Empati
Empati yapabiliyor muyuz ya da doğru empati yapabiliyor muyuz?
Sorunun cevabı kafamızın içinde saklı, hangi durumlarda nasıl tepkiler veriyoruz veya nasıl hissediyoruz. Bize empati yapılmadığı için mi yapamıyoruz? Öncelikle empati nedir bunu öğrenmeliyiz. Empati, sempati değildir. Biri mutlu olduğunda onun için mutlu olmak, o mutlu olduğu için bir durum karşısında onun adına sevinmektir. Empatide işler biraz farklı, onunla mutlu olmak empatidir. Uzaktan bakıldığında ikisi aynı şey gibi geliyor ancak değil.
Birinin yanımızda ağladığını varsayalım, eğer o kişiye üzüldüğü için hak verip bir kaç nasihatten sonra susuyor isek bu sempatidir. Aynı durumda kişiyle birlikte ağlıyor iseniz empati yapıyorsunuz demektir. Şimdi ben biri ağlarsa onunla ağlayın demiyorum tabi ki, aynı duyguyu paylaşıp paylaşamadığınızı söylemeye çalıştım. Birine karşı gerçekten empati yapabilmeniz için o kişiyi tanımak en azından geçmişi hakkında az buçuk fikir sahibi olmanız gerekmektedir. Psikologlar neden çocukluğumuzdan itibaren bizi kendilerine açmamızı ister? Çünkü empati yapabilmeleri ve asıl sorunu anlamaları izin geçmiş yaşantımıza ve travmalarımı kontrol ederler. Bizimde bir durumda karşı tarafa empati yapabilmemiz için kişinin hayatında ki yerimize ve onunla yaşayabileceğimiz durumlara karşı bu tartışma, kavga, anlaşmazlıklar ya da kırılabilecek durumlar olabilir. Karşı taraf bir durum karşısında kırılarak fazla tepki gösterdiğinde ya da bu size göre fazla ancak ona göre oldukça yerinde bir tepki olduğunda bunu anlayabilmemiz için söz ve davranışlarınızın onun geçmişinde nasıl bir yeri olduğunu bilmelisiniz. Diyelim ki bilmiyorsunuz ve bir durum karşısında fazla tepki aldınız ve bu tepki sonucunda yollarınız ayrılma raddesine geldi.
Neden?
Size Göre normal bir durum olduğu için belki de hiç özür dileme nezaketinde bulunmadınız. Abarttığını düşündüğünüz için karşı tarafı anlamaya dahi çalışmadınız ya da aldığınız fazla tepkinin sebebini karşı taraf için değersiz olduğunuzdan sizden kolay kopabileceğinden ötürü size fazla tepki göstermekten kaçınmadığını düşündünüz. Peki ya karşı taraf ne düşündü, ne hissetti, siz bunu hiç düşündünüz mü?
Çok fazla darbe aldığı bir durum olduğu için artık yaşadığınız durum karşısında sabrı kalmadığından söylediğiniz sözcüğün her birinin kalbinde bir parça kırmış olamaz mı yani. Evet ama siz bunu bilemezdiniz ki, size hiç anlatmadı nasıl anlayabilirsiniz? Anlayabilirsiniz.
Biraz düşünseniz, neden büyük bir tepki verdiğini anlayabilirsiniz. tam olarak ne yaşadığını bilemezsiniz ancak anlayabilmek için bilmek mi gerekir? Anlayabilmeleri için insanlara her şeyi anlatmak zorunda değilizdir. İnsan iç dünyasına izin verirse bir çok şey hissedilerek anlaşılabilir.
Empatinin önemi insan ilişkilerinde oldukça belirgin bir şekilde belli olur. Bir taraf diğer tarafı anlayamaz, hissedemez ise karşı tarafı da dinleyememiş olur. Dinlememekten üreyen tartışmalar ve kavgalarla kişiler kaos dolu bir ilişkiye sürüklenir.
O anlaşmazlıklar, kavgalar, göz yaşları, tartışmalar, bağrışlar
ŞİMDİ OKUDUĞUN
Bugün de Günlerden İyiyiz
No FicciónBugün de günlerden iyi miyiz? Evet, biliyorum iyisiniz. (değilsiniz.) Bu bir kurgu değil buraya hayatın artıklarını bırakıyoruz.