DARK SIDE MAWAR ARIA

426 17 6
                                    

UNITED KINGDOM

"SEE you tomorrow, darling!"

"Can't wait to see you again, beautiful."

"Sure!"Tergelak Mawar memandang dua lelaki mat salleh yang berdiri depannya. Mendekat, leher setiap lelaki itu dirangkul lembut sambil mereka berlaga pipi.

"Take care!"

Sempat salah seorang lelaki menitipkan pesan. Mengenangkan suhu yang terlampau sejuk, ditambah pula dia hanya mengenakan skirt pendek bersama legging dan boot paras lutut, berlari anak Mawar ke pagar akibat tidak tahan sejuk. Sesekali menoleh dia melambaikan pada dua lelaki yang masih tidak berganjak itu.

"Mawar!"

Buka pintu dilihat papa yang berdiri di ruang tamu jalan mendekat dengan muka cemas. "Papa tak tidur lagi? Dah lewat malam ni?" tegurnya pada papa.
Dipandang lelaki yang berbaju melayu dan berkain pelikat itu dengan mata kuyu. Di tangan papa macam biasa, sentiasa ada tasbih.

"Mawar pergi minum dengan James dan Albard. Kawan kelas Mawar ada buat party." Laju Mawar buka mulut sebelum papa tanya. Tahu sangat kejap lagi dia akan kena bebel. Lelaki itu selalu bising kalau dia balik lewat malam. Katanya anak dara tak elok keluar malam-malam. Sini bukan Malaysia. Maksiat ada di mana-mana and bla bla bla...

"And Mawar tak minum okey!" Dihembus nafas depan muka papa. Hidungnya sendiri dapat hidu tiada bau yang kurang menyenangkan keluar.
"Kenapa papa call tak angkat?"

"Battery phone habis. Papa faham-fahamlah time winter ni battery cepat drop." Mulut menguap.
"Dahlah papa, Mawar naik dulu. Ngantuklah. By the way, jangan kejut Mawar breakfast tau. Mawar nak tidur."

"Kita kena balik Malaysia."

Terbeliak mata Mawar. "Kenapa? Syafiq cakap apa kat papa?" soalannya buat papa diam. Nampak wajah itu berubah sugul.

"Mawar tak nak balik. Kalau papa nak balik, papa balik je sorang. Tak pun papa suruh je Syafiq datang sini." Habis berkata terus Mawar buka langkah. Malas dengar nama lelaki itu lagi.

"Kakak dah takde."

Langkah terhenti. Seluruh tubuh Mawar kaku. Sebaris ayat itu bermain di telinga. Lambat-lambat dia pusing bersama senyuman sinis. "What did you say papa?"

"Zhiyan baru call papa."

"What do mean kakak dah takde?" Ulang maksud sebenarnya.

"Kakak dah meninggal. Petang tadi waktu Malaysia."

Tidak berkelip mata Mawar. Jelas kata-kata papa masuk ke gegendang telinga. Tidak perlu ulang buat kali kedua.

Kakak dah meninggal?

"Hahaha..." Dari riak terkejut bibir Mawar mengukir senyuman. Dari senyuman itu ketawa halus mula terletus. Lama kelamaan ketawa itu bertukar kuat seolah-olah ketawa orang mengilai.

MAWAR ARIA : A BAD WIFEWhere stories live. Discover now