"Have we me?"

140 17 2
                                    

🎶 Takdir tercipta - Hafiz & Adira🎶

TIDAK berkedip mata aku mereaksi kata-kata yang dilontarkan. Ish, dia buat hal lagi. Tapi, entah kenapa ada sesuatu yang buat jantungku bekerja lebih keras. Tapi, tak mungkinlah, perasaan aku aje kut.

"Suka merepeklah you ni. Habis, takkan you nak kaki ayam dekat hospital pun. Kan sebelum datang ke sini boleh singgah beli dulu." Aku pandang kaki dia sekali lagi. Entah berapa darjah celcius di bawah itu pun tak tahu. Kulitnya juga sudah kemerahan.

"Tak nak, saya nak awak tengok saya sanggup datang jumpa awak dengan berkaki ayam. Barulah awak terharu sikit."

Cis, aku mencebik.

Mengadanya dia ni!

"Saya bergurau aje. Saya nak beli baru tapi saya tertinggal dompet. Rumah pun jauh, alang-alang saya dah dekat dengan hospital jadi saya terus datang ke sini. Lagipun, saya pernah tertinggal kasut dekat pejabat... kawan saya."

Oh... jadi kawan dia doktor dekat sini ke?

"Abaikan kisah saya. Awak lebih penting. Jadi, awak macam mana? Bila dah keluar, awak nak stay dekat mana? Ikut babah balik ke? Kan, awak keluar hari ini." Dia menyoal sambil sambung menolak kerusi rodaku. Entah ke mana dia nak bawa aku dengan berkaki ayam ni?

Mulutku pun terasa berat untuk bertanya perihal itu. Terasa sangat nyaman bila berdekatan dengan dia.

"Entahlah, nak lari dari rumah pun... diri sendiri berkerusi roda." Aku keluh lagi. Tak sampai sehari, pengawal babah mesti tangkap aku.

"Kalau macam itu, biar sayalah yang tolak. Saya tolong awak larikan diri, macam sekarang."

Terkebil-kebil mataku memandang laluan yang dituju. Rupanya ke kawasan letak kereta untuk para pekerja!

"You nak bawa I ke mana ni?!"

"Eh, sabar. Saya bukan nak culik awak betul-betul. Memandangkan awak memang boleh keluar hari ini, saya nak bawa awak keluar minum. Lagipun awak beritahu babah yang awak keluar jam lima petang nanti."

Eh... tahu pula dia yang aku tipu babah...

"Tapi saya tak nak paksa dan buat awak takut. Kalau awak tak nak, saya boleh hantar awak ke wad semula atau taman tadi."

"Tak naklah. I sengaja tipu sebab tak nak babah datang ambil awal. Boleh... boleh aje kita nak lari keluar sekejap. Asalkan you kembalikan I dekat sini sebelum kantoi dengan orang babah."

Kerusi roda dihentikan bersebelahan pintu masuk. Dia bukakan pintu untuk aku. Perlahan-lahan aku masuk ke dalam kereta Nissan GT-Rnya.

"Baik, Aisy. Awak boleh cuba percayakan saya."

Huh, macam tahu-tahu aje yang aku memang tak percayakan orang.

Perihal dia nak tolong aku larikan diri keluar dari rumah itu... juga boleh percaya ke? Lain macam punya baik sampai tahap nak tolong aku lari sekali. Tapi...

"Tadi you cakap nak tolong I lari rumah. Bila difikirkan, tak mungkinlah I nak ikut orang yang baru I kenal."

"Tapi awak dah ikut saya keluar ni." Dia sengih.

"Ish, tak samalah! Ini keluar minum, I maksudkan keluar dari rumah." Lagipun biarlah kalau nak jadi apa-apa sekarang pun. Biar babah tahu yang aku pun berani nak memberontak.

"Lagipun you ni peliklah. Semua benda tentang I, you tahu. Menakutkan dan macam..."

"Saya bukan stalker lah. Saya fikir dengan beritahu awak, boleh buat kita cepat jadi rapat. Percayalah saya bukan orang yang stalk hal peribadi awak. Apa yang saya tahu pun, semuanya awak sendiri yang pernah cerita dekat saya."

One: Untuk Sekali LagiWhere stories live. Discover now