_Taman_
"Anis, kau kata nak siapkan kerja sains dengan seni kau, tapi dari tadi aku tengok kau main dengan pensil je"
"Oh my Shen! Kau tengok aku dari tadi? AHAHAHAHAH Alohh takpe lah Shen, kerja aku ni boleh buat malam ni, bukan hari² kita dapat datang kat taman ni. Mana longkang tu?"
"Longkang? Ouh maksud kau Khai? Dia kata dia lambat datang, motor dia ada masalah, mungkin dia akan bawa kereta"
"Uish! Kalau dia bawa kereta, kita minta lah dia ajak kita jalan²!
"Ahahah, kau bukan mabuk kereta orang ke? Kali terakhir masa kita naik kereta cikgu Amy sebab bapak kau minta balik dengan dia, kau muntah kat dalam kereta cikgu kan?"
"Dey! Kenapa kau boleh ingat lagi tragedi masa aib aku yang telah pun berlalu? Tu aku muntah sebab aku lemas dalam tu, kereta cikgu yang buat aku panas dalam, tambah lagi bau dia busuk"
"Ahaha.. eh, teringat pula masa kita jumpa dulu"
"dah dekat 2tahun kita kawan, kau ingat lagi macam mana kita jumpa?"
"Entahlah nis, tapi aku rasa aku ingat lagi"
____
Sebelum kau masuk sekolah menengah ni lagi. Aku selalu kena buli dalam kelas, luar kelas, dalam atau luar sekolah tetap ada yang kacau aku.
Aku fikir aku ni cuma orang yang malang, selalu ditimpa nasib buruk berkali-kali, kadang bila kerja sekolah aku dah siap, akan ada budak yang ambil buku aku dan hilangkan.
Dulu aku pergi dan balik sekolah naik basikal, tapi basikal aku tu tak ada guna pun. Tiap nak balik sekolah, akan ada budak yang pancitkan tayar basikal aku, yang paling teruk, diorang rosakkan rantai basikal aku.
Sampai tahun ke tahun, akhirnya masuk tahun baru pun, nasib aku tetap sama. Aku memang tak berani nak lawan, tapi aku fikir kalau aku tak layan diorang, mesti diorang akan bosan dan tak kacau aku lagi, tapi aku salah.
Sampai masanya aku berhenti tepi jalan. Aku berlutut dan betulkan rantai basikal aku sendiri. Tiba² pipi aku rasa sejuk, ada air kotak ditepi aku.
"Basikal rosak ke bang?"
Aku tonggakkan kepala aku ke langit. Aku memandang kau, Anis, hulurkan air kotak untuk aku, masa tu lah kali terakhir basikal aku dah tak rosak lagi.
(Angin bertiup sayu, melihat mata kau yang indah, rasa seperti aku di selamatkan oleh bidadari bertudung.
Wahai Tuhan, apakah maksud dari kata kunci yang diberi oleh mu ini? Apa kau ingin ku untuk bertukar agama dan memeluk Islam?) *kata hati Shen
"HAHAHAH OUH
YE AKU INGAT!! Aduhh kenapalah aku tegur kau macam budak lelaki"
*Anis memotong jalan cerita ShenOuh ye, masa tu perjalanan nak balik sekolah, sementara tunggu penjaga untuk ambil kami balik, aku singgah kedai belikan air susu kotak strawberry untuk kawan aku, tapi kakak dia dah jemput dia untuk balik dulu, aku pula lupa nak bagi susu strawberry ni untuk dia.
Kebetulan aku nampak macam tengah stress, cuaca panas, kau boleh berhenti berlutut tengok basikal kau.
Alang aku dah nampak kau kat tengah panas sorang², aku bagilah susu strawberry ni untuk kau. Aku dah panggil kau berkali-kali dari jauh, tapi kau tak dengar jugak.
Aku pun datang lah dekat kau, tengok muka kau macam tengah panas, aku letaklah kotak susu yang sejuk tu kat muka kau, tak tahu pulak kau boleh terkejut masa tu AHAHAHA situasi aku lain sangat dengan kau, Shen!
"Ah ye, waktu tu aku memang tengah baran, aku nak marah tapi kena sabarr"
"Hoih! Sembang pasal apa ni? Kata buat kerja, kenapa dating pulak?"
"Eh longkang, asal lambat?"
"Uh, motorsikal aku taknak gerak, aku bawalah kereta"
"Kereta? Kau bawa kereta?! Kau dah ada lesen? Mana kereta kau? Aku nak naik boleh?!"
"Aduh kereta aku jauh sikit lah, kalau nak naik, kemas lah barang² ni dulu, barulah kita driftt!!"
"WOHOOO Okehh boss!!"
"Adehh kenapalah aku dah macam ibu jaga bapak dengan anak?" *Shen mengeluh
YOU ARE READING
My Bakery Shop
Short StoryKisah hidup ringkas kanak² perempuan bernama Anis yang mempunyai masalah tumpukan perhatian terhadap pembelajaran tetapi sangat berkemahiran dalam memasak. Selain itu juga dia mahir dalam bermain gitar dan menjahit. ----- A simple life story of a gi...