Beberapa hari kemudian....
"Megat malam ni datin sofiya undang kita pergi makan malam rumah dia hari ni".
"Hmm megat malas lah mama.Megat nak balik banglo megat ada kerja dekat sana".Balas megat dengan diiringi mengeliat kecil.
"No megat kena ikut juga".Arah Puan Sri munirah.Cup kopi di hirup.Matanya dikerling pada jam sudah menunjukkan pukul 12 tengah hari.
"Aduh mama ni megat tak lah".
"Jangan nak mengada-ngada".Murtamad Puan Sri munirah pada anaknya itu.
"Dah mama nak ambil aafiyah dekat sekolah".Bag tangan mewahnya di ambil sebelum melangkah keluar dari rumah agamnya.
Badan terus baring atas sofa mamanya.Diiringi dengan keluhan berat."Lama aku tak jumpa Dahlia ni aduhh macam mana eh".
"Kacak menantu aunty".Puji datin sofiya kepada Megat yang tidak lama lagi jadi menantunya.
"Biasa biasa aje lah anak saya".Celah Puan Sri munirah apabila anaknya hanya mendiam membisu.
"Aisyah pun apa kurangnya cantik macam awak".Sambungnya lagi sambil memandang aisyah yang manis berpakai tudung itu.
"Tengok lah mamanya macam mana".
"Dah dah jom makan megat dah lapar dah tu".Celah Dato kamarudin.Kalau isterinya jumpa kawan baiknya mesti bersembang sehari pun tak cukup.
Mereka berlima itu pun menjamah makanan yang dimasak oleh datin sofiya.
"Ya Allah peningnya".Mata sekejap jadi cerah sekejap gelap menyukar dia untuk berjalan.Tidak sengaja kakinya tersadung di karpet lalu kepalanya terhantuk di dinding biliknya itu.
"Allah".Semakin berpusing kepalanya.Dia berharap ada seseorang yang akan menolongnya.
Akhirnya pandangannya menjadi gelap.Perlahan dahi dahlia sudah dipenuhi dengan titisan darah.
Glass kaca itu tidak sengaja dari pada pegangannya.Dia memandang kosong glass kaca yang sudah berderai atas lantai.
"Ya Allah kamu okay tak megat?".Soal Puan Sri munirah takut melihat anaknya seakan merisaukan sesuatu.
Mereka yang lain turut terkejut.
"Aisyah pergi ambil penyapu sapu kaca tu".Arah datin sofiya kepada anaknya.Aisyah terus menganggukkan kepalanya bergegas dia pergi ambil penyapu.
"Ya Allah kenapa dengan hati aku ni?".Bisik hati megat sungguh berdebar sekarang hatinya.
"Ma, megat nak balik sekarang"Fikirannya sekarang memikirkan Dahlia.
Tanpa menunggu balasan megat lekas berdiri terus beredar dari situ.Pintu car sportnya dibuka lalu enjin dihidupkan dipecut ke jalan raya.
"Dahlia buka pintu ni!!".Pintu di ketukkan dikuatkan.Maklumlah kunci tertinggal dekat rumah mamanya.
Dahlia baru sedar mata dicelik.Sakit di kepalanya tidak hilang.Sakit di ari-arinya turut mencucuk.Sekarang dia fikir cuma anaknya sahaja.
"Ya Allah kau selamatkanlah anak aku".
Pintu rumahnya di tendang sebanyak 3 kali.Pintu sudah terbuka dia terus masuk tanpa memberi salam.Nama dahlia yang dia seru dari tadi.
Mengambil masa 3 minit mencari isterinya di ruang tamu bawah dan dapur.Namun tetap sama tidak ada bayangan isterinya.
Dia membawa diri ke tingkat atas."Dahlia!".Pintu biliknya dibuka alangkah terkejutnya dia melihat dahlia yang sudah berdarah di dahi dah sedikit dari di seluar Dahlia.
"Sayang okay tak?".Terus dia mendapatkan tubuh dahlia yang nampak longlai di sana.
"Sa..kit".Ucap dahlia sebelum matanya terpejam.
Shit!
Tubuh dahlia di angkat membuat hatinya terkejut melihat perut Dahlia sedikit membuncit.
"She is pregnant?".Terus dia memecut laju keretanya menuju ke hospital.
