Setelah 2 hari Naira sudahpun pindah secara tiba² ayahnya mendapat kerja di luar negeri.
Tetapi itu juga adalah perkara yang baik kerana kawasan perumahannya sering dilanda banjir berturut-turut.
Kini tempat duduk di tepi Anis, miliknya tempat duduk Naira kini dikosongkan.
Tiada sesiapa yang duduk di tempat itu.. atau lebih jelasnya lagi tiada siapa yang mahu duduk bersama Anis.
Hubungan Anis dan kelasnya memang tidak baik dan tidak langsung berbual dengannya dari awal semester sekolah.
Kini sudah pun 3 tahun bersekolah, Anis sudahpun mula bersosial dengan mana² pelajar yang dia kenal.
Anis lebih memiliki teman berkomunikasi dengan murid lelaki di kelasnya, tempat duduk murid lelaki terletak di hadapan meja Anis, jadi Anis dapat untuk mendengarkan apa yang mereka katakan saat berbicara dan melakukan hal yang kelakar.
Mereka baik dengan Anis, itu dari pandangan Anis sahaja, padahal mereka hanya berkawan dengan Anis kerana Anis pandai bermain alat muzik seperti gitar, violin, piano dan drum.
Murid lelaki lebih mengira Anis sebahagian daripada lelaki kerana hobi dan sikapnya yang suka melakukan hal yang lasak dan juga bermaingame online seperti mereka.
Anis dikenali murid yang ke 3 tomboy di kelas, Anis masih berpakaian sopan seperti murid perempuan lainnya.
Murid perempuan di kelas Anis hanya memikirkan yang Anis adalah hanya budak yang pendiam. Rupanya Anis sangat murah senyum dan sering ketawa.
Tetapi para murid dikelasnya...
"Baiklah murid², saya mak kamu semua berpasangan berdua, jawab soalan ni dengan rekan kamu.."
Anis melihat ke kiri dan kanan, semua telahpun mempunyai pasangan..
Kelas yang telah pun cukup seramai 22 orang dan ditolak seorang kerana pindah..
"Cikgu! Saya buat sorang² boleh?"
"Boleh Anis, nak bertiga pun boleh je, kumpulan yang lain takde ke yang nak ambil Anis sebagai pasangan?"
Kelas yang sepi tiada response..
'pant#t bagi balik duit yang aku belanja korang semua..' kata Anis dalam hati dengan rupa yang tenang seperti tidak berlaku apa-apa
Anis tidak mempunyai pasangan untuk membuat kerja. Akhirnya Anis berjaya juga menyiapkan kerjanya seorang diri.
_ _ _ _
"Okay class! I'll give you this paper of questions, you can find your one partner to answer the question together lah ye?"
"Sir!"
"Yes Anis? Why? What wrong?"
"Can I do work by myself?"
"Why? You takde partner ke? Aih yelah kelas kita 21 orang, sokay Anis, nak bertiga boleh, nak sorang pun boleh!"
"Thanks sir"
Berlaku perkara yang sama kepada Anis tetapi kali ini Anis lebih memilih untuk melakukan kerjanya dengan sendiri kerana subjek inggris adalah satunya subjek yang dia mahir.
Anis adalah murid yang paling mahir dalam mata pelajaran bahasa inggris, Anis mendapat markah bahasa inggris tertinggi di kelas dengan nilai 76% dan kesemua murid dikelasnya mendapat 60% kebawah.
_Rehat_
"Huuu Nawaarr, Floraa, Syahfiyaaa~ Aku tak nak masuk kelas dahh~"
"Adehh Anis, memang tepi kau takde orang ke? Sebelum ni siapa?" Tanya Flora
"Naira yang duduk tepi Anis, tapi sebelum Naira pindah, budak pick me kat kelas dia tu dah culik Naira dulu" kata Nawar
(culik atau lebih bermaksud merampas✓)"Anis Anis, kenapa kau ni asyik jadi second choice je, cuba kau pula yang rampas kawan orang"
"Dah cuba dah Floraa, tetap takde yang nak kekal dengan akuu, melainkan korang lah, congratulations 3 tahun"
"Ahaha iye lahh"
KRINGGG*
"Eh loceng kelas dah berbunyi! Kitorang kena masuk kelas dulu Nis, kau pun patut masuk kelas kau!"
"Haihh iya lahh"
Sampai dikelas, Anis menatap kerusi kosong di tepinya.
"Ouh Naira... Kau janji takkan tinggalkan aku.. tapi KAU YANG TOHL#L! TAK PANDAI NAK TOLAK ORANG! PATUTNYA KALAU ADA ORANG NAK SONDOL KAU TU KAU KENA LAWAN! BUKAN LAYAN! ARGHHH NAIRA BODOOHH!!"*Jeritan di hati Anis sambil membuat muka monyok
Hingga kini, di tepi Anis tiada siapa² yang duduk di situ..
Apalah nasib Anis yang dianggap dibenci oleh kelasnya sendiri.
(cite betul, character lain)
YOU ARE READING
My Bakery Shop
Short StoryKisah hidup ringkas kanak² perempuan bernama Anis yang mempunyai masalah tumpukan perhatian terhadap pembelajaran tetapi sangat berkemahiran dalam memasak. Selain itu juga dia mahir dalam bermain gitar dan menjahit. ----- A simple life story of a gi...