RAMADHAN 8

6K 939 60
                                    

D.o meletakkan ikan kedalam kuah asam pedas lepastu cuma perlu tunggu kuahnya betul mendidih dan betul-betul masak . Lepastu siap ! . "Korang ! , tolong tengokkan asam pedas ni kejap , aku nak pergi luar kejap". Yang lain hanya mengangguk tanda faham dengan arahan D.o . Selepas lelaki itu berlalu pergi Chen melangkah mendekati asam pedas yang masih mendidih di atas api dapur . Dikacaunya asam pedas dengan menggunakan senduk kayu . Bau aroma masakkan membuatkan perutnya menjerit lapar . (Arghhh nak juga rasa asam pedas dari air tangan EXO ) . Sedang leka Chen menghayati aroma masakkan , datang Sehun yang tidak semena-mena meletakkan serbuk koko kedalam asam pedas . "Yahh Sehunie , kau buat apa ni !". Keluar terus high note Chen . Nasib tak pecah pinggan manggkuk terkena gelombang suara Chen . "Resepi baru Yehet". Senyuman nakal Sehun main peranan . Kali ini Tao pula datang membawa sebotol kicap , tanpa teragak-agak Tao menungkan lebih kurang 3 sudu kicap kedalam asam pedas . "Yahh , yahh". Chen cuba menghalang tapi tidak berdaya . "Tepi sikit aku nak juga letak resepi baru". Masing-masing berebut nak letak "benda" kat dalam masakkan . Chanyeol letak daun pudina , Kai letak cuka , Baekhyun letak garam 2 sudu , Lay letak serbuk kari 1 sudu dan Kris letak sesuatu yang tidak dapat dikenal pasti . "Yahh this kid !". Belum sempat Chen mengetuk senduk kayu dekat kepala mereka .... "D.o dah sampai !" . Dengan sekali lafaz semua manusia dekat situ lari ketempat masing-masing , buat seperti tiada apa-apa yang berlaku .

~~~~~~~~~~~~

Angin yang sempoi-sempoi bahasa membuatkan rasa lebih selesa duduk di luar . Atok Aki dan Nenek Sal saling ketawa mesra entah apa yang dicerita mereka . "Nenek , atuk !". Suara Luhan dan Xiumin membuatkan kedua pasangan ini mengalihkan pandangan kearah mereka . "Nenek , nenek si bongkok tiga ... siang malam asik .... errr lupa lirik lah". Wahh pandai Xiumin nanyi lagu tu . "Atok , tinggal berapa hari lagi nak raya ?!". Teruja betul Luhan nak raya . Baju raya dah ada ke ? . "Hemm , siji , loro . Ha tinggal 2 hari je lagi nak raya !". Semasa Atok Aki cakap bahasa jawa , muka Luhan dan Xiumin dah berkerut seribu . Langsung tak faham.
"Ehh dahnak buka lah . Jom masuk jom". Tangan nenek dan Atok Aki ditariknya Xiumin dan Luhan masu kedalam rumah .

Beberapa makanan dah terhidang diatas meja , tapi menu utama mereka iaitu asam pedas sudah awal-awal dihidangkan . D.o masih belum tahu yang ahli Exo yang lain letakan ramuan rahsia kat dalam masakkan tu . "Mana kamu belajar masak asam pedas ni ?". "Dari internet , D.o hung yang masak . Kita orang just kopek bawang dan lain-lain je". Yelah tu Kris , just kopek bawang dan lain-lain je ? . Habis siapa kah salah seorang yang letak ramuan mengarut dalam asam pedas tu ? .

"Okay . Dah azan dah". Atok Aki membaca doa berbuka puasa , yang lain diam . Mereka menghormati adab dan adat agama Islam walaupun mereka bukan dari agama Islam . Sekurangnya mereka tahu serba-sedikit tentang ajaran Islam seperti berpuasa . Setelah doa berbuka selesai dibaca , kesemua pandangan tertumpu kearah Nenek Sal dan Atok Aki . Nak sangat mereka tahu sedap atau tidak masakkan mereka ni . "Rasalah asam pedas ni". D.o meletakkan ikan dan sedikit kuah diatas pinggan kedua pasangan itu . "Nenek rasa dulu ya ... hemmmm , rasanya sukar untuk ditafsirkan". Susah nak tafsir sebab ada ramuan pelik-pelik . "Kenapa rasanya macam pelik sikit ?". Berkerut dahi Atok Aki bila rasa asam pedas mereka . Pelik ? Memang pelik rasanya . "Sebab Chanyeol , Tao , Sehun , Kai , Lay dan Baekhyun letak sesuatu kat dalam tu". Habis lah mereka, Chen dah bongkarkan rahsia terbesar mereka . "Apa ? Letak apa ?". Mata D.o dah besar menggalahkan burung hantu . "Arghhhh lari !!!...." lari lintang pukang Chanyeol dan yang lain bila melihat D.o dah mengamuk . Padan muka tulah siapa suruh letak benda mengarut dalam masakkan D.o tu .

