BAB 14

549 111 16
                                    

"Assalamualaikum..."

"Waalaikumussalam. Masuklah. Pintu tak kunci," sahut Puan Maznah yang sedang menjahit di ruang tamu.

"Apa mak long pintu rumah biar terbuka macam tu je. Buat orang jahat ke yang datang, macam mana?" Bebel Aini yang sudah naik ke rumah ibu saudaranya itu.

Puan Maznah hanya senyum nipis, "Nak takut apa. Abang Firash kamu ada dalam bilik tu. Orang jahat datang, mak long jerit je nama dia!"

Aini tersengih sikit dengan kata-kata Puan Maznah lalu dia duduk bersimpuh di atas lantai, siap menongkat wajahnya pada peha ibu saudaranya itu.

"Ni kenapa ni? Kamu gaduh dengan ibu ayah kamu lagi?"

Aini mencebik sikit, "Saja nak menumpang kasih dengan mak long. Kat sana, kakak yang jadi pujaan hati ibu ayah."

"Apa lagi yang tak kena, Aini?"

Aini mengeluh perlahan, "Ibu ayah tahu yang Aini pergi cari Abang Mail hari tu."

"Ya Allah, Aini!" Keluh Puan Maznah, tak percaya.

"Kenapa lagi kamu cari Mail tu? Kamu dengan dia dah tak ada apa-apa."

"Tapi bukan Aini yang nak putuskan pertunangan kami..." Aini bersuara, sedih!

"Bukan Aini? Bukan Aini ke yang kata, Aini tak nak hidup susah dengan Mail. Aini tak suka Mail lebihkan adik-adik dia...."

"Aini terpaksa mak long!" Aini sudah teresak kecil, "Ibu ayah yang paksa Aini putuskan pertunangan. Ibu ayah cakap Abang Mail sengkek, sebab tu dia tak nak buat majlis resepsi asing. Kakak pun jadi batu api, cakap keluarga Abang Mail nak harta kami yang seciput tu!"

"Habis tu Aini tak reti nak pertahankan diri ke? Biar je diri tu kena racun?" Puan Maznah menghamburkan kata! "Aini kata Aini marah bila ibu dan ayah pilih kasih. Lebihkan Aiza. Ni bila Aini buat macam ni, ibu ayah Aini ada sanjung Aini ke? Jangan cakap Aini nak berbaik dengan Mail sebab dah tengok Mail dah senang. Bagitahu mak long. Apa sebabnya kamu tiba-tiba cari anak Acik Hasni tu balik?!"

Sungguh dia marah dan malu! Hasni dengan dia bukan orang lain. Mereka kawan baik. Bestie forever bak kata orang sekarang.

Tapi sekarang, dia nak pergi menegur sahabatnya itu pun dia dah malu. Malu kerana keluarga adiknya sendiri telah menghina keluarga kecil sahabatnya itu.

"Aini... Aini..." Mati kata-kata Aini bila ada satu susuk tubuh keluar dari salah satu bilik tidur yang ada dalam rumah papan itu.

"Apa kecoh-kecoh ni, mak? Tak senang abang nak tidur," anak lelaki Puan Maznah keluar bilik dengan wajah yang jelas masih mengantuk dan rambut yang serabai.

Aini yang memandang terus saja alihkan pandangan. Malu melihat abang sepupunya itu.

"Tak ada apalah. Mak bergosip pasal orang kampung je dengan Aini ni ha..." Ujar Puan Maznah, melindungkan perkara sebenar.

Firash memeluk tubuh memandang Aini lalu dia bersuara, sinis! "Orang kalau dah tak nak, jangan nak terhegeh-hegeh. Hidung tak mancung, pipi tersorong-sorong."

Aini menunduk malu. Tahu yang abang sepupunya itu menyindirnya. Bukan dia tak tahu lelaki itu anti betul dengannya. Sejak dulu lagi!

Melihat Firash yang dah berlalu, Puan Maznah gosok kepala Aini, "Cuba bagitahu mak long, Aini... kenapa kamu tiba-tiba nak berbaik semula dengan Mail tu?"

Aini diam sekejap lalu dia pejamkan matanya, "Ibu ayah nak kahwinkan Aini dengan orang kaya kampung sebelah sebab Kak Aiza cemburu Abang Radhi baik dengan Aini."

KAISARAH 🍁Where stories live. Discover now