SKD | Bab 2

1.9K 66 0
                                    

"Lisa...Lisa dah masuk kan semua barang keperluan Lisa ke?"Tanya opah nah pada cucunya. Berat hati tua itu ingin melepaskan cucu yang dibesarkan dari kecil.Kini dia sudah pun menjadi anak gadis yang cantik di matanya.

"Dah opah,Opah Lisa sayang opah tau.Nanti hujung minggu Lisa balik jumpa opah ye".Dahlia memeluk tubuh tua itu pasti akan dia rindui.

"Ye Lisa...Dah pergi cepat nanti lambat pula sampai sana nanti".Ucap opah nah.berat hatinya mahu melepaskan cucu kesayangan jauh daripada depan Matanya .Tapi nak buat macam mana Allah dah tentukan jalan yang terbaik buat cucunya.

"Opah kalau ada apa apa telefon Lisa tau". Dahlia mengkucup pipi dan dahi opah nah."Bye opah Assalammualaikum".

"Bye cucu opah, Waalaikumsalam baik baik dekat sana ye".Apa apa yang terjadi opah akan tunggu Lisa balik rumah opah.Kata opah nah dalam hati

Kakinya melangkah masuk kedalam perut kereta Honda civic.Nak beli kereta ni memang payah sebab dia dah lah tak ada kerja tetap.Dulu dia kerja sebagai business kecil sahaja.Keretanya sudah meninggalkan perkalangan rumah opah nah.










"Megat hari ni Megat kerja ke?"Soal Puan Sri munirah kepada anak terunanya yang sedang makan."Aafiyah cepat makan boleh kita pergi awal sikit.Laung Puan Sri munirah

"Aa Megat kerja .Hari ni ada pekerja baru masuk".Jawab Megat.Megat mengeduk Mee goreng ke pinggannya.

"Ooo pekerja baru tu jawatan sebagai apa Megat".Soal Puan Sri munirah lagi

"PA Megat ma.Sebab PA yang lama dah berhenti".Terang Megat lagi dengan menyuakan Mee goreng ke dalam mulut.

"kenapa sarah berhenti?"Soal Puan Sri munirah.Sarah merupakan pa megat.

Maliq hanya mengangkatkan kedua bahunya.Dah orang nak berhenti tak akan kita nak halang pula.

Baru pukul 7.45 pagi,dahlia menyewa rumah persekitaran syarikat .Tak jauh sangatlah,Ishh pening baru sewa dah RM1500 sebulan.Nasib baik gajinya lepas.Sekarang ni semua mahal sewa rumah teres baru 2 tingkat kalau 3 ke 4 tingkat nak dekat RM3000 dah dia rasa.

Outfit hari ini tidak terlalu over sangat lah.Cukup jubah berwarna maroon dengan di kenakan tudung shawl hitam yang elok terletak di atas kepalanya

Perasaan takut,gementar semua menjadi satu."Allahumma yassir watu'asir".Berulang ulang bibirnya menantunkan doa.





Tiba sahaja di hadapan sebuah syarikat yang cukup mewah,tinggi, cantik,Membuat dirinya terasa kecil.Macam tak kena tempat pulak dia  minta kerja ni.Tanpa berlengah lagi dia melangkah ke dalam syarikat mewah itu."Hai assalammualaikum Errr...boleh saya tanya dimana bilik Tuan Megat Iskandar".Sapa dahlia pada sesorang kakitangan syarikat tersebut.

"Waalaikumsalam",Jawab perempuan tu dengan ramah."Cik ni cik Dahlia ye yang baru masuk kerja hari ni kan?"Soal perempuan tu

"Aa ya saya!"Balasnya walaupun kekok sikit hahah.

"Hai saya Nur Medinah Salam berkenalan",Ucap Medinah lalu tangannya di hulurkan  untuk bersalam.

"Hai",Dahlia  menyambut huluran tersebut."Okay jom saya tunjuk tempat awak.Sebab Tuan Megat tak sampai lagi".Ujar Medinah lagi.

Dahlia mengangguk dan mengikut langkah Medinah masuk ke dalam lift.

