SKD | Bab 11

1.3K 43 2
                                    

"Eh tak apa Puan Sri saya kena balik malam ni juga sebab besok saya kerja,Lagi pun saya tadi naik dengan tuan Megat".Tolak Dahlia lembut

"Tak apa lah besok megat boleh hantar kamu pergi kerja".Balas Puan Sri munirah

"Errr...baju saya tak ada Puan Sri".Hentam aje lah janji selamat hahahahh

"Tak apa baju saya banyak,Awak boleh pilih nak mana satu".

"Megat tunjukkan Dahlia bilik tetamu nanti ye,Aafiyah pergi tidur besok kamu sekolah".Arah Puan Sri munirah kepada dua orang anaknya itu.

Dahlia memandang wajah Megat yang tidak berteriak.




Bilik besar itu diperhatikan."Macam mana aku nak tidur malam ni".Baju kelawar lengan pendek di pegang sebelum membawa diri ke dalam bilik air.

Seusai sahaja mandi Dahlia merebahkan diri di atas tilam lembut.Baju berlengan pendek membuatkan dia tidak selesa dan sejuk.

Mata cuba ditutupkan.Namun baru beberapa minit menutup mata.Mata hazel itu terbuka kembali kerana keadaan yang luas membuatkan dia takut.

Jam di skrin telefon di kerling.Jam baru menunjukkan pukul 12 tengah malam.Pada waktu ni semua orang sudah tidur namun dia.

Pintu di kuak dari luar membuatkan hati Dahlia berdebar kencang.

Hatinya semakin reda apabila megat yang masuk dibiliknya.Namun lelaki itu hanya memakai baju t-shirt dan seluar panjang berwarna hitam.

Megat terpegun melihat lengan Dahlia yang berwarna putih melepak.Segera dia membetulkan niat dia semula.Langkah di rapat ke katil.

"Awak buat apa dekat sini?".Takut takut Dahlia berkata.Tah lah tiba-tiba hatinya berdegup kencang.

"Nak tidur lah,Ke awak nak".Belum sempat menghabiskan ayatnya wajahnya sudah dibaling dengan bantal.

"Dah lah awak keluar lah nanti Puan Sri munirah tahu".

"Tak ada mama dah tidur".Badan direbahkan disebelah Dahlia lalu mata di pejamkan.Lampu tidur di tarik.Seluruh bilik itu mula bertukar menjadi gelap.

Badan kecil itu di selubung dengan selimut.Sejuk...Mana tak nya megat menukar suhu aircond menjadi 17.

Dasar kulit tebal.

"Awak okay tak?".Suara serak itu berkata.Apabila merasa getaran pada tubuh dahlia.

"Sejuk".Bergetar suara itu berkata pada megat.

Megat segera memastikan aircond.Lalu tubuh kecil itu di peluk.

Dahlia sedikit terkejut.Namu dia hanya membiarkan kehangatan tubuh megat memanaskan tubuhnya.

Mereka berdua pun tidur dalam posisi berpelukan.



"Sedap tak tidur malam tadi?".Kening di jungkitkanke atas.Senyuman mengejek terukir.

"Maksud awak?".Balas Dahlia sambil membetulkan tudungnya di cermin kereta.

Baju jubah emerald green terletak elok di tubuh lamping itu memang kelihatan sangat cantik.

"Awak tak ingat ke?".

Flashback

"Hmm awak apa ni?Kenapa awak masuk dalam baju saya?".Lampu di buka.

"Sejuk".Balas Dahlia dengan
mata yang tertutup.

"Awak pakai selimut ni,Iman saya ni tak kuat mana tau.Nanti awak kena baru tahu".

Dahlia hanya meneruskan tidurnya dalam baju megat.Badan megat menghangatkan tubuhnya.

Seakan Dahlia ibarat ais di cairkan menggunakan kehangatan api.

"Apa apa aje lah".Megat menyerah kalah.Lampu terus di tutup semula.Tubub kecil di peluk erat.

End flashback

"Sa...sa..saya tak tahu".Tipu Dahlia wajahnya sudah memerah menahan malu.Aduhh apa pasal lah kau Dahlia.

"Tak apa nanti awak tahu juga tu.Tapi awak comel malam tadi".Kata megat sambil berfocus pada jalan raya.

"Dah lah shyyyy diamm".Mulut megat di tekup menggunakan tangannya.Banyak pula mulut pakcik tinggi ni.

