RAMADHAN 7

6.7K 674 50
                                    

"Macam mana ? , seronok mandi sungai ?". Gembira wajah Atok Aki menyambut kepulangan mereka . "Seronok ! , segar jer badan ni". Sehun duduk di tengah antara Atok Aki dan Nenek Sal di atas pakin , halaman rumah . Kini ke-12 mereka semua duduk rehatkan diri . Nak tunggu buka puasa , masih lama lagi nak pukul 7:20 p.m . Masih ada 4 jam lebih. "Nenek masak apa untuk buka puasa nanti ?". Bulat mata D.o memandang Nenek Sal . "Maaf lah , nenek tak berapa sehat . Ingat nak beli je makanan kat bazzar buat buka puasa nanti". Kesian Nenek Sal sakit , yelah badan orang tua kan . Dah tak berapa terdaya sangat nak buat kerja. "Omo ! , nenek okay tak ? . Sini Kai tolong reganggkan urat-urat nenek tu . Mula-mula duduk dan pegang tapak kaki dan naikkan hingga ke kepala". Tidak semena-mena kepala Kai di pukul dengan selipar jepun Galaxy Kris . "Yahh Kai-sshi , kau ingat Nenek Sal boleh ke buat senaman tu , nanti tak pasal-pasal kau yang aku lipat". Semua hanya tergelak melihat telatah Kai dan Kris tu . Agak lah Kai , kau tu dance semua gerakkan kau boleh buat. Nenek Sal yang dah tua macam tu di suruh buat gerakkan senaman yang bukan main susah lagi . Nanti tak pasal-pasal patah pulak tulang kaki Nenek Sal .

"Takpa Nenek , takpayah bazir duit beli makanan kat bazzar . Ingat masa Sehun dan Luhan beli makanan hari tu , lebih kurang 5 jenis makanan kita buang sebab tak habis makan so , apa kata kali ni kita orang pulak yang masak untuk Nenek dengan Atok Aki". Sempat lagi Suho menjeling kearah Sehun dan Luhan sambil kemukakan cadangan nya itu . "Kita nak masak apa ?". Lay menepuk bahu Suho , nak juga tahu menu apa untuk berbuka hari ni . "Kita masak asam pedas jom !". Teruja betul Chen , maklumlah sejak tinggal kat Malaysia ni . Lauk asam pedas yang telah memikat hati Chen . "Dah tunggu apa lagi , jom lah gerak masuk rumah , pergi kat dapur . Kita ada misi nak buat harini". Yang lain hanya membututi Suho masuk ke rumah . Tinggal Nenek Sal dan Atok Aki di luar . Memang mereka menyuruh kedua pasangan ini duduk di luar atau di ruang tamu . Bagai diharamkan ke dapur .

"Macam-macam budak-budak ni". Atok Aki hanya menggiling kepala melihat telatah dan gelagat ke-12 remaja Korea itu . "Segak mereka ni tinggal kat rumah ni , suasa yang sepi dah jadi meriah balik". Teringat Nenek Sal waktu , anak-anaknya msih kecil , meriah je rumah masa tu . Kini semua dah tidak lagi tinggal dengannya , semua anaknya sudah ada rumah sendiri . Jadi suasana rumah menjadi sepi .

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

°°°°°°°°°°°°
3 keping ikan tenggiri dipotong dan cuci bersih
400 mk air
100 gm bendi
1 batang serai dititik
1 kuntum bunga kantan di belah dua
1/2 cawan air asam jawa
1 cekak daun kesum
sedikit minyak untuk menumis
garam dan gula secukup rasa

Bahan kisar
5 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
3 cm halia
2 sudu besar pes cili atau 15 tangkai cili kering di kisar
2 cm kunyit hidup
2 cm lengkuas
1 sudu teh belacan

Pijarkan minyak
Tumiskan serai dan bahan kisar hingga harum, garing dan terbit minyak
Masukkan air dan air asam jawa dan masak hingga didih
Kemudian masukkan daun kesum, bunga kantan dan ikan
Renihkan senentar hingga ikan masak
Perasakan dengan garam dan gula secukup rasa
Akhir sekali masukkan bendi
Masak sebentar hingga bendi lecur dan sedia di hidangkan

°°°°°°°°°°
Resepi asam pedas yang diperoleh dari internet di baca dengan teliti oleh D.o . Bab masak-memasak ni serahkan kat D.o , dia memang pakar. "Macam mana D.o ? Kau boleh buat tak ?". Chanyeol menepuk bahu D.o yang keringian separas dengan dadanya . Tak tinggi pun D.o ni . "Alah kacang je ni , hemm tapi aku nak Baekhyun , Chanyeol dengan Kai pergi siang ikan. Chen , Luhan , Xiumin dan Sehun pergi kat bahagian mengopek kulit kunyit , lengkuas dan halia . Seterusnya , Suho dengan Lay carik sayur bendi , daun kesum dan bunga kantan , kalau tak tahu rupa bunga kantan tu macam mana , boleh carik kat Pakcik Google". Dengan terperinci D.o aturkan tugasan . "Yeahhh kita takda kerja . Tao jom lepak kat luar". Belum sempat Kris dan Tao melangkah keluar dari dapur ... "Ehh , siapa cakap korang takda kerja , sini tolong aku kupas bawang ni". Suara D.o membuatkan langkah mereka berdua mati . Ingat dah terlepas dari azab buat kerja kat dapur rupanya , hemm diaorang kena jugak . "Okey , kalau macam tu aku keluar dulu . Carik sayur". Suho melambaikan tangannya kearah mereka semua . Misi mencarik sayur bermula .

Dekat 30 minit mereka duduk di dapur . Atok Aki dan Nenek Sal langsung tidak dibenarkan menjejakkan kaki ke situ . "Korang !!! , kita orang dah dapat apa yang diperlukan". Lay berlari mendapatkan D.o yang sedang membuat bahan kisar untuk masakkan . "Wahh bagus ! , mana korang dapat ni ?". Mata bulat D.o memandang bunga kantan . Sedap masakan bila ditambah dengannya .

"Baek ! , tolong aku !!! . Macam mana nak siang ikan ni wey". Terketar-ketar tangan Chanyeol memegang pisau . Ni bukan kali pertama dia ditugaskan kerja itu . Dulu sewaktu dia dalam rancangan Roomate season 1 , dia ditugaskan juga menyiang ikan . Tapi bukan dia yang siang , orang lain yang buat . "Alah Yeol . Senang je lah kau potong kepala dia pastu kerat 20". Habis ikan Baekhyun hancur dibuatnya . Rupanya 2 manusia ni tak pandai buat kerja dapur . "Korang macam mana dengan ikan ? Dah siap siang ?". Kebetulan waktu itu D.o meninjau pekerjaan mereka . Seperti boss meninjau pekerjanya . "O M G !!!. Apa kau buat ni Baekhyun . Kesian kat ikan ni kau kerat dia sampai hancir macam ni". Baekhyun dah tak tahu nak cakap apa . Takut juga dia tengok mata D.o yang semakin memebesar tu . "Nah , ikan". Dengan suara garau , Kai memberikan ikan yang dah siap disiang . Cantik hasilnya , kemas betul dia siang ikan tu . Tak macam Chanyeol dengan Baekhyun . Hancur .

EXO RAMADHAN✔                         (FINISH !)Where stories live. Discover now