"Okay ini tempat awak yang depan ni bilik Tuan Megat ye.Tunjuk Medinah lagi tempat saya dekat hujung sana kalau awak ada apa apa boleh bagi tahu saya ye.Kalau tak ada apa apa saya minta diri ye".Pinta Medinah meninggalkan aku yang membatu dekat sini lagi haha.

"Selamat pagi Tuan Megat",Sapa salah seorang pekerjanya.Megat mengangguk kepalanya tanda balas.Megat memasuki lift khas untuknya.Wajahnya yang sentiasa serious di tayangkan.

Dahlia berpaling melihat semua pekerja bangun dia pun turut bangun."Selamat pagi Tuan Megat,Selamat pagi Tuan Megat".Perkataan yang sama saat Megat melalui depan meja Mereka.

"Kau Budak baru kan?".Nada serius di lantunkan

Jejaka di hadapan memandang  Dahlia membuatkan dahlia menjadi gerun.Dahlia menganggukkan Kepalanya yang berlapik tudung.Dengar suaranya pun dah Seram ya Allah .

"Kau ikut aku masuk dalam bilik sekarang!!"Tegas Megat mengarahkan gadis dihadapannya untuk ikut dirinya masuk kedalam bilik officenya.

"Kau Dari mana?"Soal Megat sambil menyandar badan sasanya di meja.Matanya menikam tajam wajah gadis dihadapannya itu

"Saya dari rumah".Katanya

"Aku tahu lah kau datang dari rumah.Kenapa tak cakap aje kau datang dari rahim mak kau aje!".

Dahlia mengigit bibir.'Alamak aku  tersalah cakap pulak.Kenapa lah kau buat hal dahlia'

"Okay results kau semua okay tapi kenapa kau tak sambung belajar aje?".Tanyanya lagi.

"Saya tak terfikir nak sambung belajar".Bukan tak nak sekarang nak masuk kolej kena berduit.Dahlia ni bukan ada duit sangat.

"Faham,Dah kau boleh keluar nanti apa apa aku call kau".

Dahlia mengangguk sebelum kakinya mengatur langkah keluar dari bilik Tuan Megat.Aura jejaka itu sangat menyeramkan.Seram ya amatttt.....

Baru first day kerja belum lagi dua tiga hari.Kalau hari hari macam ni mati lah aku.Matilah nak mati....

"Assalammualaikum".Sapa dahlia melangkah masuk kedalam rumah".Allah penatnya hari ni baru first day kerja allah.Dahlia merebahkan badan di sofa di ruang tamu.

Sudah beberapa minit tubuh kecil itu  merebahkan diri di sofa lalu tubuh kecil itu  bangun dan melangkah kaki menuju ke bilik di tingkat 2.Apa yang opah agaknya tengah buat ye.Allah rindunya hamba mu ni kepada opah.Tidak pernah lagi aku merasa berjauhan dengan opah.

"Ya Allah cantiknya awak Dahlia,Kalau ada bidadari confirm bidadari tu kalah dari awak.Tengok zaman sekarang ni mana ada perempuan pakai pakaian macam awak.Awak adalah perempuan melayu terakhir.Untung siapa yang dapat awak".Medinah Saja mengusik dahlia yang cepat malu.

"Ish awak ni mana ada saya biasa-biasa aje.Awak lagi cantik dari saya".Segan pulak bila medinah cakap dirinya cantik.dari start kerja semalam Medinah lah kawan sekerja dahlia.Yang lain dia tidak  berapa ngam.

"Okay lah kalau tak ada apa-apa saya pergi meja saya eh".Nanti kalau Tuan Megat nampak marah pulak dia nanti.

"Baik",Jawab aku ringkas.Sebelum  menyambung semula membuat kerja yang tertinggal sebentar tadi.

"Hari ni jadual aku full tak".Tangannya masih lagi menekan-nekan papan computernya.

"Hmm Tuan punya jadual tak full hari ni".Kata dahlia tanpa memandang wajah jejaka tampan di hadapannya.

____________________________________

hiiii guysssss i'm really - really sorry if my story is like boring, And thank you very much because reading my story.
If you want follow my Instagram this is
instagram: flowerdark09

Thank you again meet you ni new chapter see you soon ✨

please vote and comment how you feeling after reading my story?.

Seindah Kasih Dahlia | OGWhere stories live. Discover now