Bawa aje lah kereta bising pulak...Biasa pagi-pagi ni dia lah orang paling bisu tapi sekarang....







Rumah banglo tadinya gelap.Kini sudah terang menerang menerangi rumah banglo itu.beberapa bag plastic yang dijinjing diletakkan atas meja dapur.

Wajah Dahlia dipandang lama.Sejak dari tadi dia memerhatikan wajah cantik dahlia menjadi suram.

Timbul rasa bersalahnya,Tapi dia ada buat salah ke?Matanya menghantar tubuh kecil itu naik ke tangga.Keluahan berat di hembuskan.

Sebelum dia nak pujuk isterinya baik dia kemas semua barang yang baru dibeli oleh mereka sebentar tadi.

Mengambil masa sekitar 20 minit untuk menyusun semua barang-barang.Tangan tegap itu menutup semula lampu di ruang tamu dan dapur.Hanya tinggal cahaya di sekeliling tangga sahaja.

Kakinya melangkah satu persatu anak tangga.Badan dia harinya memang letih,Penat.

Selesai membersihkan diri dia membawa diri yang masih lagi bertuala ke arah Dahlia duduk termenung atas katil.

Punggung dilabuhkan."Ni kenapa?Saya tengok dari tadi awak termenung".

Terhenti lamunannya.Anak mata terus memandang wajah Megat."Tak ada lah saje".Bohongnya.

Megat tidak percaya dengan kata-kata Dahlia dia tengok wajah pun dah tahu tipu.

"Awak baik cakap betul-betul dengan saya.Nak saya marah ke?".Suaranya bertukar menjadi tegas.

"Saya rindu opah". Bergetar suara Dahlia berkata.

Megat membetulkan tualan dipinggangnya sebelum tubuh kecil itu di tarik dalam pelukan.Dahlia menghemburkan tangisannya di dada megat tanpa berlapik baju.

"Shuyy dah jangan nangis".Pujuk megat.

"Saya nak opah".

"Jangan macam ni Dahlia,Saya tahu awak kuat.Kuat untuk tempuhi semua rintangan,Jangan nangis.Awak letih ni awak tidur tidur".
Megat membaringkan isterinya masih lagi menangis teresak-esak.







"Megat mama dah uruskan semua tentang pertunangan kamu.Hujung tahun maknanya lagi 9 bulan lagi kamu akan kahwin dengan aisyah ye".Teruja mendengar suara  Puan Sri munirah berkata.

"Apa ni mama megat tak nak".Tolak megat.

"Megat jangan nak mengada ye mama dah siapkan semua persiapan untuk minggu depan".Amaran Puan Sri munirah

"Apa ni mama minggu depan .Megat tak nak".Bantah megat dia tidak suka dengan perangai mamanya suka membuat keputusan sendiri.

"No,Keputusan mama adalah muktamad.Kamu kena bertunang dengan aisyah minggu depan".Keras nada itu berkata ada juga terselit amaran kepada anaknya.

Megat meraup kasar rambut ke belakang.Keluhan berat di hembuskan.Macam mana dia nak bagi tahu Dahlia?Macam mana dengan pendapat Dahlia?.

Kenapa saat dia sudah jatuh cinta ada ujian yang datang menimpa hubungan mereka?.

Kelibat mamanya dicari.Dia tak nak semua ni.Dia nak jelaskan pada mamanya tetapi kerana Puan Sri munirah ada sakit sukar untuk dia berkata padanya.

Telefon dikeluarkan daripada poket."Awak saya outstation,Saya tak balik hari ni saya terus pergi.Nanti dah settel saya balik".Send dihantarkan pada nombor Dahlia.

Dahlia meletakkan mug di meja ruang tamu.Telefonyang bergetar menandakan ada message masuk di buka.Message megat di baca.

"Kenapa dia tak cakap?".





Semenjak megat outstation,Selera makannya pun sudah tiada.Badan pula nak berjalan tak boleh lama rasa nak pitam.

Kini katil itu menjadi teman siang dan malamnya.Dia terbaring lesu atas katil.

"Ya Allah kenapa dengan aku ni?".Bisik hatinya berkata.

Dahlia mengurut sedikit kepalanya rasa sedikit berpusing.

Seindah Kasih Dahlia | OGWhere stories live. Discover now