya macam tu"tanya Syaidah. " Orang kalau nak beli kereta kena tenguk lah dulu "jawab Zali sambil tersenyum." itu kalau kereta baru,ini kereta second hand"balas Syaidah bagai tersipu ." Yang second hand lah nak kena buat inspection betul betul,mana lahtahu kot ada defect atau damage" usik Zali lagi." Check lah ,silakan "jawapan Syaidah bahagi mencabar yang buat Zali terkedu.
Zali kini menarik kerusi nya untuk rapat mengadap Syaidah." Nor suhaidah, i nak U engar dari mulut i sendiri,bahawa di hari yang berkat ini,i nak melamar U demi kebaikan semua orang 'ujar Zali dengan agak tegas.Syaidah terdiam dan tetiba air mata jatuh dari kelopak matanya dan dia terus mengesat nya. " kenapa menangis pulak,kalau tak suka pun, jangan lah menangis , just say sot" Usik Zali membuat Syaidah tersenyum sedkit dan terpancar kelegaan di matanya." Thanks Zali, I jadi sebak itu spontan, " jawab Syaidah . "Apa yang buat sebak tu,I ada salah cakap ke" tanya Zali . " Bukan apa,tapi bila u use the word 'melamar' tu yang very touching to me"balas Syaidah.
" Pada I istilah itu lebih sesuai kerana I nak U tahu,I ikhlas nak kahwin dengan you bukan kerana di suruh atau di upah , i harap you pun ikhlas menerima I ,walau pun u masih dalam edah,anggap lah ini macam pre booking sebelum due date,I takut kena sambar orang lain pulak" ujar Zali dengan nada ceria.
'Yes I do,accepting u in all sincerity, dont worry i tak laku dah,lagi pun mana ada orang lain yang tahu, I pun duduk menyorok di rumah my parents bila weekends,jadi tak de sesiapa nampak I kat tempat lain kecuali kat ofis lah" jelas Syaidah dengan lebih tenang dan yakin.
YOU ARE READING
B 17: Projek 'Cina Buta'-Syidah#
RomanceSharidah (Syidah) senior aku setahun di U berkahwin dengan rakan sekuliahnya ( Rahim) yang aku kenal semasa di U walau berlainan kursus tetapi kami sama sama aktif dalam sukan dan sering bertemu. Kami bekerja d pejabat kerajaan walau pun berlainan...