"Mawar sudah!" Tan Sri Khalid memotong apabila Mawar asyik menjawab. Kemudian dipandang besannya yang diam sedari tadi."Maaflah Kak Jan, saya tak tahu Mawar akan cakap macam ni. Kami datang sebab nak melawat Ira Aya je sebelum balik UK. Kak Jan abailah apa yang Mawar cakap. Biasalah dia muda lagi. Bercakap ikut sedap mulut."
"Mawar takkan balik UK dah. Mawar akan stay kat sini dengan Abang Zhiyan."
"Mawar! Jangan nak buat masalah kat rumah orang."
"Abang tak nak dengar lagi Mawar cakap pasal ni. Lupakan hasrat nak kahwin dengan abang tu." Zhiyan memyampuk.
"Mawar tahu Mawar ni tak baik macam kakak. Kakak tu cukup sempurna. Kalau nak dibandingkan kakak dengan Mawar, macam langit dengan bumi. Kakak tu sopan, ayu, lemah lembut....tapi Mawar tak boleh fake. Ini diri Mawar. Abang pun fikir 100 kali nak kahwin dengan Mawar."
"Bukan tu masalahnya."
"Kalau sebab perangai, Mawar janji Mawar akan berubah lepas kahwin. Mawar akan tinggal semua perangai buruk Mawar masa kat UK demi abang."
"Berubah sebab diri sendiri jangan sebab abang. Kalau sebab abang, bila bosan nanti Mawar akan balik ke perangai lama." Zhiyan menegur.
"Habis sebab apa abang tak nak kahwin dengan Mawar? Sebab cinta? Abang tak cinta Mawar jadi abang tak nak kahwin dengan Mawar?"
"Ada ke lelaki nak kahwin dengan perempuan yang dia tak cinta? Kahwin ni bukan main-main Mawar."
"Atau kakak ada cerita yang buruk-buruk pasal Mawar pada abang?"
"Mawar cakaplah apa saja, keputusan abang tetap sama. Yang abang tahu, minggu depan abang tak nak tengok Mawar kat rumah abang. Pergi ikut papa balik UK."
"Abang cakaplah apa saja, Mawar tetap nak kahwin dengan abang."
Zhiyan jegil mata apabila Mawar ajuk kata-katanya.
"Abang ingat Mawar ni budak kecik lagi ke? Mawar dah besar. Dah boleh sangat nak kahwin. Sekarang ni semua dah setuju, tinggal abang je. Kalau abang setuju, esok jugak Mawar suruh papa nikahkan kita."
"Astaghfirullahalazim. Kalau Mawar nak kahwin pergi cari lelaki lain. Kalau takde, kawan-kawan abang ramai."
"Tak nak! Kawan-kawan abang mesti bujang terlajak. Tak pun kerja macam abang jugak. Mawar tak suka kerja macam abang."
"Abang dah berhenti."
"Mawar tahu. Papa dah cakap. Kalau abang still dengan kerja tu, memang abang kejam pada Ira dengan Aya. Sanggup abang tinggal anak-anak abang yang dah takde mak tu."
"Abang hak Mawar nak cakap abang kejam? Abang kerja cari rezeki untuk anak-anak abang makan."
Mawar senyum sinis. "Kerja apa sampai abai keluarga dengan alasan negara nombor satu. Keluarga tak penting ke? Negara yang paling penting pada abang? Padahal berlambak kerja yang abang boleh buat."
"Mawar takkan tahu macam mana susah abang cari duit sebab sejak kecik Mawar tu dah lahir dalam dulang emas."
"Abang tu cuma pentingkan minat abang je. Padahal abang jangan ingat Mawar tak tahu yang setiap bulan papa ada bagi duit pada abang dengan kakak. Dengan duit yang papa bagi tu, abang tak payah kerja setahun. Tapi sebab nak tunjuk abang lelaki yang bertanggungjawab..."
"Sudah Mawar!"
Mawar diam apabila suara Zhiyan agak tinggi.
YOU ARE READING
MAWAR ARIA : A BAD WIFE
RomanceTarget Mawar : Kahwin dengan suami pada arwah kakaknya! Kata Mawar : Dah lama dia sukakan abang iparnya tapi takkan dia nak mengaku sebab tu suami kakak dia. So berjaya ke Mawar dapatkan abang ipar dia?