"How about my wife?".Tanya megat pada doktor perempuan yang baru keluar daripada bilik isterinya.
"Alhamdulilah everything is fine".Senyuman terukir di bibir doktor itu.
"Doktor boleh saya nak tanya.My wife is pregnant?"
"Errr no, isterinya tuan cu...cuma perut kembung sahaja nanti saya akan beri ubat untuk hilangkan.".Takut takut doktor itu berkata.Dia terus meminta diri untuk beredar daripada situ.
Pintu ward vvip di tolak.Kerusi di hadapannya di tarik sebelum punggungnya dilabuhkan di atas kerusi itu.
Dahlia hanya memejamkan matanya risau,perasaan takut semua ada.
"Jangan risaukan saya lagi tau lepas ni".Tangan Dahlia di kucup lembut
Flashback
"Do.... doktor tolong.. selamatkan anak saya...ja..jangan sam..pai sua...mi saya tahu tentang kan... kandungan saya". Tersangkut-sangkut dia berkata.
"Tapi.."
"Please "
"Baiklah kalau Puan cakap bergitu saya tak boleh nak buat apa".
"Terima kasih dok...doktor"Ujarnya sebelum pandangannya mula gelap
End flashback
"How about you?".Bag plastic di letakkan atas meja.Lalu kerusi ditarik dan melabuhkan punggungnya.
"I'm good".Balas Dahlia dengan senyuman.Duduknya dibetulkan.
"Nah saya ada beli bubur ayam untuk awak".Bekas bubur di keluarkan daripada plastic.
Bau aroma bubur ayam membuatkan perut Dahlia mengeluarkan sebuah bunyi yang amat merdu.
Merdu lah sangat hahah
Satu sudu di sua dalam mulut Dahlia.Sudah beberapa suap Dahlia berhenti mengunyah.Matanya memandang wajah Megat.
Megat yang perasan itu Keningnya diangkatkan.
"Ada sos cili tak?atau pun hmmm cili padi?".
Soalan itu membuatkan megat ingin pengsan.Ada ke orang makan bubur dengan sos cili atau pun cili padi .Ni isterinya ke?atau di salah bilik.
"Mana ada orang makan dengan tu awak.Orang biasa makan kosong".Kata megat dengan penuh kelembutan.Apa tah yang terjadi dekat isterinya pun tak tahu lah
Tak kan sebab terhantuk dekat dinding terus jadi gila?.
Memang pelik...
"Ala awak tak beli ke?Sekejap saya call nurse". Tangan terus mengambil telefon yang telah tersedia ada.
"Hello nurse boleh bawakan sos cili atau pun cili padi boleh tak dekat bilik 1002".Kata dahlia kepada dalam talian.
"Okay terima kasih nurse"
Tercengang megat dibuatnya. Sampai macam tu sekali eh.Tak terpejam matanya melihat wajah gembira isterinya.
"Awak tutup lah mulut tu nanti babi masuk mulut awak pulak".Tegur dahlia sambil terkeke-kekek apabila melihat reaksi megat.
"Babi awak cakap!!".Megat meletakkan bubur tadi di atas meja.Dia terus berdiri lalu pinggang isterinya di geletek.
"Ambil awak,Lain kali jangan sama kan orang dengan haiwan".
"Ye ampun tuan ku".Kata dahlia dengan gelak ketawanya.
"I love you my beautiful wife".Namun kata-kata itu hanya terluah di hatinya.Senyuman Dahlia sangat luar biasa Manisnya.
Henti juga megat menggeletek isterinya.Dia menggunci pergerakan isterinya.
Mereka saling memandang satu sama lain.
Dari wajah yang tampan tanpa ada calar dimuka membuatkan hati Dahlia membunga-bunga."Saya sayang awak megat sampai saya mati".Bisik dahlia dalam hatinya.Dia tak tahu nak luahkan macam mana cintanya kepada lelaki itu.
Lelaki itu sudah mengambil hatinya sekarang...
YOU ARE READING
Seindah Kasih Dahlia | OG
Storie d'amoreCinta?perkataan itu tidak pernah terfikir dalam hidupnya.Apatah lagi kahwin tanpa cinta dan saling tidak mengenali satu sama lain. Ini lah kisah seorang gadis kampung yang berhijrah ke Bandar Kuala Lumpur selepas dia mendapat tawaran berkerja di se...