SKD | Bab 9

1.2K 41 0
                                    

"Kau nak beli barang apa aje ni?".Troli di tolak mengikut langkah Dahlia yang dihadapan.

Mata meliar memandang sekeliling pasar raya itu.Tubuh yang di sarungi baju kemeja berwarna putih.Memang menarik minat orang yang berada di situ.

"Sekejap saya nak cari barang saya sekejap.Tuan duduk sini.Kata Dahlia terus berlalu pergi.Malu kalau megat mengikutnya.

Megat peduli apa,dia terus mengikut langkah Dahlia yang jauh dihadapan.

Matanya memandang pelik persekitarannya."Patutlah budak ni tak nak aku ikut".Bisik megat dalam hati.

"Tu...tuan kenapa tuan dekat sini?".Gugup Dahlia berkata.Wajahnya sudah memarah.Menahan malu

"Aku ikut kau lah".Kata megat seperti tidak mengerti apa yang berada di sekelilingnya.Wajahnya cuba beteriak biasa.

"Kan saya dah cakap tunggu situ".Kata dahlia dengan nada yang perlahan.

"Kau ambil cepat banyak pulak cakap kau".

Terpaksa menahan wajah malunya.Kaki terjengket-jengket ambil satu bungkusan di atas.

Tangan kekar mula memeluk pinggang ramping miliknya.Lagi satu tangan mengambil satu bungkusan plastic di atas.

"Lain kali tak sampai bagi tahu.Kau tu dah lah tak cukup tinggi".Kutuk megat posisi mereka tidak berubah.Tangan megat masih lagi memeluk pinggang Dahlia.

Dahlia mula sedar terus dia menjarakkan tubuhnya."Te...terima ka...kasih".Dia jalan terlebih dahulu sebelum megat.

Ya Allah kenapa dengan hati aku ni macam nak meletup.







"Ek tuan tak balik rumah mama tuan ke?".Matanya memandang wajah Megat yang berada di dapur.

Terus kakinya mengatur langkah ke dapur.

"Suka hati aku rumah aku".Katanya senada ayam masak merah dia kacau-kacau dengan berhati-hati.

"Tuan,Saya rasa lebih baik tuan tak payah cakap.Sebab apa yang keluar dari tuan tu buat sakit hati aje".Niat sudah lama untuk berterus terang.Terluah juga pada malam ni.

"Mulut aku bukan mulut kau.Dah kau pergi duduk dekat meja nanti aku bawa makanan".

Dahlia keluar dari dapur dengan wajah yang menyampah.




"Tuan,Busy ke?".Ketuk Dahlia pada permukaan pintu kerja milik megat yang berada di tingkat 3.Pintu di buka sedikit lalu kepalanya di masukkan

"Busy kenapa?".

"Oh tak apa lah kalau macam tu"Pintu sudah di tutup rapat.Kecewa baru nak ajak pergi pasar malam perasaan sedih menyerangi hatinya.

Biasalah orang datang bulan memang macam ni.Mood cepat sangat berubah-ubah.Sekejap marah,Sekejap happy,sekejap nangis.Itulah perempuan.

Kini Dahlia membawa dirinya ke ruang tamu yang sangat besar.Bosan tak tahu nak buat apa.

"Kau nak apa tadi".Badan sasa bersandar di dinding.Matanya pula memandang ke arah Dahlia.

"Eh tuan bila ada dekat situ?".

"Baru".

"Hmm saya nak ajak pergi pasar malam tapi tuan cakap tuan busy tak apa lah hari lain saya pergi lah".Balas Dahlia senyuman di ukurkan.

"Lepas margrib kita pergi".Kata megat yang sudah berada di tangga.

Bersinar mata Dahlia seakan ada lampu sulih yang memancar pada matanya.

"Betul?".Tanya dahlia ingin kepastian.

"Kau tanya lagi  aku tak nak pergi".Balas megat dari tingkat atas.






"Good morning sayang".Ujar megat sudah lengkap berpakaian segak.Pipi Dahlia di cium sebelum dia mengkejutkannya sekali lagi.

Mmmmhh..Dahlia mengeliat kecil.Kelopak matanya dia buka.Pandangannya dihadiahkan dengan wajah kacak milik megat.

Setiap wajah Megat di pandang dan dipuji dalam hati.

"Dah habis dah Scan muka saya?".Terkekek kecil megat dibuatnya.

"Sejak bila tuan tukar cara panggilan ni?".Soal Dahlia.

"Sejak malam tadi.Dah awak pergi lah mandi nafas dah bau kambing saya hidu".

"Mana ada awak tu yang bau kerbau".Balas Dahlia sebelum menjelirkan lidahnya.

"Awak jangan sampai saya mandi dengan awak nanti".Senyuman jahat terukir.

"Dah pergi kerja!!".Halau Dahlia tubuh sasa di tolak keluar daripada bilik.

"Bye my love".Tergelak megat melihat perangai isterinya.Dia terus mengambil langkah turun ke bawah.

Dahlia bersandar di pintu.Sambil tangannya di pegang di dada."Oh apakah ini namanya cinta yang bergitu manis yang dikatakan oleh semua orang?".Ungkap Dahlia dengan tersenyum-senyum seperti kambing.

Hari ni hari paling sejarah yang tak akan dia lupakan sampai bila-bila.

Kisah semalam dia semat di dalam hatinya."Nur Alisa Dahlia kau adalah penjaga cinta aku.Dan kau hanya milik aku tak ada siapa yang akan ambil kau daripada aku". Terngiang-ngiang suara garau berkata padanya.

Tak senang dia nak hidup pagi ni.Adehhhhh...Dunia ni memang adil dan berpihak  kepada dirinya.Inikah cinta sedang berputik?.Inikah namanya cinta pandangan pertama?.

Dahlia tersenyum-senyum berhayal segera mengapai tuala di pengantung.Lalu menghayun kaki menuju bilik mandi.

Inikah kebahagiaan yang dia cari selama ini?Cinta yang dia cari?Dalam hatinya berkata harap jodoh mereka biar kekal selama-lamanya.Dan tiada halangan atau rintangan dari mana mana tentang hubungannya dengan megat.

Seindah Kasih Dahlia | OGWhere stories live. Discover now