"Anak dara tak elok menyanyi kat dapur..."Kai yang sedang membasuh pinggan sambil menyanyi berpaling pada suara yang menegur. Wajahnya dikerutkan sikit.
Nasib baik dia dah pakai tudung, kalau tidak tak pasal saja buat free show, "Datang rumah orang, lain kali bagi salam."
"Dah bagi salam tapi orang dalam rumah tengah buat konsert. Mana nak perasan," bidas lelaki yang berkulit sawo matang. Bibir lelaki itu nampak macam tengah senyum sinis pada dia, "Lagi satu, kalau dah tahu duduk sorang-sorang kat rumah pintu tu tutup, berkunci. Zaman sekarang ni bukan zaman dulu, orang jahat ramai."
Kai tarik muka. Dia bukan sengaja nak biar pintu dapur terbuka tapi tadi dia baru selesai sidai baju di luar. Masuk rumah terus basuh pinggan, "Nak cari siapa ni?"
Lelaki itu senyum lalu menggeleng sikit, "Cik Ajah ada? Saya nak pasang pintu grill ni."
"Mama saya tak ada. Keluar pergi pasar. Pasang ajelah pintu tu," ujar Kai sebelum dia menyambung kerjanya. Nak pasang pintu grill pun tunggu ma...! Eh, kalau dia ni datang nak pasang pintu grill maksudnya...!
Kai berpaling semula mengadap Mail yang masih lagi berdiri tegak di depan pintu, "Kenapa tak pasang lagi?"
"Saya datang petang nantilah, kot! Tak manis kalau kita berdua saja yang ada kat rumah ni. Lagipun sebelah rumah awak ada Astro bergerak, bahaya. Karang dicanang cerita bukan-bukan pasal saya dengan awak," ujar lelaki itu, serius.
Kai rasa nak ukir senyum. Bagus juga dia ni kan...
"Saya balik dulu. Assalamualaikum..."
"Eh, kejap!"
Lelaki itu berpaling ke belakang, "Ya?"
"Awak... Mail, kan?"
"Ya, saya..." Lelaki itu ukir senyum sikit, "... Cikgu Nur."
Kai pandang Cik Ajah yang sedang melipat baju, "Mama..."
"Ya?"
"Boleh Sarah tanya sikit."
"Tanya apa, Sarah?"
"Pasal Mail tu..." Perlahan saja suara Kai.
Cik Ajah senyum sikit, "Nak tanya apa?"
Kai garu kepala, "Mail tu... kerja apa sebenarnya? Kawan-kawan sebaya dia banyak kerja kat luar. Dia aje yang Sarah perasan tak keluar dari kampung."
"Banyak kerja dia..." Cik Ajah menjawab, "Lepas SPM dulu, dia tak sambung belajar terus. Dia duduk rumah, jaga arwah abah dia yang kena stroke tiba-tiba."
Kai diam, "Oh, lepas tu?"
"Tak lama lepas tu, abah dia meninggal. Dia masuk Giatmara kat pekan lepas tu walaupun keputusan SPM dia bagus. Dia kata dia tak boleh keluar kampung. Dia nak jaga adik-adik dia sendiri."
"Oh, kesiannya dia!"
"Tapi dia bagus. Cekal budaknya. Pengalaman mematangkan dia. Dulu nakal bukan main, berkawan dengan Hairi tu. Sekarang masing-masing dah jadi manusia berguna."
"Sekarang dia kerja apa?"
"Dia buka bengkel sendiri dua tahun lepas. Sebelum tu, bertahun dia kerja dengan bengkel Ah Kaw. Malam-malam dia buka gerai Char Koey Teow kat simpang jalan sana. Kadang-kadang dia ambil upah buat kerja-kerja pasang rumah, betulkan paip. Serba boleh lah kiranya..."
"Tak kahwin lagi?"
Cik Ajah senyum tawar, "Pernah bertunang tapi tunang dia tak boleh terima dia lebihkan adik-adik. Putus hujung tahun lepas."
"Oh..." Kai mengangguk. Macam aku dulu...
"Sarah tanya kenapa? Nak minta mama masuk meminang?"
Mata Kai membulat. Apooooooo...
Kehkehkeh! Apoooooo...
YOU ARE READING
KAISARAH 🍁
RomanceKaisarah pernah kecewa dengan cinta. Bertahun dia pendam rasa. Kepulangannya ke kampung menemukan dia dengan pelajarnya nakal yang sering mengusiknya sewaktu dia menjadi guru ganti dulu. Dulu Mail itu nakal. Mail itu kuat mengusik. Mail itu mudah te...