~~~~~~~~~~~~~~~~

Setelah adegen pukul memukul antara D.o dan manusia yang terlibat dalam kes meletakkan bahan terlarang dalam masakkan menggunakan bantal kini kesemua mereka berkumpul di ruang tamu . "Korang tadi kan Atok Aki ada cakap yang raya tinggal ... silji , lori je hari lagi". Ini lah padahnya bila lelaki Korea cakap bahasa Jawa . Adoiii Luhan , luhan . "Wahhh Luhan , tu bahasa alien ke apa ? . Kalau bahasa alien , tolong ajarkan aku sebab senang lah nanti aku nak berkomunikasi dekat galaxy". Kris , imagine kau dah terlebih dah ni .

"Secara senangnya , raya tinggal 2 hari je lagi". Bila Xiumin cakap 2 hari je lagi . Suara jeritan keterujaan mereka bergema satu rumah . "Yeahhh raya ~ raya ~ raya". "Lepas ni nak makan banyak-banyak". "Nak rendang , nak ketupat . Sedapnya !". Wahh terujanya mereka semua .

"Apa yang bising-bising ni". Atok Aki melangkah menghampiri mereka di ruang tamu . "Raya ! Raya !". Suho melambung-lambungkan bantal keudara tanda teruja nak sambut raya . "Atok ingat nak bakar lemang tahun ni , dan buat kuih raya sikit . Esok beberapa orang ikut Atok cari buluh buat lemang dan yang separuh lagi duduk rumah tolong Nenek buat kuih raya". Mereka mengangguk tanda faham dengan arahan yang diberikan.
"Esok yang pergi cari buluh ialah Chanyeol , Tao , Kai , Chen dan Aku . Yang selebihnya duduk rumah buat kuih ya". Suho membahagikan tugas . Leader katakan .

"Okay misi mencari buluh bermula esok ! Yeahhh".

×+×+×+×+×+×+×+×+×

PERHATIAN .
SIAPA YANG BACA AND VOTE NOVEL SAYA , AKAN DIGELAR REAL__R.D MEANS REAL__READER.

THANKS SEBAB TUNGGU EXO RAMADHAN NI WALAUPUN SAYA LAMBAT NAK UPDATE SEBAB BUSY DENGAN PAPER PT3 . MEMANG SAYA CEPATKAN MASA PUASA MEREKA DALAM NOVEL NI , SEBAB SAYA NAK PUBLISH EPISODE TERAKHIR PADA MALAM HARI RAYA . SO MEANS CERITA NI DAHNAK HABIS . SEDIH BEB . TAPI JANGAN SEDIH SANGAT SEBAB SAYA GANTI DENGAN CERITA BARU !!! YEAHHHH . OKEY REAL__R.D STAY TUNE OKAY .

'REAL__H.I.H'

EXO RAMADHAN✔                         (FINISH !)Where stories live. Discover now